• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38574
+
-

افزایش ۱۰درصدی حقوق مستمری‌بگیران روستایی


افزایش حقوق کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران یکی از مطالباتی است که در شرایط اقتصادی نابسامان کشور پس ار اعمال تحریم‌ها از سوی آنها دنبال می‌شود؛ حقوق‌های کم و هزینه‌های بالای زندگی باعث اعتراض بسیاری از آنها در کشور شد که می‌توان به اعتراض کارگران هفت‌تپه در این‌باره اشاره کرد. اما صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در همین راستا به‌دنبال افزایش حقوق مشمولان تحت پوشش خود بود که ظاهرا محقق شده است. مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از افزایش ۱۰درصدی حقوق مستمری‌بگیران این صندوق از مهرماه خبر داد و درباره علت تأخیر در افزایش مستمری‌های سالانه به ایسنا گفت: برای گروهی از مشمولان، مستمری بازنشستگی از اواخر سال ۹۶ برقرار شده است و از اول امسال علاوه بر مبلغی که سال قبل به آنها تعلق گرفته، مشمول افزایش ۱۰درصدی مستمری‌ها نیز شده‌اند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر درباره علت تأخیر در افزایش مستمری‌ها بعد از گذشت 6ماه از سال گفت: مستمری‌ها دیر برقرار شدند و باید آخر سال ۹۷ این میزان افزایش را اعمال می‌کردیم ولی زودتر از موعد کل مستمری‌ها را مشمول کردیم تا در شرایط اقتصادی موجود، کمک‌کننده باشد.

واعظ مهدوی درباره میزان افزایش سقف و کف دریافتی مستمری‌بگیران نیز گفت: این میزان افزایش بر حسب سنوات اتفاق می‌افتد. برای بازنشستگان صندوق بیمه اجتماعی عشایری، سنوات متفاوت است. این مبلغ برای بازماندگان بیمه‌شدگانی که فوت شده‌اند دو سوم سطح پرداختی حق بیمه‌ای است که انتخاب کرده‌اند.  وی ادامه داد: در واقع 8 سطح حقوقی داریم که دوسوم این مبلغ به‌عنوان مستمری از کارافتادگان و بازماندگان پرداخت می‌شود که این حقوق‌ها مشمول ۱۰درصد افزایش شده‌اند. برای بازنشستگان هم به همین ترتیب اعمال شده است. همچنین حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در اعتراض به دستمزد پایین کارگران اظهار داشت: اگر بخواهیم به‌صورت همه‌جانبه از کارگران حمایت کنیم باید حداقل حقوق 3میلیون در‌ماه را برای این قشر تعیین کنیم تا بتوانند یک رفاه نسبی و زندگی آبرومندانه داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: لازمه این اقدام هم این است که کارفرمایان و دولت و سایر متولیان امر در حوزه کارگری در این چرخه اقتصادی و تولید به جای اینکه از دستمزد کارگران کم کنند، هزینه‌ها را در سایر بخش‌ها کاهش دهند، نه اینکه کارگران را در تیررس کاهش هزینه‌های خود قرار دهند؛ ضمن اینکه دولت باید در تأمین مواد اولیه به کارخانجات کمک کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ارائه خدمات در قالب بسته حمایتی مشکلی از کارگران حل نمی‌کند و تنها می‌تواند غذای یک‌ماه یکی از فرزندان کارگران را تأمین کند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم جامعه کارگری را از مشکلاتی که با آن مواجه شده‌اند، نجات دهیم باید از آنها حق بیمه یا مالیات دریافت نکنیم یا به کارفرمایان فشار وارد نکنیم که مالیات بیشتری بپردازند و به جای این موارد، حقوق این قشر را افزایش دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید