• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30850
+
-

مقدمات قانونی‌شدن ارز مجازی

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی اعلام کرده که واردات دستگاه‌های استخراج ارزهای مجازی به‌صورت قانونی آزاد می‌شود

مقدمات قانونی‌شدن ارز مجازی


چند وقتی است که مقام‌های مختلف کشور با وجود آنکه همچنان استفاده از ارزهای مجازی غیرقانونی است از تلاش برای واردات رسمی تجهیزات ماینینگ و حتی تشویق این مسئله به‌خاطر ارزآوری صحبت می‌کنند. در تازه‌ترین مورد ابوالحسن فیروز‌آبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی اعلام کرده که هماهنگی‌های لازم با نهادهای ذیربط برای آزادسازی واردات دستگاه‌های ماینینگ انجام شده و این خبر نویدبخش توجه دولتی‌ها به مسئله ارزهای مجازی خواهد بود. فیروزآبادی در هفتمین نشست شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: تحولات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار سریع است و ما باید متناسب با این تحولات، همواره آمادگی لازم را برای پذیرش و تغییرات احتمالی داشته باشیم. با توجه به پیچیدگی مسائل جامعه، باید با همت و اراده و عزم راسخ برای پیشبرد اهداف تلاش کرد.


می‌توان دلار تولید کرد!
به گزارش همشهری،ماجرای رمزارزها همچنان در کشور مبهم است و هنوز مشخص نیست قرار است دولت چه رویکردی نسبت به آن داشته باشد. در وضعیت فعلی استفاده از رمزارزها و خرید و فروش آنها غیرقانونی به‌حساب می‌آید اما مقام‌های مختلف درباره تغییر این رویه برای همگام شدن با تغییرات جهانی و همچنین تلاش برای دور زدن تحریم گفته‌اند. با این حال درباره ماینینگ اختلاف‌ها به‌نظر کمتر است. دبیر شورای‌عالی فضای مجازی پیش از این گفته بود تلاش‌هایی در حال صورت گرفتن است که هم ماینینگ بیت‌کوین در کشور مجاز شود و هم از مراکز مبادله بیت‌کوین برخوردار شویم. او در این رابطه می‌گوید: پیشنهاد ما در مرکز ملی فضای مجازی این است که ارزهای رمزنگاری‌شده در کشور ساماندهی شوند؛ چراکه به‌نظر می‌رسد این فناوری در آینده نزدیک به‌صورت گسترده چه در حوزه پولی، چه در حوزه عقد قراردادها و چه در حوزه‌های دیگر در دنیا استفاده ‌شود. برخی کارشناسان ماینینگ را یک راهکار برای به‌دست آوردن بیت‌کوین برای ورود ارز فیزیکی به کشور می‌دانند. ماینینگ رمزینه‌ارزها در کشور یکی از اقتصادی‌ترین روش‌ها از نظر برخی کارشناسان است؛ چون هزینه برق در کشور ارزان‌تر از دیگر کشورهاست، با استفاده از پردازنده‌های رایانه‌ای می‌توانیم رمزینه‌ارزها را استخراج کرده و ‌آن را به خریداران خارجی بفروشیم. این روش در بلندمدت بهینه و سودآور به‌نظر می‌رسد.


چرا ماینینگ؟
چینی‌ها بزرگ‌ترین و بیشترین مراکز ماینینگ در جهان را دارند؛ به‌ویژه در مناطقی که برق و اجاره محل ارزان‌تر است سوله‌هایی را می‌توان دید که به‌صورت شبانه‌روزی در حال ماین کردن ارزهای مجازی به‌ویژه بیت‌کوین هستند. ماینینگ (Mining) به‌صورت لغوی به معنی استخراج کردن از یک معدن است اما در دنیای دیجیتال ماینینگ (Mining) به‌معنای استخراج ارز‌های دیجیتال به‌کار می‌رود. در ماه‌های اخیر با رشد معاملات این ارز‌ها در بازار‌های جهانی، لغت ماینینگ (Mining) بیشتر از همیشه به گوش می‌خورد. بیت‌کوین و اتریوم مورد توجه ماینرها یا معدنچی‌های پول دیجیتال جهان هستند. پروسه ماینینگ درواقع مراحلی است که کامپیوتر افراد برای حل مسائل ریاضی شبکه ارزهای دیجیتال به‌کار می‌گیرد. این شبکه‌ هم به‌صورت اتوماتیک به کسانی که در حل این مسائل مشارکت داشته‌اند پاداشی را به شکل همان پول دیجیتال می‌دهد. برخی با کامپیوترهای قدرتمند معمولی دست به ماینینگ می‌زنند اما حرفه‌ای‌ها سراغ دستگاه‌های ویژه این کار می‌روند و به‌صورت زنجیره‌ای از آنها استفاده می‌کنند. استفاده از کامپیوترها باعث شده تا برخی کارت‌های گرافیکی در جهان بسیار گران شوند. توسعه‌دهندگان پول‌های دیجیتال فهمیده‌اند که سی‌پی‌یوی کامپیوترها برای کار آنها و محاسبات سنگین ریاضی نیست و به همین‌خاطر سراغ کارت گرافیکی رفته‌اند که قدرت بسیاری بیشتری برای محاسبات دارد. به همین‌خاطر ماینرها به‌دنبال خرید هر چه بیشتر کارت‌های گرافیکی قدرتمند هستند. این وضعیت در ایران و دیگر نقاط جهان دیده می‌شود؛ به‌طوری‌که دیگر صدای شرکت مشهور انویدیا را هم درآورده و این شرکت به‌طور رسمی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و از نمایندگی‌های خود خواسته کارت‌های گرافیکی را به قیمت واقعی بفروشند. کارت گرافیک GeForce GTX 1060 انویدیا که در آوریل ۲۰۱۷ با قیمت ۲۰۰ دلار به فروش می‌رفت اکنون در برخی بازارها قیمتی ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلاری دارد.

مکث

فعالیت به‌صورت صنعتی
واقعیت این است که در برخی موارد استفاده از پی‌سی‌ها حتی با گران‌قیمت‌ترین کارت‌ گرافیکی بازار یک تلاش بیهوده است؛ به‌ویژه برای بیت‌کوین که خیلی‌ها اکنون با بالا رفتن قیمتش رؤیای به‌دست آوردن آن را دارند، استفاده از پی‌سی برای ماینینگ عملا یک شوخی است. در چین سوله‌های گسترده‌ای با دستگاه‌های بسیار قدرتمند و ویژه ماینینگ بیت‌کوین وجود دارد که عملا جایی برای پی‌سی باقی نمی‌گذارد. برخی از این سوله‌ها با کار ۲۴ ساعته روزی ۲.۵ بیت‌کوین استخراج می‌کنند.  در بسیاری از مواقع کسانی که سیستم‌های گران‌قیمت شخصی تهیه می‌کنند در نهایت با روشن بودن ۲۴ ساعته کامپیوتر فقط یک قبض کلان برق روی دست‌شان باقی می‌ماند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید