• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 29952
+
-

تلاطم قیمت‌ها در بازار خودرو زنجان

همشهری شرایط عرضه خودروهای داخلی را در استان بررسی می‌کند

بازار
تلاطم قیمت‌ها در بازار خودرو زنجان

علی کلانتری| زنجان - خبرنگار:

خودرو یکی از کالاهایی است که بعد از دلار، سکه، طلا و زمین مورد توجه قرار گرفته و برخی افراد سعی دارند در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و از کنار آن به سود برسند. این موضوع موجب شده بازار این کالا مورد توجه واسطه‌ها قرار گیرد، هرچند به تازگی کارخانه‌های سایپا و ایران خودرو اعلام کرده‌اند که پیش فروش محصولاتشان را آغاز کرده و برای جلوگیری از تخلف شرایطی مانند محدودیت فروش به افراد زیر 18 سال و محدودیت در ارائه کد ملی را در سایت خود به نمایش گذاشته‌اند. 


انبار کردن خودرو 

رئیس اتحادیه مشاوران خودرو زنجان اظهار می‌کند: نباید به این قضیه خوش بین بود، چراکه برخی دلالان از این فرصت استفاده کرده و با خرید چند خودرو و نگهداری آن‌ها در پارکینگ‌ها و انبار‌ها درصدد فرصتی هستند تا به سود بیشتری برسند.

«محرمعلی قنبری» شرکت‌های سازنده خودرو را از مهم‌ترین عوامل گرانی خودرو در حال حاضر می‌داند و می‌گوید: پیش‌تر این شرکت‌ها با اعلام این موضوع که قطعات برای ساخت محصولاتشان کم است سعی داشتند قیمت‌ها را بالا ببرند و همین فکر را عملی کرده‌اند.
وی در واکنش به موضوع پیش فروش خودرو از سوی این شرکت‌ها در چند روز اخیر می‌گوید: پیش فروش خودروها صورت می‌گیرد اما زمان واگذاری سال بعد است و این زیاد به نفع خریدار نیست.
قنبری در مورد قیمت خودرو در بازار تصریح می‌کند: پرایدی که تا یک ماه پیش 26 میلیون تومان فروش می‌رفت ‌اکنون 38 تا 40 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در این میان خودروهای دیگری مانند ال 90 نیز گران شده و به 90 میلیون رسیده و در حال حاضر در بازار پیدا نمی‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران خودرو زنجان در مورد قیمت خودروهای خارجی می‌گوید: قیمت این خودروها نیز تا 70 میلیون تومان گران شده است.
وی در پاسخ به این سوال که نقش اتحادیه و بازرسان در این آشفته بازار برای کنترل و نظارت بر قیمت‌ها چیست؟ بیان می‌کند: اتحادیه قدرت اجرایی ندارد و کسی نیز به حرف ما گوش نمی‌دهد و هر کسی که بتواند خودرویی خرید و فروش کند و به سود برسد خود را برنده این ماجرا می‌داند و نمی‌توان برای جلوگیری کاری از پیش برد، این‌جاست که باید سازمان‌ها و نهادهای نظارتی وارد عمل شوند.


افزایش قیمت

«الهه مصطفایی» کارشناس فروش نمایندگی ایران خودرو است. وی در گفت وگو با همشهری از افزایش قیمت خودرو‌ها می‌گوید و با اعلام این نکته که در حال حاضر شرایط فروش فوری و اقساطی نداریم، اظهار می‌کند: به دلیل متقاضیان زیادی که وجود دارد در سایت اختلال ایجاد می‌شود، با این حال توانستیم مرحله ثبت‌نام را طی کنیم، هر چند تعداد خودرو کم و متقاضی زیاد است.
وی در خصوص وضعیت فروش و پیش فروش خودرو بیان می‌کند: قبل از افزایش قیمت خودرو‌ها، فروش عادی و فوری بود و پیش فروش داشتیم اما اکنون پیش فروش نیز داریم و به دلیل مسائل و مشکلاتی که در زمینه کمبود قطعات خودرو وجود دارد، فروش فوری نداریم.

مصطفایی ادامه می‌دهد: شرایط فروش فوری بعد از عید و بروز مشکلات تامین قطعه و قطعه‌سازی و تحریم‌ها برچیده شد.این مسئول در باره این که تحویل برخی خودرو‌ها که دربازه زمانی معینی مشخص شده،‌ ولی تاخیرداشته است، می‌گوید: قبل از این‌که مشکل تحریم‌ها شروع شود، تحویل به روز بود و تاخیری در ارائه خودرو نداشتیم، شاید 10 یا 15 روز طول می‌کشید. در خصوص خودروهایی که با کمبود قطعه روبه رو هستند، از جمله دنا پلاس، توربو و سورن توربو با تاخیراتی روبه رو هستیم و خودرو پژو2008 با تاخیر خیلی زیاد تحویل داده می‌شود.
وی در خصوص افزایش قیمت خودرو اظهار می‌کند: افزایش قیمت بیشتر در خودورهای وارداتی بوده و این در حالی است که شرکت، برای خودروهای زیر 45 میلیون تومان افزایش قیمت خاصی اعلام نکرده تا هر قشری بتوانند این خودروها را خریداری کنند.


پیش بینی عرضه و تقاضای خودرو

 کارشناس فروش نمایندگی ایران خودرو در خصوص پیش‌بینی برای عرضه و تقاضا می‌گوید: حتما افزایش قیمت خواهیم داشت، چون طبق جلسات شورای رقابت خودرو سازها قرار است، قیمت خودرو افزایش پیدا کند.
 «الهه مصطفایی» اظهارمی‌کند: قطعه سازها قطعه را با قیمت بالا به خودرو سازان می‌دهند پس خودروسازان هم مجبور هستند افزایش قیمت داشته باشند.وی با بیان این‌که هرچقدرعرضه بیشتر باشد بازار به تعادل می‌رسد، ادامه می‌دهد: در حال حاضر افزایش قیمت‌ها مقطعی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید