• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44509
+
-

عملیات‌نجات 15هزارمیلیارد تومانی

همشهری ابعاد تازه‌ترین موج حمایت دولت از صنعت خودرو را بررسی می‌کند

صنعت
عملیات‌نجات 15هزارمیلیارد تومانی

علی ابراهیمی _ خبرنگار

بسته نجات صنعت خودرو در قالب پرداخت تسهیلات 15هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی شامل 4هزار میلیارد تومان است که سهم هریک از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا 2هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی به علاوه 850میلیون یورو تسهیلات ارزی خواهد بود. گفته شده 85درصد این تسهیلات به قطعه‌سازان و زنجیره تامین ایران‌خودرو و سایپا اختصاص می‌یابد. به‌گزارش همشهری، مشکلات تامین منابع ارزی و ریالی واردات مواداولیه تولید قطعات خودرو، موجب شد به‌رغم آزادسازی قیمت خودروهای خارج از شمول قیمت‌گذاری و آغاز افزایش پلکانی قیمت خودرو، وزارت صنعت از بسته 15هزار میلیارد تومانی نجات صنعت خودرو هم رونمایی کند. بسته‌ای که در قالب آن پرداخت 11هزار میلیارد تومان تسهیلات شامل 4هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و 850میلیون یورو تسهیلات ارزی برای حفظ اشتغال صنعت قطعه‌سازی و زنجیره تامین خودروسازان تخصیص خواهد یافت.

کاهش 70درصدی تیراژ تولید خودرو در آذر‌ماه امسال و افت 30درصدی تولید درمجموع 9‌ماه امسال موجب شد تا با پیش‌فروش یک میلیون دستگاه خودرو به مشتریان، میزان تعهدات معوق شرکت‌های خودروسازی و نارضایتی ثبت نام‌کنندگان پیش خرید خودرو افزایش یابد. علاوه بر آن رشد هزینه تمام‌شده تولید، کمبود نقدینگی، مطالبات معوق قطعه‌سازان از خودروسازان و موانع تامین و تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات مواداولیه شرایطی را رقم زد که قطعه‌سازان از موج تعطیلی شرکت‌های قطعه‌سازی، ریزش اشتغال و رشد بیکاری در این بخش خبر دادند. با این روند مقرر شده تا بسته نجات 15هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو در قالب تسهیلات ارزی و ریالی بانک مرکزی در اختیار 2خودروساز بزرگ قرار گیرد تا به قطعه‌سازان و زنجیره تامین آنها تزریق شود.

تأمین سرمایه در گردش قطعه‌سازان
رئیس سازمان حمایت در این‌باره گفت: برای بهبود وضع تولید در 2خودروساز بزرگ ۱۵ هزار میلیارد تومان به‌عنوان سرمایه در گردش به آنان پرداخت خواهد شد که از این میزان تسهیلات بانک مرکزی 11هزار میلیارد تومان برای حفظ اشتغال به صنعت قطعه‌سازی‌ تخصیص می‌یابد. عباس تابش در یک برنامه تلویزیونی، افزود: بانک‌ مرکزی این امکان را در اختیار قطعه‌سازان قرار می‌دهد تا آنها بتوانند علاوه بر تأمین قطعات مورد نیاز خودروسازان، شرایط تولید و اشتغال خود را تثبیت کنند. معاون وزیر صنعت گفت: 2خودروساز بزرگ به تحویل 930هزار دستگاه خودروی پیش‌فروش شده متعهد هستند ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضا در سال98 نیز همین تعداد باشد.

وعده کمک خودروسازان به قطعه‌سازان 
هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز از تلاش برای واگذاری شرکت‌های قطعه‌ساز زیر مجموعه به بخش خصوصی خبر داد و اعلام کرد: 95درصد از کمک‌های نقدی پرداخت شده به ایران‌خودرو، به‌حساب قطعه‌سازان واریز می‌شود. او وعده داد با این حمایت مالی تا پایان اردیبهشت98 شاهد ایجاد توازن در قیمت تولیدات کارخانه و بازار خودرو خواهیم بود. مدیرعامل سایپا نیز محدودیت‌های تامین مواد اولیه و قطعات را دلیل وقفه در تولید و عرضه خودرو دانست و گفت: تأمین نشدن ارز و قطعات مورد نیاز سازندگان موجب شد تا این شرکت نتواند به تعهداتش عمل کند. محمدرضا سروش با اشاره به همکاری این گروه خودروسازی برای همکاری با وزارت دفاع به‌ویژه برای ساخت کامپیوتر خودرو (ECU) و امکان داخلی‌سازی‌ محصولات رنو گفت: 
به روزرسانی نشدن سالانه نرخ ارز بین تورم داخلی و بین‌المللی موجب شده تا در سال‌های گذشته تعدادی از قطعه‌سازان به بازارهایی همچون چین مراجعه کنند و به جای تلاش برای ارتقای داخلی‌سازی‌ و خودکفایی، محصولات چینی را وارد کشور کرده‌اند.

بسته ارزی و ریالی حمایت از قطعه‌سازان
دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در مورد جزئیات بسته حمایتی دولت برای حمایت از خودروسازان و قطعه‌سازان گفت: در قالب این بسته پرداخت 15هزار تومان تسهیلات توسط بانک مرکزی شامل 4هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی (برای هر کدام از 2 خودروساز بزرگ 2هزار میلیارد تومان) و 850میلیون یورو تسهیلات ارزی مدنظر قرار گرفته است. بیگلو افزود: مقرر شده تا این تسهیلات به‌طور مساوی به 2خودروساز پرداخت شود و خودروسازان 85درصد این تسهیلات را براساس نیاز صنایع قطعه‌سازی و زنجیره تامین خود شامل قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان مواداولیه داخلی و خارجی تخصیص دهند. او با اشاره به اینکه درخواست قطعه‌سازان برای دریافت تسهیلات دوبرابر این میزان یعنی 20هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: پرداخت این بسته هنوز عملیاتی نشده اما امیدواریم به‌رغم تنگناهای بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات، این بسته تا قبل از پایان سال اجرایی شود. بیگلو در مورد اینکه با ارائه بسته مذکور شاهد رشد تولید تیراژ قطعات و خودرو خواهیم بود، گفت: قطعه‌سازان برای رفع مشکلات خود 3درخواست همزمان شامل اصلاح قیمت خودرو و قطعات، تامین نقدینگی مورد نیاز و فراهم شدن امکان ثبت سفارش و واردات مواداولیه و قطعات بدون انتقال ارز را ارائه کرده بودند که باید با هم اجرا شود. او افزود: اما تا‌کنون قیمت خودرو و قطعات به‌صورت ناقص اصلاح شده و قطعه‌سازان در انتظار افزایش قیمت قطعات با رشد قیمت خودرو هستند، بسته حمایتی نیز هنوز اجرایی نشده و قطعه‌سازان با مشکلات فرآیند تخصیص و دریافت ارز از سامانه نیما روبه‌رو هستند که با این روند مشکلات صنعت قطعه‌سازی مرتفع نخواهد شد زیرا قطعه‌سازان با شیوه ثبت سفارش بدون انتقال ارز قادر به دور زدن تحریم‌های قبلی شده بودند.

ریزش اشتغال و کاهش تولید قطعات

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه به‌رغم پیگیری قطعه‌سازان و وعده مسئولان شرایط صنعت قطعه‌سازی تغییری نکرده و وضع روزبه‌روز بدتر می‌شود، گفت: تا‌کنون 140هزار نفر در این صنعت بیکار شده‌اند‌ و با تداوم شرایط کنونی این آمار افزایش خواهد یافت و تا پایان سال به 250هزار نفر می‌رسد. مازیار بیگلو، از کاهش شدید تیراژ تولید قطعات و خودرو خبر داد و افزود: اکنون تیراژ تولید قطعات و به تبع آن خودرو بین 60 تا 70درصد کاهش داشته است. زیرا قطعه‌سازان به‌دلیل مطالبات معوق از خودروسازان با کمبود نقدینگی مواجه بوده و از سوی دیگر با توجه به رشد 3برابری هزینه تامین مواداولیه، نقدینگی موجود قطعه‌سازان نیز جوابگو نیست. همچنین مشکلات تامین ارز، ثابت ماندن قیمت قطعات و... شرایط بدی را پیش روی صنایع قطعه‌سازی قرار داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید