• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37177
+
-

آرامش پاییزی در بازار ارز

کاهش نسبی قیمت ارز در بازار آزاد باعث شده قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید تا 4میلیون و 300هزار تومان افت کند

ارز
آرامش پاییزی در بازار ارز

بازار ارز روزهای آرامی را سپری می‌کند اما این آرامش در صورت مداخله دولت از کانال بانک مرکزی برای پایین آوردن تصنعی قیمت می‌تواند شکننده باشد.
به‌گزارش همشهری، کاهش نسبی قیمت ارز در بازار آزاد باعث شده قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید دیروز تا 4میلیون و 300هزار تومان افت کند و به‌نظر بازارهای ایران دست‌کم در کوتاه‌مدت نسبت به تحریم‌ها آرامش خود را حفظ کرده باشد؛ تحریم‌هایی که از 14آبان‌ماه به‌صورت یکجانبه توسط دولت آمریکا اعلام شده و پیش‌بینی می‌شود با ایجاد کانال ویژه مالی اروپا و امکان دسترسی و استفاده ایران از درآمدهای نفتی، چشم‌انداز آینده متعادل‌تر از گذشته باشد.

روند بازار ارز دست‌کم از ابتدای پاییز امسال نشان از ثبات دارد و پیش‌بینی می‌شود قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران طی روزهای آینده همچنان در کانال 13هزار تومان نوسان داشته باشد. البته وزیر اقتصاد می‌گوید عوامل بنیادین نرخ ارز باید کاهش یابد ولیکن رئیس‌کل بانک مرکزی که کماکان از پیش‌بینی نرخ ارز خودداری می‌کند، در تلاش است تا ورود ارز به کشور را تقویت کند. این در حالی است که بورس دیروز شاهد ریزش حدود 2درصدی شاخص کل بود و اکثر قریب به اتفاق سهام شرکت‌ها افت داشت. البته منفی شدن بازده سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسکی چون ارز و سکه در هفته‌ گذشته و احتمال ورود شاخص کل بورس اوراق بهاردار تهران به کمتر از 180هزار واحد این سؤال را به همراه دارد که وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی چه برنامه‌ای برای حفظ ثبات ایجادشده در بازار بورس و تقویت بازار سرمایه ‌دارند.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی که 2روز پیش تأکید کرده بود جلوی صادرات ریالی را می‌گیرد و تمهیدات جدید برای ورود ارز صادرکنندگان در نظر دارد که به‌زودی اعلام خواهد کرد، دیروز پس از انتقادهای فعالان بخش خصوصی اعلام کرد: قبل از اعلام تصمیم خود حتما دیدگاه‌های فعالان بخش خصوصی نیز اخذ و نهایی می‌شود. بانک مرکزی که این روزها با فعال‌سازی بازوی رسانه‌ای خود تلاش می‌کند کارشناسان اقتصادی را با خود همسو سازد، این‌بار به نقل از داوود سوری از کارشناسان اقتصادی تغییرات ثبات در بازار ارز را معلول دخالت بانک مرکزی اعلام و عنوان کرد: بخشی از افزایش قیمت‌ها به‌دلیل حباب اقتصادی و جو روانی ایجادشده توسط رسانه‌ای بیگانه اتفاق افتاد. این کارشناس اقتصادی می‌گوید: قیمت ارز در بازارها کاهش یافته که اتفاق خوبی است، چراکه بنیان‌های اقتصادی ما نشان نمی‌دهد که ارزش پول ما تا این اندازه ضعیف شده باشد و بیشتر افزایش قیمت‌ها به‌دلیل حباب، فعالیت گسترده دلالان و جو روانی اتفاق افتاد. سوری همچنین تعدیل قیمت‌ها را در گرو به‌کارگیری سیاست‌های صحیح دولت دانست و خاطرنشان کرد: اگر دولت سیاست‌های مناسبی به‌کار گیرد می‌تواند قیمت دلار را حفظ کند.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم با اشاره به اینکه اصلاح نظام بانکی از هفته پیش آغاز شده است، گفت: انتظار این است که براساس شرایط و عوامل بنیادین نرخ ارز کاهش یابد.

بازدهی بازارها؛ رقابت دلار و سکه

بررسی مقایسه‌ای بازده بازارهای بورس، فرابورس، سکه و ارز از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته نشان می‌دهد که نرخ دلار در بازار آزاد ارز ایران حدود 205درصد، یورو 188درصد، سکه بهار آزادی 183درصد، شاخص بورس 92درصد و فرابورس 85درصد رشد کرده؛ درحالی‌که در یک‌ماه اخیر قیمت هر سکه بهار آزادی 18.4درصد، دلار آمریکا 10.5درصد، یورو 7.3درصد، شاخص بورس 5.7درصد و فرابورس 2.3درصد افزایش را تجربه کرده است.

 البته در هفته گذشته اوضاع برای معامله‌گران ارز و سکه خوش‌یمن نبود، چراکه یورو 3.2درصد، دلار 1.7درصد و سکه بهار آزادی 5.3درصد افت داشت و شاخص بورس 0.9درصد و شاخص فرابورس تنها 0.4درصد رشد کرد. برآوردها نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته قیمت هر سکه بهار آزادی از یک‌میلیون و 570هزار تومان به 4میلیون و 450هزار تومان، هر دلار آمریکا از 4هزار و 857تومان به 14هزار و 800تومان و هر یورو نیز از 5هزار و 836تومان به 16هزار و 800تومان رسیده‌است.

   ریزش سنگین بورس

شاخص بورس تهران دیروز با 1.93درصد افت، 3هزار و 562واحد ریزش کرد و شاخص کل به 180هزار و 668واحد رسید. در جریان معاملات روز گذشته تالار شیشه‌ای خرید و فروش سهام صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع ملی مس و پالایش نفت بندرعباس بیش از 200واحد و سهام شرکت‌های پتروشیمی پارس، نفت و پتروشیمی تامین، پالایش نفت اصفهان، بانک ملت، معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه‌گذاری غدیر، گروه مپنا و پتروشیمی خارک بیش از 100واحد اثر منفی بر شاخص سهام داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید