• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30829
+
-

کوچک‌ترین کتابخانه کردستان

فتحیانی، فعال فرهنگی: کار فرهنگی در نواحی حاشیه و منفصل شهری هزینه نیست، سرمایه‎گذاری است

فرهنگ
کوچک‌ترین کتابخانه کردستان

محمد توفیق مشیرپناهی| سنندج-خبرنگار :

کتاب و کتابخانه یک نیاز است. تامین آن نیز از سوی متولیان و مسئولان فرهنگی با تشکیل کتابخانه و تجهیز آن در هر کجا و با هر جمعیتی ‌ ضروری است. ناحیه منفصل شهری نایسر طبق آخرین آمار رسمی، حدود 70 هزار نفر جمعیت دارد. این منطقه‎ تا چند سال گذشته روستا محسوب می‌شد، اما کم‌کم با رشد ‌ ساخت‌وسازهای غیرمجاز بر سر زبان‎ها افتاد. با این حال با افزایش جمعیت هیچ‌گونه امکانات فرهنگی برای آن در نظر گرفته نشد. در گوشه‎ای از این ناحیه بزرگ یک مرکز فرهنگی و هنری کوچک فعالیت دارد که به همت «وریا فتحیانی» ساخته شده و اداره می‎شود. داخل این مرکز کتابخانه‏ای هست که روی آن نوشته‌ شده: «کوچک‎ترین کتابخانه دنیا». در همین رابطه گفت‌وگوی همشهری را با وی می‏خوانید. 


چه فعالیت‏های فرهنگی و هنری در ناحیه نایسر انجام می‏شود؟

باید بگویم هیچ‌گونه فعالیت ملموس و قابل ذکری انجام نشده است. اگرهم شده باشد شاید به اندازه تعداد انگشتان دست هم نرسد. فقط یکسری برنامه‏ فرهنگی و ورزشی در مناسبت‌ها و مراسم از سوی برخی نهادها اجرا شده است. این تعداد برنامه در این ناحیه شامل برگزاری دو همگانی، یک نمایش عروسکی و یک کنسرت خوانندگان فولکلور و چند مسابقه ورزشی بوده است. این تمام فعالیت‎های فرهنگی و ورزشی است که در طول ۱۸سال زندگی من در نایسر انجام شده است. 

این محل فرهنگی و هنری از چه زمانی شروع به کار کرده است؟ 

من از سال ۹۱ یک ‌ مغازه گیم‌نت را با کمترین امکانات ممکن دایر کردم. بعد از 2 سال بنا به نیاز مشتریان و مشاهدات خودم، مغازه را توسعه دادم. برای اولین بار در ناحیه منفصل نایسر مجموعه فرهنگی، ورزشی و تفریحی را بنا کردم. این مجموعه در نوع خود برای این منطقه باکیفیت‎ بوده است. 
درنتیجه فعالیتم را از شکل یک شغل خدماتی ساده خارج کردم و در حد وسع و توانم فعالیت‏ کردم. برگزاری مسابقات فوتبال‌دستی در تمام رده‎های سنی به صورت رایگان با اهدای جوایز، برگزاری اردو در تابستان‌ها به صورت رایگان، آموزش فوتبال‌دستی به صورت حرفه‌ای و رایگان در حدی که در حال حاضر یک بازیکن نوجوانان و یک بازیکن جوان جزو بهترین بازیکنان فوتبال‌دستی استان هستند، در نظر گرفتن جوایزی برای برندگان ورزشی و تحصیلی، دایر کردن یک کتابخانه که خودم آن را کوچک‎ترین کتابخانه دنیا نامیده‌ام، از فعالیت‌های من در این مجموعه به شمار می‌رود. بیشترین مخاطبان این مرکز فرهنگی نوجوانان و جوانان هستند. 

چرا این کتابخانه را کوچک‎ترین کتابخانه دنیا نامیده‌اید؟

نامگذاری این قفسه کتاب، نوعی استعاره و تذکری به مسئولان فرهنگی است. با توجه به فقر همه‎جانبه و رایج اهالی نایسر امکان دسترسی به کالاهای فرهنگی برای همه میسر نیست. تصمیم من در پی نیازی بود که از طرف مردم و به‌ویژه نوجوانان و جوانان اعلام می‎شد. برای این‌که بتوانم گوشه‎ای از این نیاز و مشکلات و گرفتاری‏ها را حل کنم، به همین دلیل اقدام به خرید و جمع‎آوری کتاب کردم و گوشه‎ای از مغازه‎ام را به آن اختصاص دادم. با توجه به جمعیت نایسر تمام دستگاه‎های فرهنگی مانند اداره کل کتابخانه‎های عمومی استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت فرهنگی شهرداری و شورا، حوزه هنری انقلاب اسلامی و موسسات فرهنگی خیریه باید پای کار باشند، اما حضور ندارند و این مساله مورد سوال است. من با افتخار این کار فرهنگی را انجام داده‌ام و با افتخار نوشته‌ام که «لطفا از کوچک‌ترین کتابخانه دنیا دیدن کنید.»

چه تعداد کتاب در این کتابخانه وجود دارد؟ 

از تعداد کتاب نپرسید چون واقعا شرمنده می‌شوم، با تمام کتاب‎های شخصی خود و خانواده‎ام و چند جلدی که از طرف یک مسئول در کتابخانه مرکزی واقع در سه‌راه ادب اهدا شده است، حدود 150 جلد کتاب دارم. با توجه به استقبال زیاد گروه سنی نوجوانان و جوانان این منطقه نیاز است که کسانی من را برای اجرای بهتر طرح «مطالعه کنید و جایزه بگیرید» یاری کنند. در این طرح نوجوان یا جوان با مطالعه هر کتاب با توجه به امکانات مغازه‌ام یک فیلم یا بازی در یک دست فوتبال‌دستی یا پینگ‌پنگ جایزه می‌گیرد. 

 ‌سخن آخر...

ای‌کاش تعداد مسئولان و دستگاه‎های فرهنگی که به این ناحیه کمک می‎کردند، آن‎قدر زیاد بود که مثل همه کارهای خوب بر زبان می‎آوردم، اما باز لازم می‎دانم از خانم ساعدپناه مسئول کتابخانه در اداره کل و آقای مرادی رئیس حوزه هنری که همیشه اسپانسر مسابقات بودند تا به صورت حرفه‎ای برگزار شود، سپاسگزاری کنم و
این‌که به مسئولان ‌بگویم کار فرهنگی در نواحی حاشیه و منفصل شهری هزینه نیست، بلکه سرمایه‎گذاری است.


ضرورت انجام کارهای فرهنگی در نقاط آسیب‌پذیر

«وریا فتحیانی» مسئول کتابخانه کوچک نایسر می‌گوید: تمام مسئولان فرهنگی با توجه به کارکرد فرهنگ در چنین جامعه آسیب‎پذیری و برای کاهش بزهکاری در نواحی منفصل شهری، باید بیشتر از سایر مناطق شهر سنندج به حاشیه‌ها و نواحی منفصل شهری توجه نشان دهند. باید فعالیت‎های فرهنگی و حتی ورزشی بیشتری در این منطقه در جریان باشد، اما مسئولان شهر نیازهای اولیه اهالی از جمله بهداشت را به‌درستی حل نکرده‎اند، حال چه برسد به بخش فرهنگی. خیلی‌ها به این باور نرسیده‌اند که کار فرهنگی یک نیاز است. من خود با این واقعیت در اینجا برخورد کرده‌ام و به همین دلیل هنگام مراجعه به اداره‌های مرتبط نایسر این نیاز و مشکل و چالش را می‎بینم. در واقع نایسر همان ناحیه منفصل و فراموش شده از شهر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید