• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 2 بهمن 1396
کد مطلب : 4872
+
-

سفر نتانیاهو به هند، توهین به گاندی بود

 

اگر فکر می‌کنید سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به هند با استقبال مردم این کشور مواجه شده، باید بدانید که شما را فریب داده‌اند. رسانه‌های بزرگ، هم در هند و هم در اسرائیل، تنها به بیانیه‌ها و دیدارها و سفرهای رسمی به مناطق معروف هند توجه کردند اما نه‌تنها هدف اصلی این سفر را پوشش ندادند که هندی‌هایی هم که در حمایت از فلسطینی‌ها علیه این سفر به خیابان‌ها آمدند را نادیده گرفتند.

تجارت اسلحه

یک چیزی که رسانه‌ها درباره این سفر پوشش ندادند، توافق‌های تسلیحاتی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و نتانیاهوست. هند یکی از خریداران عمده سلاح از اسرائیل بوده و 41درصد تسلیحات این کشور از سال 2012تا 2016توسط اسرائیلی‌ها تأمین شده است. در نشست «رهبران تجاری» که رسانه‌ها به آن اشاره کردند، تعداد زیادی از تاجران اسلحه حضور داشتند و در کت و شلوارهای شیک خود وانمود کردند که تجارت آنها، چیزی جدا از جنگ است. هند اخیرا در راستای حمایت از صنایع داخلی، قرارداد خرید موشک‌های ضد‌تانک اسپایک به ارزش 500میلیون دلار را لغو کرده بود اما در جریان ملاقات با نتانیاهو، مودی به این موضوع اشاره کرد که توافق، دوباره روی میز است. او با این کار، عملا سیاست «در هند بساز» دولت خود را زیر پا گذاشت. تسلیحات، قلب رابطه هند و اسرائیل است. اما مودی و نتانیاهو «شومن» هستند و پروپاگاندا را به خوبی بلدند. آنها می‌دانند که باید طوری وانمود کنند که می‌خواهند فراتر از تجارت تسلیحاتی، هند و اسرائیل را به هم نزدیک کنند.

مشکل ذاتی گاندی با اسرائیل

با این حال نوع رابطه هند و اسرائیل، نوعی توهین مستقیم به مهاتما گاندی است. او در سال 1931گفته بود که آرزو دارد هند، کوچک‌ترین ارتش قابل تصور را داشته باشد اما هند، هم‌اکنون دومین ارتش بزرگ دنیا را دارد و چهارمین کشور دنیا از نظر هزینه‌های نظامی است. به‌خاطر همین، اینکه مودی نتانیاهو را به‌عنوان رئیس رژیمی که تأمین‌کننده عمده تسلیحات هند است به مزار گاندی برده، نوعی توهین به رهبر ضداستعماری هند به‌شمار می‌رود. از اینها گذشته، گاندی نظرات صریح و روشنی درباره فلسطین دارد. او در سال 1938 درباره حق فلسطینی‌ها نوشته است: «فلسطین به اعراب تعلق دارد و تحمیل یهودی‌ها به اعراب غیرانسانی و نادرست است.» البته نه مودی و نه هیچ‌کدام از اعضای دولت او در این سفر اشاره‌ای به این نظرات گاندی نداشتند. به هر حال هر چه باشد، ‌چنین نظریه‌هایی به تجارت اسلحه بین هند و رژیم اسرائیل ‌آسیب وارد خواهد کرد.

منبع: الجزیره

این خبر را به اشتراک بگذارید