• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35203
+
-

پسماندهای ارزشمند


سمیه گلابگیریان| عضو کارگروه محیط ‌زیست شورای اسلامی شهر یزد:

مدیریت پسماند امری بسیار پیچیده است. این مدیریت به این معنا نیست که همه پسماندها در زیر خروارها خاک دفن شوند و هوا، زمین و آب را آلوده کنند. امروزه در دنیا بازیافت از انواع پسماندها رایج شده است، اما در همین شرایط می‌بینیم که انواع و اقسام پسماند در استان و به‌ویژه یزد در طبیعت رها می‌شود.

بخشی از این پسماندها به زیر خاک می‌رود و بخشی نیز در گوشه و کنار شهر رها می‌شوند. امروز در کنار بسیاری از شهرهای استان شاهد کوهی از نخاله‌های ساختمانی هستیم که در حریم جاده‌های روستایی و فرعی تخلیه می‌شوند.
با توجه به این‌که یزد در مسیر بادهایی قرار دارد که آلودگی‌های صنعتی را به شهر وارد می‌کند، این پسماندها هم مزید بر علت می‌شوند که ذرات گرد و غبار هم به آلودگی‌های صنعتی اضافه شود.

با توجه به بروز طوفان‌های محلی در یزد، رها کردن نخاله‌ها در اطراف شهر معضلات بسیاری برای شهروندان به دنبال دارد. ریزگردها در استان اصلی‌ترین عامل آلودگی هستند و سلامت شهروندان یزدی با این پدیده در معرض خطر است.
آن وقت در همین شرایط که کویر استان را احاطه کرده است و ریزگرد به صورت طبیعی در هوا وجود دارد، نخاله‌های ساختمانی نیز منتشر‌کننده گرد و غبار در هوا هستند و این آلودگی‌ها را دو چندان می‌کنند.

شهرداری مدتی است که به فکر ایجاد شهرک بازیافت برای کارایی بخشیدن به طلاهای کثیف است. این شهرک قرار است در کنار گود زباله یزد دایر شود، اما مشکلات در واگذاری زمین و تهیه طرح ایجاد این شهرک را طولانی کرده است.
در حال حاضر، نخاله‌های ساختمانی باید در کنار گود زباله تخلیه شوند، اما برخی از شرکت‌های پیمانکار برای سودجویی بیشتر به دلیل مسافت طولانی گود زباله با شهر، نخاله‌ها در نزدیک‌ترین مکان ممکن تخلیه می‌کنند.

همین موضوع معضلات بسیاری برای روستاهای بخش مرکزی ایجاد کرده است. بسیاری از جاده‌های روستایی اطراف یزد به محل تخلیه نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده است و هم استان را نازیبا کرده و هم برای ساکنان روستایی ناخوشایند است.
آنها انتظار ندارند که بار مشکلات و آلودگی‌های زیست‌محیطی یزد به روستاها تحمیل شود. راه‌اندازی شهرک بازیافت و مدیریت انواع پسماندها به‌ویژه پسماندهای ساختمانی قطعا راه‌گشای این مشکلات است.

حتی این شهرک می‌تواند زباله‌های شهرهای مجاور مرکز استان را نیز پوشش دهد و با عزم جدی، از طلاهای کثیف درآمد کسب کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید