• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 24 آبان 1397
کد مطلب : 37628
+
-

طرح سنای آمریکا علیه عربستان

با ادامه حملات عربستان و نیروهای ائتلاف عربی به یمن، خبرها از چرخش در مواضع نمایندگان عضو کنگره آمریکا علیه سعودی‌ها حکایت دارد. باب کورکر، عضو جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا دیروز از ارائه طرحی در این مجلس طی هفته‌های پیش‌رو خبر داد که براساس آن دولت آمریکا موظف می‌شود کمک‌های خود به عربستان سعودی را قطع و فروش سلاح به ریاض را متوقف کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، کورکر که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را به‌عهده دارد، کشته شدن جمال خاشقجی به‌دست افرادی منتسب به سران سعودی را نیز دلیل دیگری برای ارائه این طرح اعلام کرد و گفت: تا قبل از پایان سال‌جاری میلادی یعنی حدود 6هفته دیگر تکلیف این طرح نهایی می‌شود. به گفته او درصورت تصویب این طرح تمامی کمک‌های نظامی و غیرنظامی آمریکا به عربستان متوقف خواهد شد. کورکر همچنین گفت: «موضوع توقف فروش سلاح به عربستان در این طرح بسیار جدی است و در صورت تصویب، مسیر برای لغو آن بسیار سخت خواهد بود.» 
حدود یک‌ماه‌ونیم قبل نیز دولت آمریکا از عربستان خواسته بود حملات خود علیه یمن را متوقف کند و با نیروهای درگیر در جنگ بر سر میز مذاکره بنشیند. وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف درگیری‌ها در یمن و آغاز مذاکرات صلح با محوریت سازمان ملل شد. شمار بالای تلفات غیرنظامی در جنگ یمن، باعث تحت فشار قرار دادن عربستان از سوی دولت‌های غربی شده است. پیش از این کشورهای اروپایی بارها علیه عربستان موضع‌گیری کرده بودند اما این نخستین‌بار است که دولت آمریکا خواستار توقف حملات از سوی عربستان و آغاز مذاکرات صلح شده است.
طبق اعلام سازمان ملل، حملات عربستان نه‌تنها به مرگ هزاران یمنی منجر شده، بلکه ادامه محاصره شهرهای مختلف یمن و انسداد بنادر این کشور باعث عدم‌دسترسی مردم به غذا، دارو و آب آشامیدنی شده است. براساس گزارش سازمان ملل، تاکنون بیش از 10هزار نفر طی 3سال جنگ در یمن کشته شده‌اند. یمنی‌ها البته آمار را بسیار بالاتر و تا 5برابر آمار اعلام‌شده می‌دانند. 22میلیون نفر جمعیت یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و نیمی از این جمعیت درگیر قحطی شده‌اند.
هفته گذشته، دمکرات‌های مجلس نمایندگان نیز اعلام کردند در پی قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، تصمیم دارند طرحی را در مجلس ارائه کنند که براساس آن یکسری اقدامات تنبیهی علیه ریاض اعمال خواهد شد. براساس این طرح که اطلاعات آن از سوی وب‌سایت خبری وکس آمریکا منتشر شد، کمک‌های آمریکا برای توسعه توان هسته‌ای عربستان به‌طور کامل متوقف خواهد شد.
با توجه به اینکه اکنون کنترل مجلس سنا در دست جمهوریخواهان و کنترل مجلس نمایندگان در دست دمکرات‌هاست، به‌نظر می‌رسد هر دو طرح بدون مانع خاصی به تصویب برسند. تلاش‌ها برای مقابله با عربستان در کنگره در شرایطی آغاز شده که دونالد ترامپ همچنان بر ادامه همکاری‌های نظامی میان 2کشور تأکید دارد و توقف این همکاری‌ها را به‌معنای از دست رفتن شغل در خاک آمریکا دانسته است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید