• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43419
+
-

بهزاد نبوی در اجلاس مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران از برجام و دستاوردهای دولت روحانی دفاع کرد

برجام فدای ماجراجویی‌ها شد

عواملی را که نمی‌گذارد روابط خارجی داشته باشیم افشا کنیم / در حال حاضر انتقاد از دولت، جایزه هم دارد، کار شجاعانه‌ای نیست / الان که ترامپ اسلحه روی شقیقه ما گذاشته معتقد نیستم باید با او مذاکره کنیم / اگر درست عمل نکنیم مدعیان یارانه 20برابری دوباره کشور را به بیچارگی می‌کشانند / آدرس غلط به مردم ندهید، مشکل کشور زیر سر دولت روحانی نیست

احزاب
برجام فدای ماجراجویی‌ها شد

بهزاد نبوی، وزیر صنایع در دوران جنگ تحمیلی و فعال‌ سیاسی اصلاح‌طلب گفته است به‌دلیل تندروی‌ها و ماجراجویی‌های داخلی نتوانستیم از امکانات برجام استفاده کنیم. او گفته: «من شنیدم یکی از کسانی که قدیم‌ها تندرو نبود، بعد از خروج ترامپ از برجام سجده شکر برگزار کرد. چرا این کار را کرد، نمی‌دانم». بهزاد نبوی که در کارنامه سیاسی خود مذاکرات آزادسازی گروگان‌های آمریکایی را دارد در یک سخنرانی در مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران با دفاع از برجام گفته است: برجام مهم‌ترین و بهترین معاهده و توافقی بود که ایران بعد از انقلاب توانسته است به نتیجه برساند. وی گفته است:  عده‌ای می‌گویند اگر حتی دولت روحانی هم روی کار نبود توافق هسته‌ای امضا می‌شد، اما در آن صورت برجام توسط کسانی امضا می‌شد که فکر می‌کنند مذاکره، کلاس درس است. سخنگوی دولت شهید رجایی تأکید کرده که دولت آقای روحانی در حد انتظار در این خصوص، دقیق و هنرمندانه عمل کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره مذاکره با آمریکا هم مخالفت خود را با مذاکره در شرایط فعلی اعلام کرده و گفته است: من معتقد نیستم الان که ترامپ اسلحه روی شقیقه ما گذاشته باید با او مذاکره کنیم. عده‌ای می‌گویند اکر این کار را نکنیم وضع بدتر می‌شود، اما الان شرایط مذاکره نیست. باید عوامل و دلایل مشکلات کشور را یافت و ارتباط با دنیا را درست تنظیم کرد. در برهه کنونی صلاح نیست وارد مذاکره با آمریکا شویم، چون آمریکا در سیاست خارجی در موقعیت ضعیفی است و می‌توانیم از موضع برتر خود در تقویت ارتباطمان با کشورهایی چون چین، کره، ژاپن و اتحادیه اروپا استفاده کنیم.

حاتم بخشی درآمد افسانه‌ای نفت

نبوی با انتقاد از سیاستی که از سال‌84در کشور حاکم شد، گفت: از سال 84سیاستی بر کشور حاکم شد که بر این باور بود پول نفت باید سر سفره مردم باشد. این گروه زمانی حاکم شد و چنین ادعایی را مطرح کرد که درآمد نفت افسانه‌ای شده بود. آنها به جای اینکه این درآمد افسانه‌ای نفت را در زیرساخت و زیربنای اقتصاد و تولید سرازیر کنند، آن پول را به شکل ناشیانه‌ای هدر دادند. نایب‌رئیس مجلس ششم با بیان اینکه از سال 84تا 92واردات از 10میلیارد دلار زمان خاتمی به بیش از 70میلیارد دلار افزایش یافت، افزود: از آقای نیلی، مشاور سابق اقتصادی رئیس‌جمهوری شنیدم که می‌گفت؛ اگر طی چند سال حدود 70میلیارد دلار در بخش تولید و صنعت سرمایه‌گذاری جذب کنیم می‌توان امیدوار بود موضوع اشتغال حل می‌شود. به گزارش ایرنا، نبوی افزود: پس از پیروزی روحانی در سال 92از زندان نامه‌ای به روحانی نوشتم و در آن نامه گفتم مهم‌ترین کار پرداختن به موضوع اقتصاد و مقدم بر آن توجه و اهتمام نسبت به سیاست و روابط خارجی است، چون همه‌جانبه تحریم بودیم و روابط ما با دنیا قطع بود. معاون نخست‌وزیر در امور اجرایی در دهه 60، خاطرنشان کرد: بعد از برجام شاهد حضور هیأت‌های مهم اقتصادی نه از آفریقا و بنگلادش بلکه از کشورهای اروپایی و شرقی بودیم اما متأسفانه اقدامات ماجراجویانه‌ای صورت گرفت، مدت کوتاهی بعد از آن علاقه و تمایل سرمایه‌گذاران خارجی به ترس و یأس تبدیل شد. سرمایه ذاتا ترسو است و تندروی‌ها و ماجراجویی‌ها موجب انفعال سرمایه‌گذاران شد، لذا نتوانستیم از مزایای برجام بهره‌مند شویم. این فعال سیاسی با بیان اینکه با وجود برخوردهای دولت فعلی آمریکا وضعیت امروز ایران در عرصه سیاست خارجی خیلی قابل‌قبول است، خاطرنشان کرد: من یادم نمی‌آید انگلیس متحد همیشگی آمریکا در شورای امنیت سخنی مقابل سخنان آمریکا بگوید. این جدایی بین آمریکا و اروپا از بعد جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است.

پیش‌بینی نبوی از اقدام اروپا

بهزاد نبوی در ادامه سخنرانی‌اش با پیش‌بینی رفتار آینده اروپا در مقابل آمریکا گفت: اروپا برای حیثیت و وجهه خودش هم شده در مقابل سیاست‌ها و تک‌روی‌های آمریکا خواهد ایستاد، اروپایی‌ها به‌دلیل وابستگی شرکت‌هایشان به اقتصاد آمریکا مایلند مطابق برجام با ایران کار کنند ولی نمی‌توانند. نبوی تأکید کرد: من دارویی برای درمان اقتصاد ایران ندارم، ولی فکر می‌کنم باید روابط و موقعیت فعلی خود را در جهان حفظ کنیم و دولت روحانی هم به‌رغم تند‌روی‌ها تلاش می‌کند در همین مسیر حرکت کند و روابط را گسترش دهد. وی افزود: من به کسانی که می‌گویند باب‌المندب را می‌بندیم می‌گویم ضرر آن به ترامپ نیست، به اروپاست. من فکر می‌کنم در میان‌مدت اگر ما عاقلانه برخورد کنیم، آمریکا مجبور می‌شود عقب‌نشینی کند.  بیست و ششمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران صبح جمعه -چهاردهم دی‌ماه 97- با حضور شخصیت‌های سیاسی چون بهزاد نبوی، محسن هاشمی، علی شکوری‌راد، ابراهیم اصغرزاده، پروانه مافی، مصطفی تاجزاده، علی ربیعی و محمد‌رضا راه‌چمنی در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد.



   لیلاز:  اوضاع وخیم نیست

سعید لیلاز یکی دیگر از سخنرانان مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران تصریح کرد: اوضاع را آنقدر وخیم نمی‌بینم، به‌ویژه وقتی که ایران را با کشورهای نفتی مقایسه می‌کنند. می‌دانید که تقریبا تمام دستاوردهای برجام را سقوط قیمت‌های جهانی نفت خام خورد. به‌عنوان شاخص می‌گویم درآمد نفتی بهترین سال حسن روحانی (۱۳۹۶) از درآمد نفتی بدترین سال تحریم، یک یا دو میلیارد دلار کمتر بود با این حال سه تا چهار درصد رشد اقتصادی داشتیم: این موضوع نشان می‌دهد این بیمار همچنان زنده است و در این مدت رشد اقتصادی ما ۶۰ درصد بیشتر از عربستان سعودی و حدود ۵۰ درصد بیشتر از روسیه بود. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: اگر چهار سال ابتدایی دولت احمدی‌نژاد را از اقتصاد ایران مستثنی کنیم متوسط رشد اقتصادی ایران در چهار دهه گذشته از سطح متوسط منطقه بدتر نبوده است. عربستان و ترکیه از نظر رشد اقتصادی از ما جلوتر نیستند. وی ادامه داد: با وجود همه منازعات داخلی در سال ۹۶ توانستیم بسیاری از مشکلات اقتصادی ایران را جبران کنیم. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه سال‌هاست به جهان در چارچوب منافع نگاه می‌کنم، افزود: منافع‌مان پشت شعارها پنهان شده است. اگر خواستید فریاد می‌زنم که طرفدار برجامم، چون در شرایط عادی نان ایران در تعامل با جامعه بین‌المللی و کاسبی بعضی‌ها در دعواست. وی ادامه داد: همیشه گفته‌ام تنها کسی که نمی‌خواهد مالاریا ریشه‌کن شود رئیس اداره ریشه‌کنی مالاریاست. هنوز هم این منازعات هست مثلا بر سر سی اف تی، اف‌ای‌تی‌اف و پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و مبارزه با پولشویی چه بساطی جریان دارد. این موارد از نادانی نیست بلکه بر مبنای منافع است. منافع برخی‌ها این است که جلوی پولشویی گرفته نشود. با وجود این موارد جامعه ایران باید رو به جلو حرکت کند.

جماعتی دوباره کشور را به بیچارگی می‌کشانند

بهزاد نبوی در بخشی از سخنانش اظهار داشت: متأسفانه کسانی که برای گرفتن رأی می‌گویند پرداخت یارانه نقدی باید 20برابر شود، طرفدار دارند و اگر درست عمل نکنیم در آینده این جماعت دوباره کشور را به بیچارگی می‌کشانند. نبوی ادامه داد: آدرس غلط به مردم ندهید، مشکل کشور زیر سر دولت روحانی نیست. چرا می‌خواهید خرج خود را از دولت جدا کنید؟ مردم متوجه می‌شوند برخی برای انتخابات و کسب اقبال رأی‌دهندگان قصد عبور از دولت را دارند. وی اضافه کرد: متأسفانه انتقاد از دولت آسان است و جایزه دارد، ما باید عوامل و عناصری را که در تلاشند به لحاظ روابط خارجی کار دولت را به بن‌بست بکشانند، افشا کنیم. وزیر صنایع دولت میرحسین موسوی اظهار داشت: دولت هم باید معیشت مردم را در حد معقول درنظر داشته باشد و از طرفی با‌قدرت و بدون لکنت، سیاست خارجی و اقتصادی خود را پیش برده و موانعی را که موجب توقف کارهای زیربنایی می‌شود بردارد و یا افشا کند. اگر درست عمل کنیم فکر می‌کنم در میان‌مدت آمریکا عقب‌نشینی خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید