• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45179
+
-

مرغ چرا گران می‌شود؟

افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و نهاده‌های دامی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت مرغ است

بازار
مرغ چرا گران می‌شود؟

زهرا اشرف‌زاده|   البرز-خبرنگار:


درروزهای گذشته افزایش قیمت مرغ در بازار شتاب بیشتری گرفت. با نگاهی به قیمت این کالا می‌توان مشاهده کرد که این بار قیمت از مرز 14 هزار تومان هم گذشته است. البته امسال اتفاقات متعددی باعث افزایش قیمت مرغ شده است. افزایش هزینه‌ها در حوزه حمل‌و‌نقل و باربری، افزایش قیمت نهاده وتخصیص نیافتن بموقع ارز برای واردات اقلام مورد نیاز تولیدکننده‌ها در این حوزه از مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت‌هاست.

در این میان ستاد تنظیم بازار و جهاد کشاورزی با کمک سازمان میادین شهرداری سعی کرده با عرضه مرغ گرم و منجمد با نرخ مصوب دولتی تعادل را در قیمت‌ها برقرار کند. اکنون شهروندان می‌توانند با رفتن به این میادین مرغ دولتی را با قیمت پایین‌تر تهیه کنند. در این میان با توجه به استقبال مردم، اصناف نیز می‌خواهند دولت مرغ با نرخ دولتی را در میان آنها نیز توزیع کند تا آنها نیز سهمی در بازار داشته باشند.


 گلایه شهروندان از افزایش قیمت‌ها

یکی از شهروندان با بیان این‌که امکان رفت‌وآمد به بازار روز و ایستادن در صف‌های توزیع را ندارد، می‌گوید: باید شرایطی وجود داشته باشد که در همه مغازه‌ها قیمت‌ها یکسان باشد. گرانی قدرت خرید را از مردم گرفته است و مسئولان باید به فکر معیشت مردم باشند.

«مجید سرپولکی» می‌افزاید: در سایه نبود نظارت دستگاه‌های متولی، شاهد افزایش قیمت و فروش با قیمت‌های بالا هستیم. به علت گرانی گوشت قرمز مدت‌ها بود که مرغ را جایگزین گوشت مصرفی خانواده کرده بودیم اما امروز مرغ را به قیمت 14 هزار تومان خریداری کرده‌ام.


افزایش هزینه‌ها، دلیل گرانی مرغ

یکی از مرغ‌فروشان کرج که به صورت عمده مرغ را توزیع می‌کند با اشاره به آخرین قیمت‌ها ادامه می‌دهد: قیمت مرغ گرم استعلامی کشتارگاه‌ها 13 هزار، پخش 13200 و خرده‌فروشی 14200 تومان است.
«مسعود کامرانی» در رابطه با دلایل گرانی می‌گوید: امسال هزینه همه امور بالا رفته است. قیمت حمل‌و‌نقل 2 و حتی 3 برابر شده است. هزینه‌های تولید یک مرغ زنده 2 کیلویی حدود 7‌هزار تومان است که با هزینه کشتار و بسته‌بندی، قیمت محصول نهایی را بسیار بالاتر از حد انتظار برده است.

وی اضافه می‌کند: در شرایط فعلی نمی‌توان کسی را مقصر دانست، من به عنوان یک توزیع‌کننده یا یک مغازه خرده فروشی مجبوریم با این قیمت مرغ را بخریم و عرضه کنیم، در صورتی که این وضعیت به کار ما هم آسیب می‌رساند و مجبوریم کالای خود را با حداقل سود به فروش برسانیم.


تعامل کسبه با مردم

فروشنده یکی از خرده‌فروشی‌های مرغ نیز می‌گوید: همواره سعی می‌کنیم با مردم کنار بیایم؛ چراکه شرایط اقتصادی را می‌دانیم و در این مدت که بارها قیمت‌ها افزایش یافته است، خیلی از اصناف قیمت را بالا نبرده‌اند اما وقتی با قیمت بالا خرید می‌کنیم، مجبوریم به همان قیمت هم بفروشیم. «علی رستمی» می‌افزاید: برخی شهروندان فکر می‌کنند قیمت مرغ از‌سوی ما تعیین می‌شود و ما به خاطر کسب سود زیاد، قیمت‌ها را افزایش می‌دهیم؛ در حالی که موضوع از دست ما خارج است و با این وضع ما هم ضرر می‌کنیم.


کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های دامی

یکی از مرغداران نظرآبادی افزایش قیمت نهاده‌ها را عامل گرانی عنوان می‌کند و می‌گوید: قیمت‌های نهاده‌های دامی با افزایش بی‌سابقه‌ای رو‌به‌رو شده است. ذرت که کیلویی 1300 تومان بود، حالا نزدیک به 2 هزار تومان شده است. سویا که 2 هزار تومان بود، حالا نزدیک به 4 هزار تومان شده است که آن هم به زحمت پیدا 
می‌شود.


لزوم همکاری ستاد تنظیم بازار و اتحادیه مرغ و ماهی

رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ کرج با بیان این‌که اتحادیه هیچ دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد، می‌گوید: با این‌که اتحادیه متولی اصلی این صنف است، اما ستاد تنظم بازار ما را در جریان امور توزیع قرار نمی‌دهد.
«کاظم حاج‌محمدی» می‌افزاید: بارها از جهاد کشاورزی خواسته‌ایم که ما نیز در جلسات تنظیم بازار حضور داشته باشیم، اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم و همین موضوع گلایه اعضای اتحادیه را به دنبال داشته است.

وی ادامه می‌دهد: اعضای اتحادیه به عنوان کسانی که بازار را پوشش می‌دهند  و به مردم خدمت می‌کنند، باید در این شرایط خاص در جریان اموری باشند که در صنف خودشان روی می‌دهد. همچنین مردم به علت گرانی‌ها به ما شکایت می‌کنند و از ما می‌خواهند که پاسخگو باشیم.

حاج‌محمدی می‌گوید: ستاد تنظیم بازار وقتی از اصناف می‌خواهد با قیمت مصوب مرغ را به فروش برساند باید این کالا را بین اصناف هم توزیع 
 کند.وی اضافه می‌کند: طبق قانون مصوب فرشنده حق دارد 10 درصد سود دریافت کند، اما اکنون که مرغ را 13 هزار تومان می‌خرد، چگونه با 10 درصد سود به فروش برساند و 3 یا 4 درصد سود داشته باشد.


توزیع مرغ در روزبازارها

مسئول  روابط عمومی سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج از توزیع مرغ در روزبازارها خبر می‌دهد و می‌گوید: هر کیلوگرم مرغ تازه دولتی بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار با قیمت 10500 تومان در تمامی روزبازارهای میوه و تره‌بار شهرداری کرج توزیع می‌شود تا علاوه بر سهولت در دسترسی مردم به این محصول، قیمت کاذب و حبابی آن نیز شکسته شود.
«عباس وحیدی» می‌افزاید: مرغ تازه روزانه از طریق غرفه‌های روزبازارهای شهرداری کرج با نرخ مصوب دولتی در دسترس مردم قرار می‌گیرد. همچنین نظارت دقیق و مستمر بر عرضه کمی و کیفی صورت می‌گیرد  و در صورت تخلف در افزایش قیمت مرغ به شدت با افراد خاطی برخورد می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید