• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39658
+
-

شهردار تهران درنشست هم اندیشی روز جهانی معلولان:

برای معلولان شهر بیشتر تلاش خواهم کرد

گزارش
برای معلولان شهر بیشتر تلاش خواهم کرد

نمایندگان انجمن‌ها و نهادهای معلولان کشور روز گذشته میهمان شهردار تهران بودند. نشستی که شهردار پایتخت در آن قول داد تا وضعیت تهران را برای حضور معلولان در شهر بهتر کند.

پیروز حناچی در این جلسه با تبریک فرارسیدن 12آذر-روز مناسب‌سازی‌ شهر برای معلولان- گفت: کشور ما جنگ 8ساله را پشت سر گذاشته و به‌طور معمول به‌دنبال جنگ‌ها، تعداد معلولان نیز افزایش می‌یابد. در سال‌های جنگ اهتمام بیشتری برای مناسب‌سازی‌ معابر جهت تردد معلولان می‌شد، اما با تمام تلاش‌های صورت گرفته همچنان مشکلاتی وجود دارد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه حل مشکلات مربوط به معلولان فرایندی است و مراحل آموزش، طراحی، اجرا، نظارت و کنترل را در بر می‌گیرد، گفت: موضوعات فرایندی نیاز به نظارت و ارزیابی دائمی دارند و هر چه در فرایندهای کنترلی، هوشمندی بیشتری به خرج داده شود، امکان موفقیت فرایندها بیشتر است.

حناچی در ادامه با تأکید بر رعایت استانداردهای مناسب‌سازی‌ در ساختمان‌های در حال ساخت، عنوان کرد: ساختمان‌هایی که ساخته شده‌اند نیاز به بودجه برای مناسب‌سازی‌ دارند، اما ساختمان‌هایی که هم‌اکنون در حال ساخت هستند باید استانداردهای تردد و زندگی برای معلولان را رعایت کنند.

شهردار تهران از تجربه‌ آموزش در مراکز علمی کشور هم سخن گفت و افزود:  در دانشکده معماری دانشگاه تهران کمتر دانشجویی را دیده‌ام که در طرح‌های خود ضوابط مربوط به معلولان را رعایت کرده باشد و این ضعف به نظام آموزشی ما برمی‌گردد. این در حالی است که در برخی کشورها دانشجویان را مجبور می‌کنند مدتی با ویلچر تردد کنند تا بتوانند در طراحی‌های خود برای کسانی که معلولیت دارند شرایط بهتری را درنظر بگیرند.

حناچی در ادامه به نکاتی که معلولان یا نمایندگان آنها مطرح کرده بودند، پرداخت و تصریح کرد: درخصوص تابلوهای معابر و مناسب‌سازی‌ آنها با شرایط معلولان هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود و علاوه بر کارهایی که انجام شده‌است، دستورات لازم داده می‌شود. او گفت: 900اتوبوسی که قرار است برای تهران و سایر کلانشهرها خریداری شود اگر از داخل تهیه شود مشکلات معلولان را برطرف نخواهد کرد. پیشنهاد شده است که اتوبوس‌های دست دوم از کشورهای اروپایی تهیه شود که در این صورت این اتوبوس‌ها برای معلولان مناسب‌سازی‌ شده‌اند.

شهردار تهران همچنین به ضرورت آموزش کارکنان شهرداری برای برخورد مناسب‌تر با معلولان پرداخت و عنوان کرد: موضوع استفاده رایگان معلولان از فضاهای ورزشی در اختیار شهرداری ازجمله پیشنهادات قابل بررسی است.

به گفته حناچی درخصوص رعایت الزامات مناسب‌سازی‌ اماکن و معابر برای معلولان در پروانه‌های ساختمانی و پایان کارها نیز دستورات لازم داده می‌شود.
به گزارش شهرنوشت، شهردار تهران با وعده خرید ون‌های مخصوص حمل معلولان، به موضوع ایجاد علایم هشدار برای ناشنوایان و نابینایان در معابر شهری پرداخت و گفت: در این زمینه تلاش‌های زیادی شده‌است، اما به‌طور حتم کافی نیست. من درباره مصوبه‌های مربوط به این مسئله در جلسات دولت از معلولان دفاع کردم و در این زمینه باز هم تلاش خواهم کرد.

حناچی در پایان با تأکید بر اینکه باید وجوه مثبت و پراهمیت اقدامات انجام شده را دید، خاطرنشان کرد: ما ایرانی‌ها عادت داریم همواره نیمه خالی لیوان را ببینیم که این موجب پمپاژ ناامیدی به جامعه می‌شود. بروز این رفتار در افرادی مانند من که در کسوت معلمی هستیم، موجب می‌شود شاگردان و فرزندانمان احساس کنند نمی‌شود کاری کرد، اما توصیه می‌کنم که به وجوه مثبت و پراهمیت موضوعات هم نگاه کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید