• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36315
+
-

وداع‌های سخت فضایی

طی روزهای اخیر برای دانشمندان فضایی دو خبر تلخ منتشر شد؛ بازنشستگی تلسکوپ فضایی کپلر و پایان کار فضاپیمای دان

وداع‌های سخت فضایی


کپلر که نقش مهمی در اکتشافات بشر در عالم داشته پس از ۹سال ماموریت به پایان کار خود رسیده است. ناسا رسما اعلام کرد سوخت تلسکوپ فضایی کپلر به اتمام رسیده و باید با آن خداحافظی کند. به گزارش سی‌نت، کپلر در طول 9سال فعالیت خود،  بیش از 2600سیاره تأیید شده و 2700سیاره در انتظار تأیید را پیدا کرده که 30سیاره از این تعداد در کمربند حیات به دور ستاره خود می‌چرخند.

 کپلر توانست اطلاعات جدید و بسیار مفیدی از فضا را در اختیار ما قرار دهد و دیدمان نسبت به سیارات فراخورشیدی و مکان خودمان در کهکشان راه شیری را عوض کند. طبق اطلاعات به‌دست آمده از کپلر،  20تا 50درصد ستاره‌های در آسمان شب می‌توانند سیاره‌های کوچک و سنگی باشند که تقریبا هم‌اندازه زمین هستند و در منطقه سکونت‌پذیر ستارگان مادری خود قرار گرفته‌اند.

به گزارش همشهری، این تلسکوپ فضایی به یاد یوهانس کپلر،  منجم آلمانی نامگذاری شد و NASA آن را در روز 7مارس 2009با بودجه 600میلیارد دلاری به فضا پرتاب کرد. در ابتدا،  ماموریت اصلی این فضاپیما برای 3.5سال برنامه‌ریزی شد  اما کپلر بسیار بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت کار کرد و ماموریت آن بیش از 9سال طول کشید.

ماهواره بررسی سیاره‌های فراخورشیدی عبوری (TESS) در اوایل سال‌جاری به فضا پرتاب شد و قرار است به‌عنوان جانشین کپلر،  سیارات فراخورشیدی را کشف ‌کند. تس ماموریت دارد 200هزار ستاره درخشان در کهکشان ما که بین 30تا 300سال نوری از زمین فاصله دارند را بررسی کند. این منطقه،  400برابر بزرگ‌تر از محدوده دید کپلر است.


پایان دان
ناسا همچنین مجبور شده فضاپیمای دان که طی مدت ماموریت ۱۱ ساله‌اش مشغول کشف دو مورد از بزرگ‌ترین اجسام کمربند سیارک‌ها بود را کنار بگذارد. ناسا روز گذشته اعلام کرد که با اتمام سوخت دان،  این فضاپیما نیز به پایان ماموریت طولانی خود رسیده است.

البته چند ماهی می‌شود که ناسا انتظار پایان سوخت دان را داشت و سرانجام این موضوع را روز گذشته به‌صورت رسمی اعلام کرد که ارتباط خود را با این فضاپیما از دست داده و دان دیگر قادر به شارژ پنل‌های خورشیدی و ارتباط با زمین نیست.

پیش از این قرار بود فضاپیمای دان در سال ۲۰۱۶ بازنشسته شود اما محققان قصد داشتند با ارسالش به سوی  شیء دیگری به نام Adeona در کمربند سیارک‌ها ماموریت آن را تمدید کنند،  با این حال ناسا از تصمیم خود منصرف شد و مطالعه دقیق‌تر Ceres را به دان واگذار کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید