• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 25 دی 1396
کد مطلب : 4177
+
-

به مردم توهین نکنید

رئیس جمهور: ثابت کردیم پای میز مذاکره گره کور بین‌المللی قابل باز شدن است

دولت
به مردم توهین نکنید

اظهارات رئیس‌جمهور در جشنواره بین‌المللی فارابی درباره علوم انسانی پیوند عمیقی با دفاعیات او از برجام، دستاوردهای حقوقی دیپلمات‌ها در آن و حتی تجزیه و تحلیل اعتراضات اخیر اجتماعی در ایران داشت. حسن روحانی آنجا که موفقیت‌های بدون بازگشت برجام را برشمرد، ادامه صحبت‌هایش را به این نکته پیوند زد که «علوم انسانی می‌تواند سرنوشت یک جامعه را تغییر دهد» و اینکه «علم حقوق و سیاست در این موفقیت پیشتاز بود.» روحانی در بخش دوم صحبت‌هایش نیز وقتی به ماجرای اعتراض‌های اخیر در کشور رسید با این جمله کلیدی که «علوم انسانی و اجتماعی قطب‌نمای جامعه است» درخواست کرد «جامعه‌شناسان و روانشناسان اجتماعی و کسانی که در علوم انسانی و اسلامی فعال هستند وقایع اخیر را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.» او تأکید کرد: دورانی که علوم انسانی و اسلامی در سایه علوم تجربی و فنی بود، گذشته است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری،‌ رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه علم بدون نقد و تضارب آرا پیشرفت نمی‌کند، ضرورت به‌رسمیت شناختن اختلاف فکری و نظری را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: به تنوع و اختلاف نظر احترام بگذاریم؛ فشار و وحدت ماشینی برای انسجام جامعه خطرناک است.

 

آثار برجام تا قیامت می‌ماند

روحانی با بیان اینکه آمریکا در زیرپا گذاشتن تعهدات جهانی و برجام، تنها ماند و بی‌اعتبار شد، تأکید کرد: دیپلمات‌های ما قراردادی را نوشته و منعقد کردند که هرچند ممکن است نقایصی داشته باشد، اما قراردادی است که به واسطه آن بیش از یک سال است که ترامپ به‌دنبال برهم زدن آن بوده و تا امروز موفق به این کار نشده است و این به‌معنای استحکام قرارداد و پیروزی تعهدات بین‌المللی و حقوقی بر دیکتاتوری است. وی افزود: برجام یک آثار دائمی دارد که تا قیامت باقی خواهد ماند و هیچ‌وقت از بین نمی‌رود و یک آثاری دارد که ممکن است بماند یا نماند. از زمان اجرای برجام در 26دی1394درآمد نفتی و میعانات ما دو برابر شده و این قابل بازگشت نیست. همچنین صدها مورد سرمایه‌گذاری خارجی وارد کردیم و این سرمایه‌ها در خاک ایران به کارخانه، بنگاه اقتصادی، نیروگاه، بندر و لکوموتیو و هواپیما تبدیل شده و قابل بازگشت نیستند. ما ثابت کردیم که پای میز مذاکره گره کور بین‌المللی قابل بازشدن است. 

 

چرا به مردم توهین می‌کنیم؟

رئیس‌جمهور در بخشی از اظهارات خود با اشاره به اتفاقات اخیر داخلی کشور گفت: عده‌ای در خیابان‌ها، به حق یا ناحق اعتراض کردند، اما من خواهش می‌کنم که به همه مردم احترام بگذاریم و اگر در این میان، افرادی هم از جایی تحریک شده و با قصد و نیت جاسوسی از این اعتراضات سوءاستفاده کردند، اجازه دهیم تا در یک دادگاه صالح ثابت شود. روحانی با انتقاد از کسانی که معترضان را خس و خاشاک، گاو یا گوساله و یا آشغال می‌نامند، گفت: این چه طرز حرف‌زدن است؟ چرا توهین کرده و بی‌ادبانه با جامعه برخورد می‌کنیم؟ عده‌ای آمده‌اند و اعتراض داشتند و برخی هم از این اعتراض‌ها سوءاستفاده کردند و این در همه جای دنیا وجود دارد و در لندن و نیویورک هم ممکن است اگر تظاهرات شود، عده‌ای بیایند و چند شیشه را شکسته و چند فروشگاه را غارت کنند، اما نباید همه را به یک چوب برانیم، بلکه باید دقیق سخن بگوییم به‌خصوص درتریبون‌های مقدس دقیق‌تر حرف بزنیم چراکه ملت ما ملت بزرگی هستند.

 

چرا مطهری‌ها دیگر نیستند؟

روحانی با طرح این سؤال که چرا در عصر ما شهید مطهری‌ها و علامه طباطبایی‌ها دیگر نیستند؟ افزود: باید فضای نقد و انتقاد را باز بگذارید تا در آن فضا علامه طباطبایی‌ها و شهید مطهری‌ها تربیت شوند. روحانی با بیان اینکه دورانی که علوم انسانی و اسلامی در سایه علوم تجربی و فنی بود، گذشته است، تأکید کرد: اگر علوم انسانی پیشتاز جامعه و کنار صنعت نباشد، صنعت به ضد‌جامعه تبدیل می‌شود؛ اگر بناست اصلاح اداری داشته باشیم، کار علوم انسانی است.

 

بی‌فایده بودن فیلتر

 

حسن روحانی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم فضای مجازی برای جامعه ما مفید باشد، باید فرهنگ استفاده صحیح از آن را به نسل جوان آموزش دهیم و با فیلتر کردن درست نمی‌شود، گفت: در زمان رژیم گذشته روزی می‌خواستند هیچ‌کس به رادیو گوش ندهد و مدام روی آن پارازیت می‌انداختند اما این جلوگیری فایده‌ای نداشت؛ روزی دیگر گفتیم که ماهواره ممنوع است اما آیا از زمانی که ممنوع شد هیچ‌کس ماهواره در اختیار ندارد و روزی هم گفتیم که فضای مجازی بد است اما آیا درست شد؟ 

این خبر را به اشتراک بگذارید