• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 4 بهمن 1397
کد مطلب : 45827
+
-

2 پنالتی و 2 بازگشت

مرور همه دیدارهای ایران و چین در جام ملت‌های آسیا

2 پنالتی و 2 بازگشت

مسابقه امروز، هفتمین دوئل ایران و چین در جام ملت‌ها به‌شمار می‌رود. 2 تیم بعد از مسابقه امروز، بیشتر از هر جام دیگری در جام ملت‌ها به مصاف هم رفته‌اند. خاطره شکست در ضربات پنالتی جام ملت‌های 2004 در برابر چین، هنوز از ذهن هواداران فوتبال در ایران پاک نشده است. بعد از آن مسابقه،ایران هنوز نتوانسته چین را در جام ملت‌ها شکست بدهد. اگر این اتفاق در نبرد امروز رقم بخ
ورد، تیم ملی برای نخستین بار پس از آن شکست، به جمع 4تیم برتر جام ملت‌ها خواهد رسید.
 جام ملت‌های 1976؛ رستگاری در وقت اضافه 
تا قبل از مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های 76، ایران و چین هرگز با هم برخورد نکرده بودند. 2 تیم در این جام نخستین رویارویی‌شان را پشت سر گذاشتند. برخلاف انتظار هواداران ایران،اوضاع کمی پیچیده‌تر از حد معمول شد و بازی به وقت‌های اضافه رفت. خورشیدی در نیمه اول و حسن روشن در نیمه دوم وقت‌های اضافه برای ایران گلزنی کردند و تیم ملی توانست به سومین فینال متوالی جام ملت‌ها راه پیدا کند. این آخرین تجربه رسیدن به فینال جام ملت‌ها برای ایران تا امروز بوده است.
 جام ملت‌های 1980؛ کامبک به زبان چینی 
ایران و چین در جام ملت‌های 1980 کویت نیز در مرحله گروهی با هم برخورد کردند. این بار تیم ملی با گل‌های حمید علیدوستی و بهتاش فریبا در آستانه خلق یک پیروزی بی‌دردسر قرار گرفت. با وجود این چینی‌ها به مسابقه برگشتند و در دقایق پایانی بازی را به تساوی کشاندند. در نهایت ایران به‌عنوان سرگروه راهی مرحله بعد شد و چین به‌عنوان تیم چهارم گروه، با جام وداع کرد.
 جام ملت‌های 1984؛ پیروزی کم‌اثر
در جام ملت‌های 1984، ایران و چین دوباره در یک گروه مشترک قرار گرفتند. تیم ملی در دومین مسابقه مرحله گروهی به مصاف چین رفت و با گل‌های محمدخانی و عربشاهی، حریف را شکست داد. با وجود این در پایان مرحله گروهی، چین صدرنشین شد و ایران در جایگاه دوم گروه قرار گرفت. تیم ملی در این جام چهارم شد و چین پس از شکست در فینال، در رده دوم جای گرفت.
 جام ملت‌های 1988؛ ستاره‌ای به نام عابدزاده 
دست سرنوشت این بار ایران و چین را در جام ملت‌های 1988 در مقابل هم قرار داد. ایران در مرحله نیمه‌نهایی نتیجه را به عربستان واگذار کرده بود و چین نیز پس از شکست در مقابل کره‌جنوبی، راهی دیدار رده‌بندی شده بود. 2 تیم در مسابقه رده‌بندی به تساوی دست پیدا کردند و در نهایت کار به ضربات پنالتی کشید. ایران با درخشش عابدزاده، در پنالتی‌ها چین را با نتیجه 3 بر صفر شکست داد و روی سکوی سوم جام ملت‌ها قرار گرفت.
 جام ملت‌های 2004؛ مرگ در پکن 
16سال طول کشید تا ایران و چین دوباره در جام ملت‌ها روبه‌روی هم قرار بگیرند. اوضاع برای صعود ایران به فینال کاملا مهیا به‌نظر می‌رسید اما تیم برانکو با گل زودهنگام شائو جیایی غافلگیر شد. محمد علوی در همان نیمه اول کار را به تساوی کشاند و بازی با حملات پرتعداد تیم برانکو ادامه پیدا کرد. اخراج ستار زارع در شرایطی کاملا ناعادلانه و چشم‌پوشی داور از اخراج مدافع حریف پس از تکل روی علی کریمی، موجب شد چینی‌ها تا ضربات پنالتی دوام بیاورند. در پایان این ضربات، تیم میزبان پیروزی را جشن گرفت و ایران را با یک ناکامی باورنکردنی روبه‌رو کرد. این آخرین تجربه حضور ایران و چین در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها تا قبل از این دوره به شمار می‌رود.
 جام ملت‌های 2007؛ بازگشت پسران قلعه 
تیم ملی در جام ملت‌های 2007 با انگیزه انتقام گرفتن از چین به زمین رفت اما خیلی زود 2 گل از این تیم دریافت کرد. شاگردان قلعه‌نویی در نیمه دوم کاملا متفاوت شدند و با گل‌های زندی و نکونام،یک امتیاز حساس از چین گرفتند. در پایان مرحله گروهی، ایران به‌عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله بعد شد و چین با قرار گرفتن در جایگاه سوم از تورنمنت کنار رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید