• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 15 شهریور 1397
کد مطلب : 29540
+
-

رژیم غذایی بیماران دیالیزی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که سبب بدحال شدن اورژانسی بیماران دیالیزی می‌شود، رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب است که موجب می‌شود تعادل ترکیبات نمک و آب در خون این افراد به‌هم بخورد و در نتیجه حال عمومی‌شان وخیم شود. از این‌رو اگر شما یک بیمار دیالیزی هستید یا یک بیمار دیالیزی در منزل دارید، اصول زیر را حتما جدی بگیرید.


 مصرف نمک
فرد دیالیزی باید مصرف نمک را در روز به کمتر از یک تا 5/1 گرم کاهش دهد. این میزان نمک هم در غذاهای عادی همچون نان و برنج وجود دارد، ازاین‌رو نمک را به غذای فرد دیالیزی اضافه نکنید


   مصرف میوه‌جات
میوه‌های حاوی پتاسیم همچون موز، هندوانه، گوجه‌فرنگی، کیوی و آناناس می‌توانند پتاسیم فرد دیالیزی را بالا ببرند و او را در معرض عارضه بسیار کشنده ایست‌قلبی قرار دهند. از این‌رو سعی شود از مصرف این‌گونه میوه‌ها تا حدامکان پرهیز شود. میوه‌های مناسب برای بیماران دیالیزی خیار و سیب است. 



   مصرف گوشت
یک فرد دیالیزی روزانه به 12گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود نیاز دارد. ازاین‌رو اگر فردی 70 کیلوگرم وزن دارد، باید روزانه 100 تا 150 گرم گوشت سفید بدون چربی و استخوان مصرف کند.



   مصرف چربی
هم‌اکنون علت 50‌درصد مرگ افراد دیالیزی، ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی متاثر از چربی بالاست. ازاین‌رو روغن‌های مصرفی فرد دیالیزی باید از چربی‌های گیاهی حاوی چربی امگا3 باشد.

نکته
همچنین این نکته فراموش نشود که هر فرد دیالیزی روزانه به بیشتر از 30 الی 35 کیلوکالری به ازای هرکیلوگرم وزنش نیاز داد، از این‌رو انرژی بیشتر مصرف نکند و چربی مصرفی خود را نیز براساس همین میزان کالری غذایی تنظیم کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :