• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50651
+
-

قیمت طلا و سکه چه نوساناتی را پشت‌سر گذاشته است؟

روزهای سیاه بازار طلا

روزهای سیاه بازار طلا

لیلا شریف

طلای 18عیار در سال97، بالانشین بود. از قیمت 154هزار تومان در فروردین‌ماه با رشدی سرسام‌آور به مرز 400هزار تومان در اواسط اسفند رسید.

بازار سکه هم همراه با بازار طلا تغییر کرد و تنها تفاوت بازار سکه تلاش دولت برای پیش‌فروش سکه بود تا از این طریق، آرامش را به بازاری که با هجوم خریداران مواجه شده بود، بازگرداند. حدود 7میلیون و 650هزار سکه تمام بهار آزادی پیش فروش و قرار شد که از این تعداد 5میلیون و 900هزار قطعه سکه در سال1397، یک میلیون و 340هزار سکه در سال‌1398 و 408هزار سکه در سال1399 تحویل مشتریان شود اما این راهکار چندان چاره ساز نشد و نتوانست از التهابات بازار سکه بکاهد.

برای بررسی نوسانات شاخص طلا در سال 97نمی‌توان از عامل تأثیرگذار قیمت دلار چشم‌پوشی کرد. قیمت دلار را می‌توان به‌عنوان عامل تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه در بازار داخلی ایران معرفی کرد. زمانی که دلار با بازگشتن تحریم‌ها، تصمیم به رشد چند برابری گرفت، بازار طلا و سکه  را هم با خود همراه ساخت و این بازار روند صعودی پیدا کرد.

دلار 18هزار تومانی در چهارمین روز مهرماه به سکه 5میلیون و 351هزار تومانی ختم شد. طلا هم همچون سکه در این روز تصمیم به افزایش گرفت، چنان‌که می‌توان در میان تمام روزهای سال 97، چهارمین روز مهر‌ماه را روز سیاه بازار طلا نام گذاشت؛ روزی که طلا در مدتی کوتاه به گرمی 541هزار تومان رسید.

با عبور از روزهای پاییز، سیاست‌های اقتصادی دولت منجر به سیر نزولی بهای دلار شد.‌ با نزدیک شدن دلار به مرز 12هزارتومان، بازار طلا و سکه نیز طعم آرامش را چشیدند و در آخرین روزهای پاییز هر گرم طلا تا 379هزار تومان و هر سکه تمام بهار آزادی تا 4میلیون و 150هزار تومان پایین آمد.

البته آرامش در بازار سکه و طلا چندان دوام نیاورد و قیمت‌ها هر چند با سرعت کم اما باز تصمیم به صعود گرفتند و در سیزدهمین روز اسفند‌ماه سکه به رقم 4میلیون و 452هزار تومان و طلا با قیمت 408هزار تومان خرید و فروش شد.



عکس: پریسا امیرقاسم‌خانی

تقاضا کاهش می‌یابد



محمد کشتی‌آرای| رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر: 

هر سال از اواسط بهمن‌ماه نوسانات قیمت ارز، ‌سکه و طلا آغاز می‌شود و این تغییرات تا زمان سال تحویل ادامه دارد.

 قیمت جهانی طلا روال عادی خودش را دارد و تحولاتش تابع معاملات جهانی است. هم‌اکنون قیمت جهانی طلا نوسانی نداشته است و پیش‌بینی می‌شود که تا آخر سال قیمت طلای جهانی در محدوده یک درصد تغییر کند.

قیمت طلا و سکه در بازار داخلی تابع 2 عامل قیمت ارز و تقاضاست. در روزهای پایانی سال به‌صورت سنتی شاهد تقاضا برای خرید سکه هستیم. با توجه به محدودیت عرضه سکه، این تقاضا موجب افزایش قیمت می‌شود.

از سوی دیگر در روزهای پایانی سال به‌دلیل مسافرت، تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند و افزایش قیمت، تأثیری مستقیم بر قیمت طلا و سکه می‌گذارد.

معمولا پس از سال نو، تقاضا برای طلا و ارز کاهش پیدا می‌کند و نوسانات بازار به سمت ثبات می‌رود. در سال98 برخلاف سال97 شاهد تقاضای طبیعی در بازار طلا و سکه خواهیم بود و به همین دلیل قیمت سکه و طلا در سال98 از ثبات بیشتری برخوردار می‌شود و باید منتظر بازار آرام‌تری باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید