• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31532
+
-

کاربران ایرانی علیه شبکه‌های لندن‌نشین

کاربران ایرانی توییتر شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی را مجبور به توضیح درباره نحوه بازتاب حادثه تروریستی اهواز کردند

فضای مجازی
کاربران ایرانی علیه شبکه‌های لندن‌نشین

 خوشامدگویی مجری شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال به سخنگوی گروه تروریستی «الاحواز» در لحظاتی که هنوز بوی باروت در هوای اهواز می‌پیچید، روی ترسناک‌تر حمله تروریستی روز شنبه بود. آنکه به تروریست تریبون می‌دهد، خون را از دست و دامن او می‌‎شوید، می‌خواهد تروریست را برای ترورهای بعدی آماده کند. پشتیبانی رسانه‌ای 2رسانه لندنی از تروریست‌هایی که شنبه در اهواز، گلوله به سمت مردم و سربازان گشودند، از چشم کاربران ایرانی توییتر پنهان نماند؛ چنان‌که هم بی‌بی‌سی فارسی و هم شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در مواجهه با موج سرزنش‌های کاربران ایرانی توییتر، توجیهاتی درخصوص نحوه پوشش خبرها‌ دست و پا کردند. یک کاربر ایرانی در توییتر درباره سناریوی رسانه‌ای حامیان تروریسم نوشت: «دقایقی بعد از حمله تروریستی اهواز پیش‌بینی کردم که ارتش رسانه‌ای-سایبری آمران تروریست‌ها برای توجیه، تطهیر و تشکیک جنایت وارد خواهند شد. تقسیم وظیفه دقیقی کرده‌اند: الاحواز حمله می‌کند، تلویزیون‌ها پوشش رسانه‌ای می‌دهند، گروه تروریستی و تیم سایبری کشتار مردم را توجیه می‌کند!» و این قصه ترور و بعد از ترور در جبهه حامیان ترور است؛ چنان‌که توجیه کشتار، ساعاتی بعد از حمله تروریستی اهواز از سوی روزنامه‌نگارانی مثل مئیر جاودانفر، روزنامه‌نگار اسرائیلی یا سعید قاسمی‌نژاد از تحلیلگران بنیاد موسوم به دفاع از دمکراسی و از حامیان تحریم ایران آغاز شد؛ یکی آب گل‌آلود اهواز را توجیهی برای این ترورها آورد و دیگری مدعی تمایز شیعه و سنی شد و دلیلی برای گلوله‌باران‌کردن زن و مرد و سرباز و کودک تراشید. در چنین فضایی کاربران ایرانی در توییتر، بی‌بی‌سی فارسی را بازخواست کردند که چگونه از لفظ «تروریست» برای کسانی که در اهواز مردم را به رگبار بسته‌اند استفاده نمی‌کند یا چگونه است حمله در اهواز را حمله «تروریستی» نمی‌داند. این روایت دفاع کاربران ایرانی از امنیت و منافع ملی ایران در فضایی است که اسیر فیلترینگ است. توییتر به گفته دادستان کل کشور «به موجب دستور قضایی فیلتر شده و مادامی که شرایط توییتر مثل گذشته باشد، دستور قضایی به استحکام خود باقی است».

توجیه بی‌بی‌سی و افشاگری کاربران ایرانی

شاید بی‌بی‌سی فارسی هنوز از دنیای مخاطبان منفعل که در آن رسانه به افکار عمومی شکل می‌دهد، جدا نشده است و به دنیایی اعتقاد ندارد که مخاطبان به رسانه خط می‌دهند. خط روایتی بی‌بی‌سی فارسی از اتفاقات اهواز و چشم‌پوشی این رسانه از استفاده از لفظ «تروریستی» برای حمله اهواز،‌ کاربران ایرانی را برای بازخواست این رسانه متحد کرد. کار به جایی رسید که خبرنگار این رسانه، با انتشار اساسنامه بی‌بی‌سی مدعی شد اساسنامه BBC که شامل حال مجموعه انگلیسی و ده‌ها کشور مخاطب می‌شود، استفاده از لفظ تروریست را در خبررسانی کلا منع می‌کند. انتشار همین اساسنامه کافی بود تا کاربران ایرانی با پیدا‌کردن مصادیق اروپایی ترور که بی‌بی‌سی فارسی از لفظ ترور استفاده کرده بود، ادعای کذب این رسانه را عیان کنند؛ به‌ویژه در جایی که حمله‌ای با چاقو در لندن صورت گرفته بود و بی‌بی‌سی فارسی به‌عنوان حمله تروریستی با چاقو تیتر کرده بود. یا در ماجرای حمله به دفتر مجله فرانسوی شارلی ابدو یا حملات دیگر در اروپا که این رسانه از لفظ تروریست برای مهاجمان استفاده کرده بود. تا لحظه تنظیم این گزارش 250کاربر ایرانی زیر توییت این خبرنگار بی‌بی‌سی او را به چالش کشیده بودند مثلا کاربری گفته است: «نوشته‌اید که طبق اساسنامه استعمال لفظ تروریست منع شده، درحالی‌که بار‌ها در مورد حملات لندن از این لفظ استفاده شده. چرا سر ایران قانونمند شدید؟ چرا این قانون رو در مورد لندن و پاریس اجرا نکردید؟» کاربر ایرانی دیگری هم نوشت: خیلی ساده رفتم در پنجره جست‌وجوی وب‌سایت BBC و حملات تروریستی را تایپ کردم، نتیجه 868 مورد شد!. این تکرارها یعنی همه سهوی بوده؟ این حملات زمانی تروریستی محسوب می‌شود که آمریکا یا اروپا باشد نه اهواز!

عقب نشینی در برابر کاربران ایرانی

کار تلویزیون ایران اینترنشنال اما فجیع‌تر بود. مجید تفرشی، تحلیلگر تاریخ معاصر و پژوهشگر درباره اقدام شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال نوشت: «مصاحبه شبکه ایران اینترنشنال با سخنگوی یک گروه تروریستی، ناقض صریح قانون جدید ضدتروریسم در بریتانیا، در ممنوعیت تبلیغ برای گروه‌های تروریست است. تا قبل از امضای پیمان صلح در ایرلند شمالی، حتی پخش صدای سران نظامی و غیرنظامی جمهوریخواهان ایرلند هم در رادیو و تلویزیون ممنوع بود.» کاربر دیگری هم با افشای سوابق این تلویزیون نوشت: ایران اینترنشنال با پخش زنده اجلاس-منافقین در پاریس و با مصاحبه با سخنگوی گروه تروریستی الاحواز، تردیدی برای مردم عادی هم نگذاشته است که رسانه تروریست‌ها و شریک جرم آنهاست. این تلویزیون با حضور برخی از چهره‌ها و کارمندان سابق شبکه من‌وتو و بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا شکل گرفته است.  به نوشته یکی از کاربران ایرانی در توییتر، بودجه این شبکه تلویزیونی را دولت عربستان سعودی می‌دهد که بدون تعارف تلویزیون خود را برای چنین روزهایی لازم دارد. یا کاربر ایرانی دیگری هم نوشت: 25فرزند میهن در خونِ خود غلتیدند و ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی و رادیو فردا همچون ارگانِ حزبی نازیسم و استالینیسمِ دهه‌های‌ ۳۰ و ۴۰ میلادی عمل کرده و با عدم‌به‌کارگیری عنوانِ تروریستی برای این جنایتِ آشکار، بعضا به تروریست‌ها تریبون هم دادند! مجموع همه این حملات کاربران ایرانی که با فیلترشکن وارد توییتر می‌شوند، باعث شد مسئولان این شبکه حامی تروریسم مدعی شوند «ایران اینترنشنال مصاحبه با سخنگوی «جنبش الاحواز» را پس از آن انجام داد که رسانه‌های ایران این اقدام را به این گروه نسبت دادند.»  اما حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در پاسخ نوشت: «پس با آگاهی کامل این مصاحبه شرم‌آور را با نماینده این گروه تروریستی انجام دادید و برای آنها به منظور توجیه رفتار وحشیانه خود تریبون و فرصت کافی فراهم کردید.»

شاید زمان آن رسیده باشد که مقامات قضایی کشور با درک فرصت‌هایی که در توییتر برای دفاع از حریم امنیت ملی ایران فراهم است، از اصرار بر ادامه فیلترینگ این شبکه اجتماعی دست بردارند. پیش از این 6وزیر و 2 نماینده مجلس عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور و رئیس کمیته تعیین مصادیق مجرمانه خواهان تشکیل جلسه این کمیته و رفع فیلتر از توییتر شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید