• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 6 دی 1397
کد مطلب : 42510
+
-

در انتظار شنبه

در انتظار شنبه

لیلی خرسند 

داستان اعتراضات احسان حدادی هر دوره قبل از المپیک تکرار می‌شود. فرقی نمی‌کند در فدراسیون دوومیدانی چه‌کسی روی صندلی ریاست نشسته باشد. احسان هر دوره برای داشتن مربی، ماساژور، رفتن به اردوهای خارجی و پرداخت هزینه‌ها درگیر است. از المپیک 2008 تا المپیک 2012 لندن، از لندن تا 2016ریودوژانیرو و حالا از ریو تا 2020توکیو، احسان همیشه از نداشته‌هایش گفته است. امروز هم او وضعیت همیشگی را دارد؛ از یک سال و نیم قبل از المپیک مربی ندارد و در حال رفت‌وآمد بین فدراسیون و کمیته ملی المپیک است. احسان، مدال نقره پرتاب دیسک  المپیک لندن را دارد؛ با ارزش‌ترین مدالی که در تاریخ دوومیدانی ایران به‌دست آمده است. او با همین پشتوانه و عملکرد مثبتی که در یک سال گذشته داشته، این توانایی را در خودش می‌بیند که در المپیک توکیو هم روی سکو برود. اما آیا این نگاه مثبت به احسان در فدراسیون دوومیدانی هم وجود دارد؟ فدراسیون تا مسابقات آسیایی که 
4‌‌ماه دیگر برگزار می‌شود، ماهانه 50میلیون تومان و تا المپیک توکیو ماهانه 100میلیون تومان به احسان هزینه می‌دهد. این هزینه شامل اردو، مربی، ماساژور، رفت‌و آمد، خوراک و هتل است. این برنامه‌ای است که به گفته احسان مجید کیهانی- رئیس فدراسیون- در یک برنامه رادیویی اعلام کرده است. احسان به این برنامه معترض است و گفته‌هایش هم بحق است. او به ورزش سه گفته:«من با این کار موافق نیستم. من ورزشکارم یا باید فشار تمرین را تحمل کنم یا دنبال بلیت هواپیما و گرفتن هتل باشم؟ کدام ورزشکار این کارها را می‌کند که من بخواهم انجام بدهم؟». اعتراض اصلی احسان به این است که خودش باید مربی بگیرد؛ کاری که در بیشتر مواقع انجام داده است؛«اینکه به یک ورزشکار بگوییم خودت برو مربی پیدا کن، خودت اردو بزن، خودت غذا بخر کار کاملا غیرحرفه‌ای است. این وظیفه من نیست، وظیفه فدراسیون است». احسان برای روشن شدن موضوع مثال فوتبالی زده؛ «به فوتبالیست‌ها 5میلیارد بدهید و بگویید خودتان با کی‌روش قرارداد ببندید و اردو بزنید».
حرف‌های حدادی منطقی است و حتی مدعی شده فدراسیون هر مربی برای او درنظر بگیرد، می‌گوید؛ «چشم» اما آیا او حاضر است این «چشم» را بگوید و با هر مربی‌ای که فدراسیون درنظر می‌گیرد کار کند؟ اینطور به‌نظر نمی‌رسد. سؤال مهم‌تر این است که فدراسیون چرا برای احسان حدادی مربی استخدام نمی‌کند؟ چرا مثل همه ورزشکاران فدراسیون برای حدادی هم اردو و امکانات در نظر نمی‌گیرد؟ حدادی در بیشتر سال‌ها خودش کارهایش را انجام داده و شاید به همین دلیل است که هم خود او و هم فدراسیون به این مسئله عادت کرده‌اند. دیروز تلفن همراه او مشکل داشت و دسترسی به او راحت نبود و حسین توکلی- مشاورش- پاسخگوی همشهری بود:«احسان روابط بین‌الملل خوبی دارد. زبان بلد است و به‌خاطر حضور دایموندها با بهترین‌های پرتاب دیسک جهان در ارتباط است. در عرصه جهانی او را می‌شناسند. به‌خاطر همین است که راحت‌تر مربی پیدا می‌کند. دفعه قبل هم توانست مربی خوبی پیدا کند. احسان با این کار به فدراسیون هم کمک می‌کند». اما همین استقلالی که حدادی در کارهایش دارد، مربی استخدام می‌کند، برای حضور در اردوهای خارجی برنامه‌ریزی می‌کند یا برای حل مشکلاتش به کمیته ملی المپیک می‌رود، شاید برای فدراسیون قابل پذیرش نباشد. به‌نظر می‌رسد مشکل اصلی فدراسیون با حدادی همین است؛ اینکه حدادی را بالاتر و بزرگ‌تر از فدراسیون می‌بیند. توکلی این نظر را تأیید می‌کند؛«دقیقا موضوع همین است». با این روند می‌شود تمرین کرد و برای مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک آماده شد؛ 3مسابقه‌ای که فدراسیون برای حدادی دسته‌بندی کرده و برای هر کدام بودجه جدا در نظر گرفته. توکلی می‌گوید:«برای ما مسابقات آسیایی خیلی مهم نیست و برنامه خاصی برایش نداریم. شتاب اولیه تمرینات برای جهانی دوحه است. می‌خواهیم احسان روی سکو جهانی برود و حریفانش بدانند که او برای المپیک آماده می‌شود. برنامه اصلی هم برای المپیک است. ما هم برای جهانی عقب هستیم و هم برای المپیک. همه برای المپیک برنامه چهار ساله دارند و ما الان یک سال و نیم بیشتر فرصت نداریم». و مسئله مهم این است که با ماهی 50میلیون و 100میلیون تومان می‌شود روی سکوی جهانی و المپیک رفت؟ طبق اعلام فدراسیون، حدادی پیش از این ماهانه نزدیک به 150میلیون تومان هزینه داشته، هم هزینه اردوهای خارجی و هم مربی خارجی. توکلی این بودجه‌بندی را قبول ندارد؛ «مگر می‌شود برای قهرمان شدن نرخ تعیین کرد. ورزش حرفه‌ای مصدومیت دارد، بالا و پایین دارد. باید برنامه‌ریزی کرد نه اینکه نرخ بگذاریم. البته در این مورد این بودجه‌بندی چیزی به‌خود ما نگفته‌اند». مشکل اصلی حدادی نداشتن مربی است. ویلکینز آمریکایی به چین رفته و او باز هم باید دنبال مربی بگردد. احسان گفته هر مربی‌ای که فدراسیون استخدام کند، نه نمی‌گوید اما توکلی نظر دیگری دارد؛«نمی‌شود یک مربی شهرستانی که تا به حال قهرمانی هم نداشته برای احسان بیاورند. باید یکی را پیدا کنند که در سطح احسان باشد. فدراسیون می‌گوید ما بودجه نداریم. مربی و اردو داخلی باشد. بالاتر از احسان در ایران کسی در پرتاب دیسک هست که بتواند برای او مربیگری کند؟». به‌نظر می‌رسد بیشتر از اینکه مشکل فدراسیون و حدادی بودجه باشد، لجبازی است. توکلی می‌گوید:«مشکل هر چه که هست باید تمام شود.گفته‌اند اول هفته دیگر جلسه می‌گذارند و مشکلات را حل می‌کنند». قرار است که این مشکلات شنبه به پایان برسد. بعید نیست حلال مشکلات کمیته ملی المپیک باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید