• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 4 بهمن 1397
کد مطلب : 45854
+
-

تشکیل کمیته مستند‌سازی‌ «نقض حق سلامت در تحریم» با محوریت کانون وکلا

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری با انتشار نامه‌ای از تشکیل کمیته مستند‌سازی‌ «نقض حق سلامت در تحریم» خبر داد.
در بخشی از این نامه که در 5 بند تهیه شده و بر نقش آشکار حقوق شهروندان ایرانی تأکید شده است، نوشته شده: «مراتب نگرانی و تأسف عمیق خود را نسبت به نارسایی دارویی ناشی از تحریم ابراز می‌داریم. هرگونه اقدام مخل دسترسی به تمهیدات درمانی و دارویی، نقض عیان حقوق بشر است. دارو در محاق تحریم انتقام از حق سلامت می‌گیرد. قربانیان این راهبرد ظالمانه بیمارانی هستند که گاهی جانشان را در سیبل تحریم می‌بازند. کانون وکلا به مثابه دیده‌بان حقوق بشر، یکصدا در دفاع از حق سلامت ملت ایران، تحریم را محکوم می‌نماید.» در بخش دیگری از این نامه آمده است: «در سنت حقوق بشری و اسناد رسمی بین‌المللی و موازین هنجارین ناظر بر حق حیات انسانی طی نیم قرن اخیر، دسترسی شهروندان به دارو و تجهیزات پزشکی به‌عنوان یکی از حقوق اولیه انسانی مطرح می‌شود. حق سلامت و دسترسی به دارو‌ها و خدمات درمانی برای نخستین‌بار در سال ۱۹۴۶ در اساسنامه سازمان بهداشت جهانی (WHO) به‌عنوان یک حق اجتماعی برشمرده شد. در ۱۹۴۸ در «اعلامیه جهانی حقوق بشر» از حق سلامت نام برده می‌شود. در سال ۱۹۶۶ و در پیمان بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی «حق سلامت» به‌عنوان حق دسترسی به امکانات، وسایل و خدمات بهداشتی تعریف می‌شود. این پیمان به امضای ۱۴۸ کشور جهان ازجمله ایران رسیده است. در تفسیر عمومی شماره ۱۴ از این پیمان که در سال ۲۰۰۰ نوشته شده است، حق سلامت به تفصیل، با جزئیات و صراحتا تعریف و ویژگی‌های آن ذکر و 4 رکن اساسی آن توصیف می‌شود؛ ازجمله در دسترس بودن و قابلیت تهیه کردن و متناسب بودن و کیفیت تضمین شده که ناظر بر استانداردهای برخورداری از این حق است.»

همچنین در بند دیگری از این نامه به اقداماتی که مسئولان باید در زمینه تامین حقوق بین‌المللی مردم ایران انجام دهند، اشاره شده است: «آنچه در قرار دیوان بین‌المللی دادگستری درخصوص بررسی شکایت ایران علیه تصمیم مه 2018 آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران آمده، این است که تحریم‌های واشنگتن علیه تهران خسارات جبران‌ناپذیری را برای مردم ایران ایجاد می‌کند و باید هرچه سریع‌تر این تصمیم خود را به‌گونه‌ای مورد بازبینی قرار دهد که محدودیت‌های اعمال شده بر ایران موجب بروز خسارات جبران‌ناپذیر برای مردم این کشور در حوزه تامین دارو، کشاورزی و حمل‌ونقل هوایی نشود. با این وصف، شاهد نقض این دستور قضایی توسط رئیس دولت آمریکا هستیم. کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز با تشکیل «کمیته مستند‌سازی‌ آثار تحریم بر حق سلامت» ضمن همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کنشگران مدنی بخش سلامت شهروندان، تدارک تشکیل پرونده علیه ناقضان حقوق شهروندان ایران در عرصه بین‌المللی را در دستور کار قرار داده است.»

علاوه بر این در بخش دیگری از این نامه از مسئولان خواسته شده تا جلوی سوداگری افراد فرصت‌طلب داخلی که باعث افزایش فشار بر مردم و بیماران شده است را هم بگیرند. «سوداگری‌های ناجوانمردانه عده قلیلی در بخش دارو نیز گاهی از عوامل موجده و مبقیه ظلم به حق سلامت شهروندان است. در این خصوص وزارت بهداشت و سازمان تعزیرات و قوه قضاییه و دادستان‌ها باید با اولویت‌بخشی به تضمین حق سلامت، اقدامات مؤثرتری معمول کنند. بیم آن می‌رود عده‌ای سودجو بنای دارا شدن خود را بر خاکستر جان دردمند شهروندان نهاده و بازار دارو را دستخوش تشدید بحران و احتکار و بازار سیاه و سایه کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید