• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30865
+
-

قصاص؛ مجازات قاتل 17ساله

قصاص؛ مجازات قاتل 17ساله


پسری که در 17سالگی یکی از دوستانش را در پارکی به قتل رسانده است پس از 3دور محاکمه با رأی قضات دادگاه کیفری به قصاص محکوم شد. صدور این رأی در حالی است که این نوجوان پیش از این 2 بار از سوی دادگاه به پرداخت دیه محکوم شده بود.

به گزارش همشهری، این جنایت روز دوم اردیبهشت‌ماه سال93 در پارکی حوالی خیابان پیروزی اتفاق افتاد و در جریان آن پسر جوانی به قتل رسید. در جریان تحقیقات مقدماتی معلوم شد که عامل این جنایت یکی از دوستان مقتول است. به این ترتیب وی که آن زمان 17سال داشت بازداشت شد و به قتل اعتراف کرد. او گفت قصد داشته با کمک یکی از دوستانش جسد مقتول را از پارک به محل دیگری منتقل کند اما در اجرای نقشه‌اش ناکام مانده است. متهم در بازجویی‌ها گفت: من و مقتول مدتی قبل هر دو به جشن تولد یکی از دوستان مشترک‌مان دعوت شدیم و اختلافات‌مان از همانجا آغاز شد. او من را مدام مسخره می‌کرد و من هم از او کینه به دل گرفتم. روز حادثه به بهانه‌ای با او در پارک قرار گذاشتم و او را خفه کردم.

با تکمیل تحقیقات، متهم در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد. با وجود اینکه او به قتل اعتراف کرد اما قضات دادگاه وی را به‌دلیل اینکه هنگام ارتکاب قتل کمتر از 18سال داشته به پرداخت دیه محکوم کردند. اما اولیای دم مقتول به این رأی اعتراض کردند و پرونده بعد از بررسی در دیوان‌عالی کشور با شکسته شدن حکم دوباره به دادگاه برگردانده شد. در دومین دور از محاکمه که این بار در شعبه هفتم برگزار شد متهم ادعا کرد با اعتقاد به مهدورالدم بودن مقتول دست به جنایت زده است. به همین دلیل بود که قضات دادگاه باز هم وی را به پرداخت دیه و تحمل 5سال حبس محکوم کردند؛ ولی باز هم این رأی در دیوان‌عالی کشور نقض شد و برای سومین مرتبه پرونده به دادگاه ارجاع شد.

سومین دور از رسیدگی به این پرونده در شعبه پنجم به ریاست قاضی بابایی برگزار شد. در این جلسه درحالی‌که اولیای دم همچنان قصاص متهم اصرار داشتند متهم جزئیات بیشتری از حادثه را شرح داد و گفت: اختلافات من و مقتول از 3سال پیش از حادثه، یعنی زمانی که 14سال داشتم شروع شد. هر دو به جشن تولد رفته بودیم که در آنجا او من را مسخره کرد. او با حرف‌هایش آبرویم را برده بود. به خاطر کارهای او بود که دچار افسردگی شدم و مدتی خانه‌نشین شده بودیم تا اینکه تصمیم گرفتم از او انتقام بگیرم. شب حادثه با مقتول تماس گرفتم و با او در پارک نزدیک خانه‌مان قرار گذاشتم. وقتی آمد شالی را که داشتم دور گردنش انداختم و او ناگهان بیهوش شد.

من هم که فکر می‌کردم او الان به هوش می‌آید و من را کتک می‌زند درحالی‌که او روی زمین افتاده بود با تسمه‌ای گردنش را بستم و بعد فهمیدم او فوت شده است. در ادامه هم از یکی از دوستانم برای انتقال جسد کمک گرفتم اما پلیس آمد و دستگیر شدیم. با پایان دفاعیات متهم و وکیل مدافعش ختم رسیدگی به پرونده اعلام شد. روز گذشته هیأت قضایی شعبه پنجم پس از بررسی محتویات پرونده متهم را در این جنایت گناهکار تشخیص دادند و وی را به قصاص محکوم کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید