• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27683
+
-

راهور موظف به اجرای سیاست‌های شهرداری است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران:

گفت‌وگو
راهور موظف به اجرای سیاست‌های شهرداری است


حمیدرضا بوجاریان| خبرنگار:

طرح کاهش آلودگی هوای تهران «ال.ای.زد» در آستانه یک سالگی است و شهرداری قصد دارد با گسترش این طرح مانع‌‌‌ تردد خودروهای بدون معاینه‌فنی در کل شهر شود. اما نگرانی‌هایی درباره نبود زیرساخت‌های لازم در اجرای طرح کاهش آلودگی هوا وجود دارد. نگرانی‌هایی که سبب شده گسترش طرح کاهش آلودگی هوا که اکنون در مناطق محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد از جمله 12، 11 و 6 تهران اجرا می‌شود و قرار است از آبان ماه رنگ اجرایی به خود بگیرد با‌‌‌ تردیدهایی روبه‌رو شود. این نگرانی را با «محسن پورسید آقایی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در میان گذاشتیم. 
    
قرار بود خودروهای بدون معاینه‌فنی در صورت ورود به طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد جریمه شوند. بسیاری از این خودروها جریمه نشده‌اند دلیل آن چیست؟ 

این نکته درست است. سرورهایی که اطلاعات مربوط به ورود خودروهای بدون معاینه‌فنی را ثبت می‌کنند کافی نیست. به این دلیل راهور موفق به اعمال قانون تمام خودروهایی که بدون معاینه‌فنی وارد محدوده طرح کاهش آلودگی می‌شوند، نشده است. 

برنامه‌ای برای ارتقای سرورها دارید؟ 

سرورهایی که اطلاعات را دریافت و پلاک خودروها و کد شناسه خودرو را رصد و بر این مبنا جریمه می‌کنند باید تقویت شود. نیروی انتظامی باید سرورهای خود را ارتقا دهد تا مصوبه طرح کاهش آلودگی هوای تهران را که از سوی دولت و کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور تصویب شده است اجرا کند. درحال تلاش هستیم که با کمک بخش‌های مختلف، نواقص موجود را برطرف و با ارتقای سیستم‌های فعلی، زمینه را برای اعمال دقیق قانون از سوی راهور تهران بزرگ فراهم کنیم. 

قرار است طرح کاهش به‌زودی در تمام پایتخت اجرا شود. نیروی انتظامی توان لازم برای اجرای کامل مفاد طرح کاهش را ندارد. نمونه بارز آن جریمه رندومی خودروهای بدون معاینه‌فنی‌‌‌ در طرح کاهش است. این با فلسفه طرح متناقض نیست؟

در قانون نیروی انتظامی ذکر شده است که پلیس راهور مجری سیاست‌ها و برنامه‌های شهرداری تهران است. در این قانون تأکید شده است که تمام اطلاعات و ساختارهای مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های شهرداری باید از سوی نیروی انتظامی در اختیار مدیریت شهری قرار بگیرد. 

اگر قرار باشد که در شهر همکاری نباشد این روند را نمی‌توانیم ادامه دهیم. مجری سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، پلیس راهور است و این نهاد باید برنامه‌های ابلاغی را اجرا کند. 

شهرداری بابت این همکاری، کمکی به نیروی انتظامی می‌کند؟ 

در سال، 135 میلیارد تومان از بودجه راهور پایتخت را تأمین می‌کنیم. براساس همین تأمین بودجه است که راهور هم باید مجری سیاست‌های شهرداری در بخش حمل‌ونقل باشد. این انتظار را داریم که راهور به درستی مصوبه‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی را اجرا کند تا شاهد کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از نابسامانی در حوزه حمل‌ونقل شهر باشیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید