• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45669
+
-

عمران الوند به مشارکت صنایع وابسته است

شهردار الوند: شرکت‌ها و صنایع آلاینده باید سهم مردم را از فروش‌شان به شهرداری بپردازند

رضا پور کاظم|‌  قزوین - خبرنگار :


مدیریت شهری، آن هم در دومین شهر بزرگ استان با توجه به شرایط خاص مهاجرتی آن به دلیل همجواریش با اولین شهر صنعتی ایران که از این جغرافیا ایران کوچکی ساخته است، کار راحتی نیست و همیشه با حاشیه‌هایی همراه بوده؛ حاشیه‌هایی که گاه از متن پیشی می‌گیرند. به سراغ جعفر جوادی، شهردار الوند، رفتیم تا از آخرین طرح‌های مدیریت شهری مطلع شویم.


چند درصد از بودجه 110 میلیارد تومانی سال قبل شهرداری محقق شد و امسال بودجه چقدر به واقعیت نزدیک‌تر است؟

بودجه امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. بودجه سال 1396 برابر با 110 میلیارد تومان بود که غیرواقعی بود و آنچه در نهایت محقق شد نزدیک به 35 درصد این مبلغ بود. بودجه‌ای که برای امسال در نظر گرفتیم برابر اصول بودجه‌نویسی با یک نگاه افزایشی تنظیم شد. نگاه ما این بود که تلاش پرسنل و همکاری مردم بیشتر شود، بنابرین بودجه را حدود 50 میلیارد تومان مصوب کردیم. برای تحقق این میزان بودجه حتی بعضی کدها را که راکد مانده بودند، فعال کردیم. از جمله در حوزه اصناف تنها در 4 ماه اول امسال 4 برابر دور قبل درآمد داشته‌ایم که مصمم هستیم با همین رویه ادامه دهیم. همچنین از گذشته مبالغ زیادی بدهی باقی مانده بود که به شهرداری پرداخت نشده بود. از حدود 15 سال قبل تاکنون بیش از 700 برگ چک وصول نشده بود که تیم حقوقی‌ای تشکیل داده‌ایم که در حال پیگیری مبالغ آنها هستند. این بدهی‌ها تا 20 میلیارد تومان است که می‌تواند در اعتبارات حوزه عمرانی تاثیر بسزایی داشته باشد. از سوی دیگر، معتقدیم بخشی از این درآمد باید از صنایعی تامین شود که بیشترین حجم آلایندگی و مشکلات زیست‌محیطی را برای ساکنان این شهر دارند.

شهر الوند از دیرباز به دلیل وجود شهرک صنعتی در کنار آن و سهمی که از عواید این همزیستی گرفته، یکی از شهرهای پردرآمد استان بوده است. اما در سال‌های اخیر، با تعیین ارزش افزوده براساس تعیین سرانه جمعیت، سهم شهرداری به شدت کاهش پیدا کرده است. برای خروج از این وضعیت چه راهکاری دارید؟

موجودیت شهرداری الوند به صنایع وابسته است. اگر شهر صنعتی البرز نبود، مطمئن باشید شهرداری الوند هم وجود نداشت. ما از یک درصدی که از محل عوارض می‌گرفتیم، جزو شهرداری‌های پردرآمد کشور بودیم اما با توجه به تغییر رویه دولت و این مهم که عوارض‌ قانونی را تجمیع کرد و در نهایت به این رسیده‌ایم که عوارض ارزش افزوده را برای ما لحاظ می‌کنند، از نظر درآمدی جزو ضعیف‌ترین شهرداری‌های کشور شده‌ایم. تغییر این وضعیت مستلزم این است که حق و حقوق لحاظ شده در قانون برای شهرداری الوند در نظر گرفته شود. بیشترین درآمد از محل ارزش افزوده از ناحیه شهر صنعتی البرز است و ما انتظارمان این است که حق مردم الوند اینجا دیده شود. تمام مشکلات این شهر صنعتی متوجه مردم الوند است، از جمله شلوغی و آلایندگی و اینها هزینه‌هایی را به شهرداری تحمیل می‌کند.

در ارزش افزوده مواردی از این دست برای شهرداری‌های همجوار صنایع دیده نشده است. اما در ماده 38 قانون ارزش افزوده برای آلایندگی شهرداری‌های همجوار صنایع، درصدی در نظر گرفته شده که آن هم عملیاتی نشده است. این ماده می‌گوید شرکت‌ها و صنایع آلاینده باید یک درصد فروششان را به شهرداری‌های محل بدهند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. فقط یک یا 2 شرکت به عنوان آلاینده معرفی شده‌اند و ما برای احقاق حقوق مردم در این زمینه در حال تلاش هستیم. از این شرکت‌ها می‌خواهیم که حق آلایندگی‌شان را که حق مردم است، بپردازند و از سازمان محیط‌‌ زیست هم می‌خواهیم که این شرکت‌ها را که بیش از 40 واحد هستند، معرفی کنند. سازمان محیط‌‌ زیست همکاری‌های خوبی با ما دارد و امیدوارم که امسال و سال آینده درآمدمان از این محل محقق شود.

اگر این اتفاق بیفتد و درآمدی از محل عوارض آلایندگی حاصل شود، به توسعه فضای سبز الوند ختم می‌شود؟ 

در سال‌های گذشته و در دوره اخیر نیز مدیریت شهری در الوند خود را ملزم به توسعه فضای سبز و اجرای پروژه‌هایی که آسیب ناشی از آلایندگی‌ها را به حداقل برساند، دانسته است و می‌داند. در شهر صنعتی البرز حتی بیش از اندازه استاندارد مورد نیاز فضای سبز داریم. 

بودجه عمرانی‌تان چقدر است و چه برنامه‌هایی برای آن دارید؟

52 درصد بودجه امسال یعنی 28 میلیارد و 800 میلیون تومان آن بودجه عمرانی است. دلیلش هم این است که با توجه به بودجه‌ای که در گذشته بسته شده است، به اجبار ما باید بدهی‌های گذشته شهرداری را لحاظ می‌کردیم و این چیزی نزدیک به 12 درصد را به ما تحمیل کرده است. موضوعات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی که سابق بر این در بودجه عمرانی لحاظ می‌شد، در بودجه جاری دیده شده که نسبت به بودجه فرهنگی سال گذشته 10 درصد رشد داشته است. در ادامه سال جاری مصمم هستیم که پروژه‌های باقیمانده از گذشته تکمیل شوند. مثلا بعضی از کمربندی‌ها ناتمام مانده است. در قسمت کمربندی جنوبی به مرحله آسفالت رسیده‌ایم، در کمربندی غربی هم در مراحل پایانی هستیم. اما پروژه‌هایی که در دوره ما پیش‌بینی شده و در حال اجرای آنها هستیم، کمربندی شمالی از بلوار معلم به سمت نیرومحرکه است که در حال خاکبرداری و آهک‌‌ریزی آن هستیم. پروژه ورودی جنوبی معروف به جاده کمال‌آباد هم به اتمام رسیده است. همچنین، در زمینه فضای سبز ساخت یک پارک 20 هکتاری و یک پارک ویژه بانوان را در دست انجام داریم. بعد از آن حتما کارهای اجرایی امسال شروع می‌شوند. 

بدهی 30 میلیاردی شهرداری در دوره قبل آیا فقط شامل بدهکاری به پیمانکاران بوده است؟

این بدهی ناشی از این بوده است که درآمدها و هزینه‌های ما تعادل نداشته‌اند. درآمدمان کم و هزینه‌هایمان زیاد بوده است. بودجه‌ای که در نظر گرفته شده است 110 میلیارد تومان بوده و براساس آن پروژه‌هایی تعریف شده است. به دنبال وصول نشدن آن بودجه، بدهی‌هایی از دوره قبل برای این دوره باقی مانده است. بودجه سال قبل غیرواقعی بسته شده بود و همین موجب خیلی مشکلات اقتصادی شده است. در حال پرداخت حق پیمانکاران هستیم و تلاش کرده‌ایم زیر دِین نمانیم. بدهی گذشته ما بیش از 30 میلیارد تومان بوده ولی امروز زیر 10 میلیارد تومان است. 

وضعیت مطالبات شهرداری از صنایع بزرگ همچون نیرومحرکه در چه مرحله‌ای است؟

من چهره صنعتی هستم و بیشتر از هر کسی به شرایط امروز صنایع آگاهم. ما با آنها مذاکره می‌کنیم و می‌گوییم دست‌کم زمانی را برای پرداخت بدهی‌هایتان اعلام کنید ولی چیزی اعلام نمی‌کنند و ما اتاق بازرگانی و نمایندگان مجلس را وارد کار کرده‌ایم. شرکتی مانند نیرومحرکه نزدیک به 20 میلیارد تومان به ما بدهکار است. حق و حقوق مردم باید تعیین تکلیف بشود. در جلسه با این عزیزان، آنها گفتند باید با ما مانند اروپایی‌ها برخورد کنید و نگاه حمایتی به صنایع داشته باشید. ما هم جواب دادیم پس شما هم مانند اروپایی‌ها برخورد کنید. آنها همه عوارضشان را به‌موقع پرداخت می‌کنند. مردم به خدمات نیاز دارند و شرکت‌ها موظند عوارض قانونی‌شان را بپردازند تا ما بتوانیم خدمات مورد نیاز مردم را به آنها ارائه دهیم. اما آنها سر بازمی‌زنند، با این پیش‌فرض که اگر ما این مبالغ را بپردازیم، صنعت ما می‌خوابد و همه بیکار می‌شوند! این صحبت قابل قبول نیست. با وجود این شرایط، اکنون ما در حال وصول کردن نزدیک به 10 میلیارد تومان از طلب‌هایمان هستیم. البته رویه برخورد قهری تنها شامل صنایع نمی‌شود. بخشی از این بدهی‌ها مربوط به کسانی است که خواسته‌اند از پرداخت بدهی‌شان فرار کنند. ما تلاش می‌کنیم با اجبار آنها را وادار کنیم دینشان را ادا کنند. ما با کسانی که قلدرانه فکر می‌کنند می‌توانند حق مردم الوند را ندهند، برخورد قانونی می‌کنیم. خیلی از تنش‌ها و حواشی فعلی در مدیریت شهری ناشی از برخورد قاطع مدیریت شهری با چنین افرادی است.

یکی از کدهای درآمدی برای مدیریت شهری حضور در پروژه‌های سرمایه‌گذاری است. در این بخش چه اقداماتی انجام شده است؟

هم به صورت مشارکتی و هم به صورت کاملا خصوصی آماده‌ایم با سرمایه‌گذاران همکاری‌های لازم را انجام دهیم. به دنبال ایجاد یک مرکز تجاری بزرگ در مرکز اقتصادی شهر در محدوده خیابان 10 متری امام(ره) هستیم. برای عملیاتی کردن این ایده از سرمایه‌گذار بخش خصوصی حمایت خواهیم کرد.


طرح بازآفرینی

جعفر جوادی، شهردار الوند، در مورد طرح بازآفرینی که دولت و مسکن و شهرسازی آغاز کرده‌اند، می‌گوید: بافت فرسوده و مناطقی که باید بازآفرینی شوند در حال مطالعه هستند و پیشنهادهای خیلی خوبی برای بافت فرسوده داده‌ایم. برای کسانی که بخواهند سرمایه‌گذاری کنند هم تسهیلات خیلی خوبی دیده شده است. برای مثال، اگر آنها مجتمع‌ بسازند، برای هر واحد به سازنده 50 میلیون تومان وام 8 درصد 2 ساله پرداخت خواهد شد. همچنین، برای کسانی که این واحد‌ها را می‌خرند، وام 80 میلیون تومانی با سود 6 درصد با بازپرداخت 12 ساله در نظر گرفته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید