• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 30982
+
-

چه باید کرد

محمد مشیری|  سنندج - خبرنگار:


بررسی‎ها نشان می‎دهد که علل روانی از قبیل نیاز به احترام، حس کنجکاوی، تقلید از بزرگ‌ترها و احتیاج به تفریح، جوان را به سمت مصرف قلیان و سرگرمی‌های کاذب می‌کشاند. برای جلوگیری از افزایش مصرف این‌گونه مواد باید نیازهای سالم جوان را برآورده کرد. افرادی که عزت نفس پایینی دارند در برابر هر پیشنهادی، حتی ناسالم تسلیم می‌شوند. در این رابطه گفت‌وگوی همشهری را با «جلال شریعتی» عضو شورای شهر سنندج می‎خوانید. 


شرایط اجتماعی جامعه سنندج در زمینه مصرف قلیان چگونه است؟ 

منِ نماینده باید بهتر از هر کس جوانان شهرم را بشناسم و می‌شناسم. روی آوردن به قلیان و دور هم نشستن و دود و دم راه انداختن، تنها یک مشکل اجتماعی یا تهدیدکننده سلامتی جوان نیست، بلکه یک معضل روان‌شناختی است که اهل اندیشه و کارشناسان از منظر جامعه‌شناسی باید آن را بررسی کنند. 

سن گرایش به قلیان کاهش یافته و به 15 سال رسیده است. این مساله یک هشدار به حساب می‌آید. مشکل ما در چند سال اخیر این است که همگی سنگ جوان را به سینه‎مان می‌زنیم، اما وقتی برای همان جوان اتفاقی می‌افتد، مسئولان آن را به هم پاس می‌دهند و عملا از زیر آن شانه خالی می‌کنند، چرا؟ چون جوانان ما روزگار پررنجی دارند، تحصیل، تفریح، کار و مقبولیت اجتماعی ندارند. 

چه برنامه و راهکاری در شورا برای مقابله با قلیان دارید؟

من نمی‌توانم یک جا بنشینم و حرف بزنم و سخنرانی کنم، بلکه حداقل برای آگاهی خودم و برای قانع شدنم، میان مردم می‌روم، حتی در پارک‌ها و بوفه‌ها با جوانان دمخور می‌شوم. نباید از دور نشست و نسخه پیچید و حکم داد و با چوب جوانان را تاراند، اشتباهی که بارها و بارها و سال‌ها بر سر جوان آورده‌ایم. این حرف شعار نیست که بگویم در شرایط اجتماعی امروز جامعه شهر سنندج باید به جوانان احترام گذاشت، برخوردهای خشک‌آنها را به حاشیه می‌راند و زمانی می‌رسد که دستیابی به یک نیروی جوان امکان‌پذیر نیست. برای معضل مصرف قلیان هم باید پیشگیری و جایگزین‌های مناسب جزو فوری‌ترین برنامه مسئولان قرار گیرد، ما از ضعف برنامه‌ریزی ضربه می‌خوریم. باید کارشناسان را فراخواند و به طور جدی با این پدیده برخورد کرد. برای تربیت نسل آینده باید برنامه بلندمدت داشته باشیم که شیوه زندگی آنها را اصلاح کند و اجرای نظام جامع آموزش سلامت در مدارس از این نوع برنامه‎ها باشد. همچنین سعی کرده‌ایم در حوزه دکه‎ها و اماکنی که شهرداری در بوستان‎ها و تفرجگاه آبیدر اجاره داده است، از ارائه و عرضه قلیان جلوگیری کنیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید