• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35644
+
-

لشکر شکست خورده

لشکر شکست خورده

محسن محمود صفری
کابوس بوداپست برای کشتی ایران تمامی ندارد. پس از ناکامی آزادکاران در مسابقات جهانی، نوبت به فرنگی‌کاران رسید تا یک تراژدی تمام عیار برای کشتی ایران رقم بزنند. آزادکاران در 10وزن نتوانستند رنگ فینال را ببینند و فرنگی‌کاران این ناکامی را تکرار کردند.

    نتیجه مماشات با عبدولی 
فرنگی‌کاران در مسابقات جهانی پاریس 2017 با کسب 3 مدال برنز به‌عنوان سومی جهان رسیدند. محمدعلی‌گرایی، سعید عبدولی و حسین نوری در پاریس توانستند عنوان سومی را کسب کنند. هر سه این کشتی‌گیران برای جهانی مجارستان در ترکیب تیم ملی حضور داشتند. شکست کشتی‌گیران آزاد و فرنگی از آنجایی به چشم می‌آید که کادر فنی برخلاف نتایج مسابقات انتخابی تیم ملی نفراتش را در برخی از اوزان انتخاب کرد. به‌عبارتی کادر فنی هر کشتی‌گیری را می‌خواست با صلاحدید خودش به بوداپست برد و حالا عدم‌نتیجه‌گیری را نمی‌توان مبتنی بر پایبندی به نتایج مسابقات انتخابی گذاشت. 

در وزن 82کیلوگرم سعید عبدولی ملی‌پوش ایران در مسابقات جهانی مجارستان بود. عبدولی در مسابقات انتخابی تیم ملی در وزن 87کیلوگرم روی تشک رفت که در نهایت با یک کتک‌کاری مفصل با محرومیت مواجه شد تا مسابقات جهانی را از دست رفته ببیند. در ادامه رایزنی‌ها جواب داد و با بخشش عبدولی راه برای ورود او به تیم ملی باز شد. ولی قرار بود عبدولی در وزن 82کیلوگرم راهی مسابقات جهانی شود پس یک مسابقه انتخابی دیگر برگزار شد. عبدولی، قادریان را شکست داد و در آخر هم یک درگیری با برادران گرایی داشت تا نشان دهد تغییری در رفتارش رخ نداده است. 

عزمی برای برخورد با بی‌انضباطی‌های سعید نبود تا او با چشم‌پوشی فاحش کادر فنی و مسئولان فدراسیون راهی مسابقات جهانی شود. کادر فنی دلخوش بود که سعید با یک مدال از مسابقات جهانی تمام انتقادات را جواب دهد؛ انتقاداتی که به‌دلیل بی‌انضباطی‌های مکرر عبدولی سر به فلک کشیده بود. عبدولی در بوداپست دست خالی ماند تا هم اخلاق قربانی شود هم مصلحت‌اندیشی کادر فنی کار به‌جایی نبرد.

    خاطرات تلخ جهانی 2005
 نتایج ضعیف کشتی‌گیران در حالی در مسابقات جهانی مجارستان رقم خورد که سال گذشته زنگ خطر برای کشتی ایران به صدا درآمده بود و کسی آن را جدی نگرفت؛ جایی که کشتی‌فرنگی بدون حضور حتی یک فینالیست به‌عنوان سومی رسید و آزادکاران در 7 وزن ناکام بودند و تنها حسن یزدانی موفق شد مدال طلای مسابقات جهانی را کسب کند. کشتی ایران در رده‌های پایه نتایج خوبی را طی سالیان گذشته کسب کرده است ولی در انتقال نسل از جوانان به بزرگسالان با مشکلات جدی مواجه شده است. کشتی‌گیران ایرانی که عنوان‌دار جهان در رده جوانان بودند طی سالیان اخیر نتوانسته‌اند در رده سنی بزرگسالان عملکرد موفقی داشته باشند. امیرحسین مقصودی، پیمان بیابانی، یونس امامی و مجتبی گلیج از جمله نفراتی هستند که در رده سنی جوانان و امید توانستند روی سکوی جهانی قرار بگیرند ولی به محض حضور در رده سنی بزرگسالان در هر مسابقه‌ای که پا گذاشتند، ناکام بودند. در کشتی فرنگی پس از نسل طلایی سوریان، نوروزی و رضایی شرایط تغییر کرده و مدال طلا برای ایران آرزو شده است در سبک‌وزن سکوی همیشگی ایران از دست رفته و هنوز در حال آزمون و خطا برای پیدا کردن کشتی‌گیر مناسب برای سپردن دوبنده تیم ملی هستیم. مسابقات جهانی بوداپست برای ایرانی‌ها بسیار تلخ بود و به نوعی خاطرات مسابقات جهانی سال 2005 را زنده کرد؛ جایی که کشتی آزاد تنها به یک مدال برنز مراد محمدی قناعت کرد و کشتی فرنگی با طلای سوریان و نقره اشکانی مدال‌هایی که حالا دست نیافتنی است را در یادها ثبت کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید