• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37744
+
-

فریدونکنار برای پرندگان مهاجر امن شد

 شکار پرندگان مهاجر با پهن کردن تور هوایی یا به روش‌های دیگر کشتار جمعی مانند «گذر» و «کرس» ممنوع است؛ شورای تأمین مازندران هم این ممنوعیت را سال گذشته با تصویب مصوبه‌ای تضمین کرده بود. هر چند این مصوبه با تلاش رسانه‌ها، دوستداران محیط‌زیست و مسئولان دستگاه‌های مختلف از طریق تعطیلی بازار پرنده‌فروشی فریدونکنار تا حدودی امنیت پرندگان مهاجر را تأمین کرد. با وجود این، امسال با آغاز کوچ زمستانی، فعالیت شکارچیان غیرمجاز شدت گرفت و بازار غیررسمی هم فعال شد.
به گزارش ایرنا، یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران روز پنجشنبه گذشته با جمع‌آوری صدها رشته تور هوایی شکارچیان در شهرستان فریدونکنار به‌عنوان مهم‌ترین زیستگاه زمستانی پرندگان مهاجر، آسمان منطقه را برای پرواز این پرندگان امن کرد. این اقدام یک هفته پس از آن اجرایی شد که رئیس‌کل دادگستری مازندران در نشست مشترک مسئولان محیط زیست، دادستان‌ها و فرماندهان نیروی انتظامی شهرستان‌های استان اعلام کرد که از این پس مدعی‌العموم وارد عرصه مقابله با شکارچیان غیرمجاز و کشتار جمعی پرندگان مهاجر می‌شود. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران در حاشیه جمع‌آوری تورهای هوایی شکارچیان غیرمجاز در فریدونکنار به خبرنگار ایرنا گفت: طرح پاکسازی ادوات غیرمجاز شکار پرندگان زمستان‌گذران در تمام تالاب و آبگیرهای استان با حکم مدعی‌العموم و همکاری نیروی انتظامی استان اجرایی می‌شود. مسلم آهنگری افزود: مرحله اول این طرح برای پاکسازی تور هوایی به‌عنوان مهم‌ترین ابزار شکار غیرمجاز و کشتار جمعی پرندگان در تالاب فریدونکنار و آبگیرهای بابلسر اجرایی و در این مرحله 600رشته تور هوایی شکار پرندگان زمستان‌گذران تخریب شد.   فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران هشدار داد که پس  از پاکسازی ادوات غیرمجاز شکار در استان، درصورتی که کسی دوباره اقدام به نصب و استفاده از آن کند، بدون هرگونه اغماضی به دستگاه قضایی برای برخورد قانونی معرفی می‌شود. به گفته وی، براساس اعلام سازمان دامپزشکی با توجه به‌احتمال شیوع آنفلوآنزای مرغی، شکار پرندگان همچنان در مازندران ممنوع است و تاکنون هیچ مجوزی از سوی محیط‌زیست برای شکار صادر نشده است.


مازندران برای پرندگان مهاجرمهربان می‌شود

به گزارش همشهری، سال‌هاست که کشتار پرندگان مهاجر در مازندران به‌ویژه فریدونکنار رایج است. این کشتارها سبب شد نام فریدونکنار به‌عنوان قتلگاه پرندگان مهاجر فراتر از مرزهای ایران هم به سوژه رسانه‌ها تبدیل شود تا آنجا که روزنامه لوموند، پرتیراژترین روزنامه فرانسوی‌زبان هم گزارشی به این ماجرا اختصاص داد و طی آن، از توریست‌ها خواست تا از رفتن به فریدونکنار صرف‌نظر کنند. برخی آمارهای غیررسمی حاکی از آن است که هر سال در فصل زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر، 400هزار پرنده مهاجر در این شهر قربانی طمع و آز شکارچیان غیرمجاز می‌شوند.  حالا اما مسئولان قضایی مازندران عزم خود را برای مقابله با این کشتار بی‌رحمانه جزم کرده‌اند. آنطور که مسئولان انتظامی مازندران خبر می‌دهند اکنون مازندران و در رأس آن فریدونکنار دیگر برای شکارچیان غیرمجاز امن نیست و این خطه سرسبز میزبانی مهربان برای مهمانانی است که در مسیر مهاجرت هر ساله خود چند‌ماه را برای زمستان‌گذرانی در تالاب‌های ایران فرود می‌آیند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید