• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32144
+
-

دیوان‌عالی جنجالی

طرح اتهام آزارجنسی علیه نامزد پیشنهادی ترامپ برای دیوان عالی آمریکا، این نهاد را مورد توجه رسانه‌ها قرارداده‌است

دیوان‌عالی جنجالی

جواد نصرتی | خبرنگار:

جنجالها درباره نامزد پیشنهادی گزارش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای پر کردن تنها صندلی خالی دیوان عالی آمریکا، سنا را به 2قطب به شدت مخالف تبدیل کرده و هر کدام از جناح ها برای اعمال نفوذ درباره اضافه کردن یک قاضی جدید به این نهاد بسیار مهم تلاش می کنند.

برت کاوانا، نامزد پیشنهادی و به شدت مورد حمایت دونالد ترامپ، که در صورت گرفتن رأی سنا تا پایان عمر به عضویت دیوان درخواهد آمد، متهم است که در نوجوانی به یکی از همکلاسی هایش تعرض جنسی کرده است. این همکلاسی سابق که حالا خانم دکتر کریستین بلازی فورد، استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیاست در جلسه تحقیق کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا، جزئیاتی از رفتار متعرضانه کاوانا را بیان کرد و در مقابل، کاوانا این اتهام را رد کرد.

کاوانا که در این جلسه به مصرف الکل زیر سن قانونی اعتراف کرد، از خودش دفاع کرد و دمکراتهای سنا را متهم کرد که ماجرای بررسی انتخاب او را به پروسه ای سیاسی تبدیل کرده اند.

شهادت خانم فورد در این جلسه بازتاب وسیعی در جامعه آمریکا داشته است و بسیاری شجاعت او را ستوده اند. خود خانم دکترفورد گفته که حضور در این جلسه را بخشی از وظایف مدنی خود می داند.

علاوه بر خانم دکترفورد، 3زن دیگر هم اتهاماتی را درباره رفتار متعرضانه جنسی کاوانا مطرح کرده اند که البته او همه آنها را رد می کند. برخی
سناتورها و انجمن دانش آموختگان حقوق آمریکا پیشنهاد کرده اند رأی گیری درباره تأیید  کاوانا برای حضور در دیوان عالی، بعد از تحقیقات اف بی آی انجام شود.

حضور کاوانا در دیوان عالی آمریکا، دستاورد بزرگی برای جمهوریخواهان به شمار می رود، به همین خاطر علاوه بر ترامپ، اکثریت شکننده مجلس سنا امیدوار است پیش از انتخابات میاندوره ای آمریکا، کار انتخاب نفر نهم در دیوان عالی را به اتمام برساند و با توجه به رأی بالاتری که دارد، کاوانا را به عنوان یک محافظه کار به دیوان عالی بفرستد.

چرا دیوان عالی در آمریکا مهم است؟

به گزارش بی بی سی، دیوان عالی به عنوان عالی ترین نهاد قضایی در آمریکا، نقشی تعیین کننده در بسیاری از امور سیاسی و مدنی دارد و معمولا سخن آخر را در مناقشات بین ایالات و دولت فدرال، دعواهای حقوقی اشخاص با قوانین و همینطور تصمیم های دولتی و قضایی می زند.

عضویت قضات در دیوان عالی، مادام العمر است و تنها در صورت مرگ یا استعفای یکی از 9عضو آن، جا برای یک قاضی جدید باز می شود. قضات دیوان عالی وابستگی سیاسی ندارند اما آنهایی که توسط جمهوریخواهان پیشنهاد شده اند تفکراتی نزدیک به آنها دارند و این شرایط، درباره دمکراتها و قضات پیشنهادی آنها هم وجود دارد. به همین خاطر است که برای دمکراتها و جمهوریخواهان بسیار مهم است که یک قاضی نزدیک به آنها در دیوان عالی قرار بگیرد. معمولا تصمیم گیریهای بزرگ در این دادگاه با رأی 5 به 4 نهایی می شود و اینجاست که گرایش هر کدام از قضات به تفکرات محافظه کارانه (جمهوریخواهان) و (لیبرال) دمکرات ها بسیار مهم است. ترامپ، کاوانا را برای پر کردن صندلی خالی آنتونی کندی، قاضی پیشنهادی رونالد ریگان، پیشنهاد داده است. هم اکنون نسبت محافظه کاران به لیبرالها تقریبا 4 به 4 است و در صورت تصویب کاوانا از سوی سنا، دوباره اکثریت به قضاتی خواهد رسید که توسط جمهوریخواهان به دادگاه عالی پیشنهاد شده اند و دیدگاه های محافظه کارانه دارند.

این دادگاه معمولا در سال کمتر از 100 پرونده را بررسی و بیانیه های و تصمیم گیری های مهم خود را د ر ماه ژوئن (انتهای بهار) اعلام می کند. پرونده ها معمولا بعد از فرجام خواهی از دادگاه های پایین تر توسط این دادگاه پذیرفته می شوند و حکم دیوان عالی درباره پرونده ها نهایی و لازم الاجراست. نظرات دیوان عالی درباره پرونده ها می تواند به یک رویه قضایی تبدیل شود و دیوان می تواند از دیگر قضات در سراسر آمریکا بخواهد از تفسیرهای قانونی شان در پرونده های مشابه پیروی کنند.

تصمیم های بزرگ دیوان عالی

در سال های اخیر دیوان عالی ازدواج همجنسگرایان در 50 ایالت آمریکا را قانونی کرده و دستورا جرایی ممنوعیت سفر ترامپ را هم که با مخالفت های زیادی مواجه بود، تأیید کرده است. دیوان عالی همچنین کاهش تولید گازهای گلخانه ای آمریکا را معلق کرده است.

دیوان عالی علاوه بر اینکه تصمیم دادگاههای پایین تر از خود را بازبینی می کند و حکم جدید درباره آنها صادر می کند، می تواند احکام پیشین خود را هم بازبینی و درباره آنها هم دوباره تصمیم گیری کند. به همین خاطر است که فعالان ضد قانون سقط جنین امید زیادی دارند با انتخاب یک قاضی محافظه کار مانند کاوانا، شرایط به نفع آنها تغییر کند.

دیوان عالی تأثیر بین المللی دارد؟

تا 2دهه پیش، بسیاری از تصمیم های دیوانعالی آمریکا می توانست تأثیرات بین المللی زیادی داشته باشد اما در 2دهه گذشته، همزمان با قدرت گرفتن دادگاههای عالی در سراسر دنیا و به خصوص اروپا، تأثیر جهانی این دادگاه کاهش یافته است.

در سال 2000 ، تصمیم نهایی این دادگاه درباره نتیجه انتخابات آمریکا بین جورج بوش و الگور تأثیر چشمگیری در وضعیت کلی جهان به خصوص در خاورمیانه داشت. درصورتی که دیوان عالی در مسئله عضویت آمریکا در سازمان های تجاری جهانی وارد شود، باز هم در سطحی جهانی تأثیرگذار خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید