• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50628
+
-

فولاد ایران نخستین مشتری اینستکس


رایزنی‌ها برای گسترش دایره شمول کالاهای قابل تجارت در کانال مالی ایران و اروپا به مرحله جدی‌تری رسیده و قرار است در آینده نزدیک صادرات فولاد ایران به اروپا هم براساس کانال اینستکس صورت گیرد. همزمان معاون سفیر انگلیس از اجرایی شدن این کانال در آینده نزدیک خبر داده و یک هیأت آلمانی هم هفته آینده به تهران می‌آید. به‌نظر می‌رسد کانال ویژه اروپا برای تجارت با ایران محدود به غذا و دارو نیست و فولاد نخستین مشتری این کانال خواهد بود.

به‌گزارش ایلنا، مدیرعامل فولاد جنوب گفت: تا پیش از این فقط برای غذا و دارو می‌توانستیم از کانال مالی اروپا استفاده کنیم اما فولاد نیز در آینده نزدیک از این سیستم بهره خواهد گرفت. احمد دنیانور، عضو انجمن فولاد افزود: اتحادیه اروپا یکی از اصلی‌ترین مشتری‌های صنعت فولاد ایران بوده؛ هر چند به‌دلیل تحریم‌ها و مشکل نقل و انتقال پول بخش عمده‌ای از صادرات ما به این اتحادیه در سال‌97 متوقف شد اما به تازگی قراردادهایی بستیم که موجب خواهد شد در سال‌98 افزایش خیره‌کننده‌ای در صادرات به این اتحادیه داشته باشیم. او درباره چگونگی بازگشت پول صادرات گفت: شرکت‌های فولاد سازوکار جدیدی را برای گرفتن پول صادرات به طرف اروپایی پیشنهاد کرده‌اند که مورد استقبال آنها قرار گرفته است.

ضمن آنکه این صنعت نخستین صنعتی خواهد بود که از اینستکس جهت نقل و انتقال مالی استفاده خواهد کرد. همزمان فریال مستوفی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران اعلام کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده به‌زودی هیأتی از اروپا به ایران خواهند آمد تا شرایط فعالیت اینستکس را بررسی کرده و در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ شود. سایمون پنی، کمیسر عالی‌رتبه بازرگانی دولت بریتانیا هم ضمن تأیید این خبر گفت: شرکت‌های انگلیسی بسیاری هستند که در بازار ایران فعالیت می‌کنند و می‌خواهند با ایران روابط خود را توسعه دهند. سایمون پنی با بیان اینکه پیغام دولت بریتانیا به ایران، پایبندی به اجرای برجام است، افزود: 3‌کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با راه‌اندازی کانال مالی جدید خواستار تبادل مالی و تسهیل تجارت با ایران هستند.

جایلز واتکر، معاون سفیر انگلیس در ایران نیز اعلام کرد: کانال مالی جدید اروپا و ایران در پاریس ثبت شده و به‌زودی اجرایی می‌شود. جایلز واتکر تأکید کرد: ایران می‌تواند از منافع اقتصادی برجام استفاده کند و منتظر تأیید ایران برای معرفی نهاد متناظر برای مراودات بانکی با اروپا هستیم. او از حضور هیأت آلمانی طی هفته آینده به تهران با هدف بررسی اجرایی شدن کانال مالی ایران و اروپا خبر داد و گفت: همکاری 2نهاد مالی در ایران و اروپا می‌تواند روابط اقتصادی 2 طرف را تسهیل کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :