• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35524
+
-

پاسخ واعظی به شایعات معرفی وزرا از سوی حلقه اعتدال و توسعه

وزیران دولت در حزب اعتدال و توسعه انتخاب نمی‌شوند

دولت
وزیران دولت در حزب اعتدال و توسعه انتخاب نمی‌شوند

محسن تولایی / خبرنگار
معرفی 4وزیر پیشنهادی دولت کافی بود تا تنها 3هفته پس از دیدار حسن روحانی با اصلاح‌طلبان بار دیگر گلایه‌ها نمایان شود.
اعضای فراکسیون امید مجلس در روایت‌های خود از عدم‌مشورت با این فراکسیون در معرفی 4وزیر گلایه کرده بودند. ازجمله محمدرضا تابش گفته بود: «ما از دولت گلایه‌مند هستیم. هیچ مشورتی در معرفی وزرا با فراکسیون امید و جریان اصلاح‌طلبی نشده است و فراکسیون امید موضعش را پس از تشکیل شورای مرکزی و مجمع عمومی فراکسیون امید و اعلام نظر همکاران نماینده ابراز خواهد کرد.»

فاطمه سعیدی، عضو فراکسیون امید مجلس نیز با معرفی وزرای پیشنهادی رفاه، صمت، اقتصاد و راه توییت کرد: «4وزیر معرفی شدند. نه از زنان و نه از جوانان هیچ استفاده‌ای نمی‌شود. دولت خود را بی‌نیاز از مشورت می‌داند و در عوض گله می‌کند که چرا مجلس همراه نیست!» علیرضا رحیمی، نماینده دیگر تهران نیز در انتقادی مشابه گفته بود: «پیش از آنکه رئیس‌جمهور 4وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کند، تصور می‌کردیم که دولت نظر کارشناسی و یا حداقل نظر مشورتی از مجلس می‌گیرد، اما برای معرفی 4وزیر پیشنهادی نه مشورت و نه همفکری از سوی دولت با نمایندگان مجلس و یا حداقل فراکسیون امید و یا حتی شخص آقای دکترعارف انجام نشده است.» 

محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالات همشهری درباره این انتقادات گفت: «من با آقای دکتر عارف و دوستان دیگری که صحبت می‌کردم چنین صحبتی را نشنیدم. ممکن است هم فراکسیون امید و هم فراکسیون مستقلین و دیگران ادعا کنند که با ما در انتخاب وزرا مشورت نشده است. این حق با آنهاست، ولی هیچ وقت چنین چیزی جواب نداده است که ما بخواهیم با مجلسی که نظرات مختلفی در آن وجود دارد راجع به یک فرد یا وزیر توافق کنیم. کار خیلی سختی است. ولی ما همواره پیشنهادهایی را که داده‌اند در فهرست گذاشته‌ایم. اگر هم نظرات منفی وجود داشته و اسمی بیرون رفته و نظر درباره‌اش داده شده است، آنها را نیز لحاظ کرده‌ایم.»

نزدیک بودن گرایش سیاسی و سابقه همکاری 3نفر از وزرای پیشنهادی دولت به مجلس به حلقه مشورتی حزب اعتدال و توسعه و سازمان برنامه و بودجه به ریاست محمدباقر نوبخت انتقاد دیگر اصلاح‌طلبان از روند معرفی وزرای پیشنهادی بوده است. محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور این مسئله را رد و کرد و گفت: من هرگز این مسئله را تأیید نمی‌کنم. انتخاب وزرای پیشنهادی تنها از سوی چهره‌های حزب اعتدال و توسعه صورت نمی‌گیرد و از نظرات سایر گروه‌های اصلاح‌طلب نیز در مکانیسم انتخاب وزرای پیشنهادی استفاده شده است. درحالی‌که برخی از نمایندگان فراکسیون امید مجلس در هفته گذشته از محمدرضا نجفی نماینده مردم تهران به‌عنوان یکی از 2گزینه نهایی وزارت صنعت، معدن و تجارت یاد می‌کردند، در نهایت از چهره رضا رحمانی برای تصدی این مسئولیت رونمایی شد. محمدعلی ابطحی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به‌دنبال چنین تصمیمی در مصاحبه‌ای گفت: «اعتقاد من بر آن است که حزب اعتدال و توسعه به‌عنوان حزب دولت و سکوی پرش اعضا و نزدیکان آقای روحانی برنامه‌ریزی داشته‌اند.»

  غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز با یادآوری جلسه اخیر روحانی با اصلاح‌طلبان در مصاحبه‌ای گفت: «این جلسات حالت تشریفاتی دارد و خیلی در رفتار روحانی تأثیرگذار نیست. آقای روحانی بلافاصله بعد از همان جلسه وقتی حرف‌ها را پذیرفت و گفت شما به‌جای پشتیبان، شریک در دولت من هستید، 4وزیر را معرفی کرد که نه‌تنها با اصلاح‌طلبان بلکه با جهانگیری هم در این رابطه مشورت نکرد. وقتی این گزینه‌ها معرفی شدند، آقای جهانگیری از طریق دفترش مطلع شد که چه گزینه‌هایی برای چه وزارتخانه‌هایی معرفی شده‌اند.» واعظی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا و در واکنش به طرح شائبات مشابه ازجمله نقش واعظی و نوبخت در انتخاب وزرا گفته: «آقای دکتر نوبخت هیچ نقشی در انتخاب وزرا نداشته‌اند، اگر هم نقشی داشته باشند، مانند همه اعضای کابینه و افراد دیگری است که مورد مشورت قرار می‌گیرند. در این مورد به هیچ عنوان بحث بنده مطرح نیست، بحث دفتر رئیس‌جمهور و ماموریت‌هایی که ایشان به آن واگذار می‌کنند، مطرح است.» 

تهیه فهرست وزرای پیشنهادی در دفتر رئیس‌جمهور
محمود واعظی درباره نحوه انتخاب وزرای پیشنهادی 4وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و اقتصاد به ایلنا گفت: «آقای رئیس‌جمهور خواستند با گروه‌های مرجع برای انتخاب این 4وزیر مشورت کنیم، کمیته را تشکیل دادیم که به یک لیست 15نفره رسیدیم، در این کمیته به نتایجی دست یافتیم؛ ابتدا فکر می‌کردیم افرادی مناسب هستند که نبودند و یا برخی‌ها خودشان تمایلی نداشتند و نهایتا به یک لیست پنج شش‌نفره رسیدیم.» وی ادامه داد: فقط گزارشات را به آقای رئیس‌جمهور تقدیم کردیم که ایشان شخصا با برخی صحبت کردند و در مورد عده‌ای دیگر با افراد مشورت کردند و در نهایت خودشان تصمیم گرفتند. واعظی تأکید کرد: از 4وزیری که پیشنهاد شد هیچ‌کدام‌شان همکلاسی، همشاگردی، همکار و هم‌مدرسه‌ای من نبودند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید