• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30977
+
-

چابهار؛ راه توسعه شرق

جلسه مشترک هماهنگی اجرای توافق‌نامه ایران، هندوستان و افغانستان برگزار شد

سیستان ‌و ‌بلوچستان
چابهار؛ راه توسعه شرق

جلسه مشترک هماهنگی اجرای توافق‌نامه ایران، هندوستان و افغانستان (موافقت‌نامه چابهار) با حضور معاونان وزرای امور خارجه 3 کشور ایران، هند و افغانستان در کابل برگزار شد.
 به گزارش همشهری، مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان ‌و ‌بلوچستان در این جلسه با تاکید بر موقعیت منحصر به فرد بندر شهید بهشتی چابهار در کریدورهای بین‌المللی از تکمیل زیرساخت‌ها، تامین تجهیزات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بندر چابهار برای تجار افغانستان سخن گفت. 

بهروز آقایی با بیان این‌که هزینه‌های حمل‌ و ‌نقل عامل تعیین‌کننده در قیمت نهایی کالاست و به همین دلیل در تصمیم‌گیری صاحبان کالا برای انتخاب مسیر عبور کالا نقش دارد، افزود: بندر چابهار مسیر دسترسی امن افغانستان به آب‌های آزاد با کمترین هزینه و کوتاه‌ترین فاصله است و هدف نهایی موافقت‌نامه چابهار هم ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان از طریق این بندر خواهد بود.
وی ادامه داد: بندر چابهار نزدیک‌ترین مسیر ترانزیتی برای صادرات معادن افغانستان، مبادله‌های تجاری هند با کشورهای مستقل مشترک‌المنافع( آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان،
ارمنستان،مولداوی،روسیه، تاجیکستان،ازبکستان)  تامین نیازهای وارداتی افغانستان مانند گندم، روغن، شکر و ماشین‌آلات و پل ارتباطی ترانزیت کشورهای افغانستان، آسیای میانه، قفقاز با هند، شرق آسیا، خاورمیانه و آفریقاست. همچنین حذف هزینه‌های تردد ناوگان در مرزهای ورودی و خروجی کشورها، ایجاد مناطق لجستیکی کالا و کانتینر در مرزهای مشترک و تدوین دستورالعمل مشترک ورود و خروج محصولات کشاورزی و نباتی توسط کشورها طبق این موافقت‌نامه عامل تسهیل و تسریع ترانزیت، تحرک توسعه محور شرق و توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورهای امضاکننده خواهد بود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان‌ و ‌بلوچستان در ادامه حذف روادید رانندگان ناوگان حمل‌ و ‌نقل زمینی، یکسان‌سازی اسناد حمل ‌و ‌نقل، بیمه و امور ارزی 3 کشور و ایجاد خط کشتیرانی مشترک بین 3 کشور را به عنوان پیشنهادهای کاربردی تسهیل ترانزیت و رونق اقتصادی کشور برای اجرای موافقت‌نامه چابهار برشمرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید