• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50834
+
-

بازار سکه قالیشویی‌ها

خرم‌آباد بیش از 27 واحد قالیشویی مجاز دارد که موظف به اعمال نرخ‌های مصوب هستند

گزارش
بازار سکه قالیشویی‌ها

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:


در اسفندماه، با نزدیک شدن به نوروز، خانه‌تکانی و شست‌و‌شوی بسیاری از وسایل خانه آغاز می‌شود؛ کاری که از رسم‌های کهن ایرانیان پیش از رسیدن بهار است. در این ایام باتوجه به افزایش آپارتمان‌نشینی و تاکید نهادهای مختلف درباره صرفه‌جویی در مصرف آب،  شستن فرش‌ها هم زیاد و بازار قالیشویی‌ها سکه می‌شود. اما در این بین قالیشویی‌هایی هستند که به شکل صحیحی فعالیت نمی‌کنند و فرش‌ها را خوب نمی‌شویند یا به آنها حین شست‌و‌شو آسیب می‌زنند. البته این اتفاق بیشتر در واحدهای غیرمجاز یا واحدهایی رخ می‌دهد که مبلغ پایین‌تری برای شست‌و‌شو دریافت می‌کنند. 


تخلفات رایج قالیشویی‌ها

یکی از شهروندان در این زمینه می‌گوید: قالی خود را به قالیشویی تحویل دادم و بعد از 3 روز که آن را تحویل گرفتم، هم خوب شسته نشده و هم قسمت‌هایی از فرش پاره شده بود. 
«مهین بازگیر» می‌افزاید: آن قالیشویی زیر بار نمی‌رود و اصلا قبول نمی‌کند که فرش حین شست‌وشو صدمه دیده است. 

وی اظهار می‌کند: باید قبل از بردن فرش‌ها از آنها عکس بگیریم تا اگر صدمه دیدند، بتوانیم تصاویر را به عنوان سند به مراجع ذی‌صلاح تحویل دهیم. در این میان صاحبان فرش‌ها ضرر می‌کنند چون قالیشویی‌ها معمولا زیر بار نمی‌روند و بهای شست‌وشو را هم که جلوتر می‌گیرند. 
یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: فرشم را به یکی از قالیشویی‌هایی که در سطح شهر تبلیغات بسیار زیادی هم داشت، تحویل دادم اما بعد از 3 روز اعلام کردند که گم شده است و نمی‌دانند که آن را به اشتباه به چه کسی تحویل داده‌اند. 

 «هما جمشیدی» ادامه می‌دهد: چرا بر فعالیت قالیشویی‌ها نظارت نمی‌شود؟ آن فرش‌ را یک سال پیش خریده بودم و در حال حاضر نیز توان خرید فرش نو را ندارم. قالیشویی نیز برای جبران خسارت می‌گوید باید فعلا منتظر بمانید شاید فرش‌ شما پیدا شد. با این رویه قطعا سال نو کف خانه ما فرشی وجود ندارد.  شهروند دیگری می‌گوید: قالیشویی‌ها در طول سال تغییرات قیمتی ندارند اما در اسفندماه نرخ‌ها را افزایش می‌دهند و هزینه حمل را نیز جداگانه دریافت می‌کنند. «مجید موسوی» می‌افزاید: یعنی اگر خود ما فرش را به قالیشویی‌ها تحویل بدهیم، هزینه دریافتی از هزینه‌ای که موقع تحویل فرش‌ها در منزل دریافت می‌شود، کم می‌کنند؟ وی بیان می‌کند: در اسفندماه، به دلیل شلوغی زیاد و تمایل خانواده‌ها به شستن فرش‌ها، قالیشویی‌ها نرخ‌ها را افزایش و خانواده‌ها را در عمل انجام شده، قرار می‌دهند. 


افزایش نرخ تخلف نیست

رئیس اتحادیه قالیشویی‌های خرم‌آباد در این زمینه می‌گوید: چندین سال است که قالیشویی‌های شهر خرم‌آباد هیچ‌گونه افزایش نرخی نداشته‌اند اما امسال از 6 اسفند نرخ خود را درصدی افزایش داده‌اند. «آذربخش سبزواری» تصریح می‌کند: دلیل این افزایش قیمت نیز بالا رفتن نرخ مواد شوینده است زیرا قیمت آنها روزانه تغییر می‌کند و برای فعالان این حوزه نرخ‌های قبلی به‌صرفه نبود. وی ادامه می‌دهد: همچنین نرخ شست‌و‌شو در قالیشویی‌های خرم‌آباد نسبت به سایر شهرهای استان و حتی استان‌های همجوار بسیار پایین‌تر است. نرخ شست‌و‌شوی فرش در بروجرد 45 تا 50 هزار تومان است و در خرم‌آباد اسفند امسال به 36 هزار تومان رسیده است. 


نرخ مصوب قالیشویی‌ها

سبزواری می‌افزاید: نرخ شست‌و‌شو برای هر مترمربع فرش معمولی از 2 هزار تومان به 3 هزار تومان رسیده است و هر فرش 12 متری 36 هزار تومان هزینه شست‌و‌شو دارد. این در حالی است که این مبلغ تنها برای شست‌و‌شوی فرش است و هر فرش یا موکت نیز 2500 تومان هزینه حمل دارد. 
وی اظهار می‌کند: هزینه شست‌و‌شوی هر مترمربع فرش دستباف سال گذشته 3 هزار تومان بود و اسفند امسال به 4 هزار تومان رسیده است، فرش دستباف اعلا و ابریشم نیز سال گذشته هر متر 3500 تومان بود و از اسفند امسال هر متر مربع آن با قیمت 4500 تومان شست‌و‌شو می‌شود. 

رئیس اتحادیه قالیشویی‌های خرم‌آباد بیان می‌کند: هزینه شست‌و‌شوی هر متر موکت معمولی نیز سال گذشته 1100 تومان بود اما الان به 1500 تومان رسیده است. هزینه شست‌و‌شوی هر متر موکت پرزدار نیز از 1200 تومان به 1800 تومان رسیده است. سبزواری می‌افزاید: همشهریان در صورت مشاهده هر گونه تخلف یا افزایش قیمت بیش از نرخ مصوب می‌توانند با اتحادیه تماس بگیرند و اطلاع دهند تا بررسی شود. 


پاسخ دادن به دغدغه‌ها

رئیس اتحادیه قالیشویی‌های خرم‌آباد همچنین در خصوص دغدغه شهروندان مبنی بر خراب شدن فرش‌ها یا خوب نشسته شدن آنها اظهار می‌کند: یکی از دلایل اصلی برای این موارد به رقابت ناسالم برخی از واحدها مربوط است که با پایین بردن نرخ شست‌و‌شو، کیفیت کار را پایین می‌آورند. البته چنین اتفاقاتی در قالیشویی‌های غیرمجاز رخ می‌دهد. وی ادامه می‌دهد: این واحدها به خاطر کسب مشتری‌های نرخ‌ها را کاهش می‌دهند اما به علت نداشتن دستگاه‌های مدرن و مناسب و شست‌و‌شوی فرش‌ها با دست یا استفاده از دیگ‌های شست‌و‌شو موجب آسیب دیدن آنها 
می‌شوند. 

سبزواری عنوان می‌کند: هرکدام از شهروندانی که در این زمینه متضرر شده‌اند، می‌توانند شکایت خود را به اتحادیه یا بازرسی تحویل دهند. بعد از بازدیدهای لازم، در صورت احراز تخلف، واحدها مجبور به پرداخت خسارت به خانواده‌ها و جریمه دولتی می‌شوند. وی می‌گوید: 90 درصد از افرادی که فرش‌هایشان در زمان شست‌و‌شو در این مراکز آسیب دیده‌اند پیگیر خسارت‌های وارد شده نمی‌شوند در حالی که این کار درستی نیست و با پیگیری، علاوه بر بالا بردن کیفیت کار، باعث ایجاد اعتماد بیشتر شد. 

27 قالیشویی دارای مجوز

رئیس اتحادیه قالیشویی‌های خرم‌آباد به واحدهای دارای مجوز این رسته اشاره می‌کند و می‌گوید: در خرم‌آباد بیش از 27 واحد قالیشویی مجاز وجود دارد که موظف به اجرای نرخ‌های مصوب هستند و هر نرخی بیش از این نرخ‌ها تخلف محسوب می‌شود و کار آنها از لحاظ کمی و کیفی مورد بازرسی قرار می‌گیرد. 

«آذربخش سبزواری» می‌افزاید: بیش از 15 قالیشویی غیرمجاز و بدون پروانه نیز در این شهر در هفته اخیر شناسایی شد و تذکرات لازم برای جلوگیری از فعالیت آنها داده شده است. 
سبزواری عنوان می‌کند: شهروندان برای اطمینان از مجوز قالیشویی‌ها بهتر است، قبل از تحویل دادن فرش‌ها، با اتحادیه تماس بگیرند و از داشتن مجوز واحد مورد نظرشان مطمئن شوند. 

سبزواری می‌گوید: همه قالیشویی‌ها برای تبلیغ و افزایش تعداد مشتری‌های خود اعلام می‌کنند که اتوماتیک هستند در حالی که از مجموع قالیشویی‌های مجاز در شهر خرم‌آباد تنها 12 واحد اتوماتیک هستند. 
وی بیان می‌کند: البته واحدهای دیگر هم که تماما اتوماتیک نیستند، دستگاه‌های خوبی در حد اتوماتیک دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید