• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46329
+
-

3 ادعا برای سلطه بر بازار قیر

مدعیان بازی تاج و تخت بازار قیر، با آمارسازی و انتشار اطلاعات نادرست به تلاش خود برای کنترل تجارت این محصول ادامه می‌دهند

 مدعیان تاج و تخت بازار قیر، طرح 3ادعای کذب تلاش برای ایفای نقش به‌عنوان سلطان جدید بازار قیر را آغاز کرده‌اند. از یک‌ماه بعد از اعدام حمید باقری درمنی فضای معاملات بازار قیر تحت‌تأثیر رقابت مدعیان متشنج شده است.

به گزارش همشهری، یک‌ماه از اعدام حمید باقری درمنی معروف به سلطان قیر می‌گذرد و حالا مجادله برسر جانشینی و تصاحب تاج و تخت سلطان قیر و تسلط بر بازار تجارت این محصول در خارج از بورس کالا افزایش یافته است، جرقه این جنگ پنهان با طرح 3ادعای کذب زده شده، این ادعاها در هفته‌های اخیر به مبنایی برای نگارش نامه وزیر کار به وزیر نفت تبدیل شد. از زمان انجام معاملات قیر در بورس کالا منافع برخی دلالان قطع شده و معاملات بربستری شفاف در حال انجام بود اما برخی واسطه‌ها در تلاشند از طریق اعمال نفوذ انجام این معاملات را در بورس کالا ممنوع کنند و نقش سلطان قیر را برعهده بگیرند.

واسطه‌های بازار قیرباطرح 3موضوع مدعی‌اند اولا به‌دلیل اعمال تحریم‌ها، خریداران خارجی حاضر نیستند قیر را از بورس کالا به‌طور مستقیم بخرند دوم اینکه معاملات قیر در بورس کالا هویت خریداران خارجی را فاش می‌کند و همین دلیلی برای غیبت سرمایه‌گذاران خارجی است و سوم اینکه تحت‌تأثیر 2 عامل گفته شده فروش قیر به خارجی‌ها امسال به صفر رسیده، اما آیا این 3ادعا حقیقت دارد؟بررسی معاملات انجام شده در یک دهه گذشته در بورس کالا نشان می‌دهد اولا خریداران خارجی به‌صورت مستقیم از بورس کالا قیر نمی‌خرند بلکه این صادرکنندگان داخلی هستند که قیر را از بورس کالا می‌خرند و بعد خودشان آن را صادر می‌کنند. دوم اینکه براساس قانون، تاکنون هویت هیچ‌یک از خریداران بورس کالا فاش نشده و اساسا این کار غیرقانونی است و سوم اینکه بازار مبادلات قیر در بورس کالا در سال‌جاری نه تنها به صفر نرسیده بلکه با رشد زیادی هم مواجه شده است.به تازگی محمد شریعتمداری وزیر کار با ارسال نامه‌ای به بیژن زنگنه وزیر نفت، با تکرار همین ادعا و اعلام اینکه به‌دلیل تحریم‌ها خریداران خارجی به بورس کالا نمی‌آیند، خواستار خروج قیر از بورس کالا شد. در عین حال مدیرعامل نفت پاسارگاد که خود از عرضه کننده‌های بزرگ قیر در ایران است با تکرار ادعای وزیر کار اعلام کرد: امسال روند مراجعه مشتریان خارجی قیر به بورس کالا به‌ویژه از آبان‌ماه به صفر نزدیک شده است.اما بررسی روند معاملات قیر صادراتی در بورس کالا نشان می‌دهد این ادعا حقیقت ندارد و کل هیاهوی ایجاد شده مبنی بر مشکل خریداران خارجی در بورس، بازی با کلمات بوده است. ادعای دوم به بحث افشای نام خریداران خارجی بازمی‌گردد. مدعیان تاج و تخت بازار قیر می‌گویند؛ چون هویت خریداران خارجی در بورس فاش می‌شود آنها به‌دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا تمایل ندارند از ایران قیر بخرند. این ادعا در حالی مطرح شده که طبق قانون تاکنون نام هیچ‌یک از خریداران در بورس کالا فاش نشده و فقط نهادهای نظارتی امکان بررسی نام خریداران را دارند.


بازی با آمار 

مدعیان خروج معاملات قیر از بورس کالا مدعی‌اند روند مراجعه مشتریان خارجی قیر به بورس کالا به‌ویژه از آبان‌ماه به صفر نزدیک شده، اما براساس آمار معاملات تالار صادراتی بورس کالا، در تیر‌ماه امسال 262هزار تن قیر، مردادماه 278هزار تن، شهریور‌ماه 189هزار تن، مهر‌ماه 245هزار تن، آبان‌ماه 318هزار تن، آذر‌ماه 209هزار تن معامله شده؛ حتی در دی‌ماه امسال برخلاف ادعاهای مطرح شده معاملات قیر با یک روند رو به رشد به مرز 339هزار تن رسیده و در بهمن‌ماه جاری نیز تاکنون 65هزار تن قیر در تالار صادراتی بورس کالا دادوستد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید