• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 2 اسفند 1397
کد مطلب : 48582
+
-

شوی استیضاح

حسینعلی امیری: طرح این استیضاح به اندازه‌ای عجیب بود که حتی برخی نمایندگان منتقد مجلس هم نسبت به آن موضع‌گیری کردند

18نماینده تندروی مجلس در بحبوحه تحریم‌های کشور تصمیم به استیضاح رئیس‌جمهور می‌گیرند و در طرح استیضاح خود «ناتوانی، ضعف، سستی، کم‌کاری و عدم‌کفایت در اداره قوه مجریه» را به رخ فرد اول دستگاه اجرایی کشور می‌کشند.‌
18نفر فاصله بسیار زیادی تا 97نفر یا حداقل نصاب یک‌سوم نمایندگان مجلس برای استیضاح رئیس‌جمهور دارد. دولت روحانی تا 1400مسئولیت دارد ولی این عده قلیل شاید گوشه‌چشمی به انتخابات98 مجلس و تمدید سلیقه موکلان و حوزه‌های انتخابیه‌شان در رأی مجدد به آنان داشته باشند. گرفتن تابلوی مخالفت با رئیس‌جمهور مهم‌ترین هدف این دسته قلیل از نمایندگان مجلس و عمدتا نزدیک به طیف پایداری مجلس است.
روز گذشته رئیس دفتر رئیس‌جمهور و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اقدام طیف قلیل نمایندگان در طرح استیضاح رئیس‌جمهور را تبلیغاتی و نمایشی خواندند. محمود واعظی با بیان اینکه طرح استیضاح «یک کار تبلیغاتی است» گفت: «حالا در یک مجلس 290نفره تعداد محدودی بحث استیضاح را مطرح کرده‌اند؛ آنطور که به من اعلام کردند، 18نفر بوده‌اند. هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است. اینها افرادی بوده‌اند که در دولت قبل با تمام وجود از آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند و در دولت جدید نیز با همه وجود با این دولت مخالفت می‌کنند.  از هر روشی استفاده می‌کنند و برایشان فرقی هم نمی‌کند که ما الآن در جنگ اقتصادی هستیم.»
حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز در پاسخ به این سؤال همشهری که پیام این تعداد از نمایندگان مجلس برای طرح استیضاح رئیس‌جمهور چیست، گفت: «ما الان در شرایطی هستیم که مورد تحریم ظالمانه آمریکا قرار گرفته‌ایم. در این شرایط نیاز به اتحاد و انسجام داریم و پیامی که از سوی نمایندگان محترم مجلس و اعضای محترم هیأت دولت به داخل و خارج مخابره می‌شود، باید امید و اعتماد باشد.» امیری تصریح کرد: «این استیضاح در شرایطی مطرح شد که آقای دکتر لاریجانی در آستانه سفر به چین بودند  و باز در شرایطی هستیم که مشغول مذاکرات با اروپایی‌ها هستیم.» او با اشاره به برگزاری نشست سوچی با حضور روسای جمهور 3کشور ایران، روسیه و ترکیه و آثار طرح استیضاح رئیس‌جمهور در چنین شرایطی، یادآور شد: «استیضاح رئیس‌جمهور چه پیامی به دشمنان ما می‌دهد؟ چه پیامی به مردم می‌دهد؟ در آستانه چهلمین سال انقلاب و پیام رهبر انقلاب با عنوان گام دوم طرح سؤال جز اینکه منطبق با مصالح کشور نیست، منطبق با منافع کشور و رهنمودهای مقام معظم رهبری نیز نیست. افزون بر اینکه تعداد امضاکنندگان بسیار کم است، هیچ تصمیم فراکسیونی هم پشت این موضوع نیست، بلکه چند نفر از نمایندگان به اراده خودشان و براساس تشخیص خودشان چنین کاری را انجام دادند.» معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین درباره میزان حمایت‌ها از این عده قلیل نمایندگان در مجلس یادآور شد: «طرح این استیضاح به اندازه‌ای عجیب بود که حتی برخی نمایندگان منتقد مجلس هم نسبت به آن موضع‌گیری کردند»

این خبر را به اشتراک بگذارید