• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33381
+
-

حالا به فوتبال ایران احترام می‌گذارند

حالا به فوتبال ایران احترام می‌گذارند

محمد زارعی

  کاپیتان سابق تیم ملی پرتغال چند سالی است که در تیم ملی کشورمان به‌عنوان دستیار اول کار می‌کند و طی این سال‌ها کمتر با رسانه‌ها همکلام شده است. او در نخستین روز تمرینات تیم ملی پاسخگوی سؤالات رسانه‌ها بود. بعد از آن فرصتی دست داد تا با روزنامه همشهری به‌صورت اختصاصی حرف بزند: 
   

 تیم ملی بعد از رقابت‌های جام جهانی 2018 در دومین بازی دوستانه مقابل تیم خوب بولیوی قرار خواهد گرفت؛ هرچند علاقه‌مندان به فوتبال دوست دارند با تیم‌های بزرگ‌تری بازی کنیم. نظر خودتان چیست؟

بله، بولیوی تیم خوبی است و چالش خوبی برای ما خواهد بود. بازیکنان بین‌المللی‌ای دارد که در آمریکا، آرژانتین، عربستان، چین و جاهای مختلف بازی می‌کنند. ‌ماه قبل با عربستان سعودی 2 بر 2 مساوی کردند. فراموش هم نکنید ما می‌خواهیم بازیکنان‌مان تجربه بازی بین‌المللی و تجربه فوتبال متفاوت را کسب کنند. تنها راه پیشرفت بازیکنان همین خواهد بود.


 یعنی در تاریخ‌های بعدی فیفا می‌توانیم امیدوار باشیم که با تیم‌های مهم‌تری بازی کنیم؟

ما داریم روی این موضوع کار می‌کنیم البته تا به اینجای کار مشکلات زیادی داشته‌ایم. مطمئنا خواسته ما هم بازی با تیم‌های بزرگ است ولی متناسب با قابلیت‌های مالی‌ای که داریم. فدراسیون فوتبال با مشکلات مالی بزرگی درگیر است. ما هم دوست داریم مثل تیم‌های دیگر با تیم‌های بزرگ بازی کنیم. عربستان در ‌ماه اکتبر مقابل تیم‌های بزرگی مثل آرژانتین، برزیل و عراق در چارچوب یک تورنمنت چهارجانبه بازی خواهد کرد. ما هم مسلما آرزومان اینگونه بازی‌هاست. 


 بعد از بازی‌های درخشان ایران در جام جهانی، علاقه‌مندان به فوتبال از تیم ملی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا فقط قهرمانی می‌خواهند و شاید هر نتیجه‌ای جز قهرمانی ناکامی محسوب می‌شود. به‌نظر شما این انتظار منطقی است؟

فکر می‌کنم درباره این مسئله‌ای که گفتید مسئولیت بر عهده ماست که این تفکر الان در بین فوتبال‌دوستان به‌وجود آمده است. شاید اگر 8 سال پیش از هواداران فوتبال ایران و ایرانی‌ها می‌پرسیدید که آیا اگر قهرمان جام ملت‌های آسیا نشویم شما دلزده یا ناامید می‌شوید، این توقع وجود نداشت. قویا فکر می‌کنم چیزی که باعث شده چنین اتفاقی بیفتد عملکرد مناسب تیم در 8 سال گذشته است و به هواداران فوتبال ایران القا شده که این آرزو دست‌یافتنی است. این روحیه‌ای است که ما می‌خواهیم در بازیکنان به‌وجود بیاید. باید با این تفکر در ذهن بازیکنانمان که قهرمانی در جام ملت‌ها مقدور است به مسابقات برویم و باید سراسر انگیزه باشیم. وقتی شما افق‌تان موفقیت است نباید بگذارید حتی روزنه‌ای از شکست و ناامیدی هم در ذهن شما ورود کند. نه‌تنها هواداران که بازیکنان و کادر فنی تیم ملی هم فکر می‌کنند این اتفاق مقدور است و امکان قهرمانی در جام ملت‌ها وجود دارد.


 به‌نظر شما مهم‌ترین دستاورد و تأثیری که کارلوس کی‌روش در فوتبال ما ایجاد کرده، چیست؟

برای شخص بنده بزرگ‌ترین میراثی که سرمربی ما آقای کی‌روش از خودش به جا می‌گذارد تزریق خون جدید به تیم ملی فوتبال بود و کسب احترام جهانیان. فکر می‌کنم این بزرگ‌ترین دستاورد ایشان بود وقتی همه جهان به ایران احترام گذاشتند. امروز در جهان وقتی کسی راجع به فوتبال صحبت می‌کند کلمه تیم ملی ایران تلفیق شده با احترام.

این خبر را به اشتراک بگذارید