• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51612
+
-

بحران جهانی عفونت شورشی

محققان درباره شیوع گسترده قارچی مرموز و مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها هشدار داده‌اند که طی ۹۰ روز یک فرد سالم را از پای در‌می‌آورد

بحران جهانی عفونت شورشی

سال‌هاست پزشکان در جهان درباره مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها هشدار می‌دهند. حالا این مسئله با کشف یک قارچ خطرناک و مرموز که می‌تواند در مدت ۹۰‌روز باعث جان‌باختن فرد مبتلا شود، به مرز هشدار رسیده است. روزنامه نیویورک‌تایمز روز گذشته به همین‌خاطر تیتر یک خود را به این ماجرا اختصاص داد و از احتمال بحرانی جهانی با گسترش سریع این عفونت در کشورهای مختلف جهان گفت. براساس این گزارش تنها در آمریکا ۵۸۷ مورد ابتلا به این عفونت موسوم به قارچ Candida Auris تأیید و ثبت شده است. این قارچ در مقابل قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های در دسترس بشر هم مقاوم است و عملا پزشکان هم‌اکنون کار خاصی برای مقابله با این عفونت نمی‌توانند انجام دهند. این عفونت اما به‌صورت ساکت و بی‌صدا در حال رسیدن به کشورهای مختلف است و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در خطر قرار دارند. براساس گزارش نیویورک تایمز، طی ۵ سال گذشته موارد مختلفی از ابتلا به این قارچ در ونزوئلا، اسپانیا، انگلیس، هند، پاکستان و آفریقای جنوبی مشاهده شده است. این ماجرا باعث شده است که مراکز کنترل بیماری‌ها این عفونت را به فهرست خطرهای فوری اضافه کنند.

زندگی حتی پس از مرگ
خطرناکی این قارچ فراتر از حد تصور است. در یکی از پرونده‌ها گزارش شده ‌ماه می ‌گذشته پیرمردی به بیمارستانی در بروکلین منتقل شد. او که عفونت به این قارچ خطرناک در او تشخیص داده شد، ۹۰ روز پس از ابتلا در‌گذشت، اما پس از مرگ او بررسی اتاق محل بستری‌اش نشان می‌داد همه‌‌چیز به این قارچ مرموز آلوده شده است. در واقع اگر هر کسی بدون پوشش لازم وارد این اتاق می‌شد، نفر بعدی ابتلا به قارچ به‌حساب می‌آمد. دکتر اسکات لورین، رئیس بیمارستان محل بستری این مرد می‌گوید: تمام دیوارها، وسایل، دستشویی و حتی تلفن اتاق آلوده به قارچ بودند. این مسئله باعث می‌شود که بیمارستان‌ها نیاز به وسایل ویژه شست‌وشو برای پاکسازی داشته باشند که در بسیاری از کشورهای فقیر وجود ندارد و باعث گسترش سریع‌تر عفونت می‌شود.

کابوس قرن
این عفونت یکی از مواردی است که بار دیگر خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی را نشان می‌دهد. زیاده‌روی بشر در استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث شده تا قوی‌ترین داروهای این رده هم در مقابل برخی قارچ‌ها و باکتری‌ها بی‌اثر و فایده باشند. در سال‌های اخیر بسیاری از باکتری‌ها و قارچ‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های رایج مقاوم شده‌اند و درمان بیماری‌های ناشی از آنها بسیار دشوار شده است.
گزارش مقاومت آنتی‌بیوتیکی در جهان که چندی پیش منتشر شد، از وضعیت بحرانی جهان خبر می‌دهد. در این گزارش پیش‌بینی شده که تا سال‌۲۰۵۰ هر سال ۱۰میلیون نفر در جهان به‌خاطر مقاوم‌شدن بدن انسان‌ها در مقابل آنتی‌بیوتیک‌های فعلی جان‌شان را از دست بدهند.
براساس آخرین آمار جهانی سالانه ۷۰۰‌هزار نفر در جهان قربانی مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شوند.
هر‌چند محققان در تلاش برای ساخت آنتی‌بیوتیک‌های نسل جدید هستند، اما هنوز اکثر این تحقیقات تنها در مرحله تئوری بوده و در عمل در دنیا دست پزشکان در مقابل آنچه باکتری‌ها و قارچ‌های شورشی خوانده می‌شود، خالی است؛ مثلا چندی پیش یک شرکت داروسازی ژاپنی اعلام کرد آنتی‌بیوتیکی ساخته‌ که از تکنیک داستان‌های افسانه‌ای مشهور به اسب تر‌وا برای شکست بیماری‌ها‌ استفاده می‌کند.
به گزارش بی‌بی‌سی، این آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را فریب می‌دهد تا به آن اجازه ورود دهند و سپس آنها را از داخل خودشان نابود می‌کند. حتی اگر این آزمایش‌ها موفق باشد هم هنوز پزشکان درباره مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها هشدار می‌دهند. محققان به پزشکان توصیه اکید دارند که بی‌مورد برای بیماران خود آنتی‌بیوتیک تجویز نکنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :