• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27629
+
-

اتوبوس‌های کرج پیر شده‌اند

مسئول سازمان حمل مسافر کرج: این کلانشهر به هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد

حمل‌و‌نقل
اتوبوس‌های کرج پیر شده‌اند

خدیجه ستارزاده| البرز-خبرنگار:


کوچه‌ها و خیابان‌های کلان‌شهر کرج دیگر جوابگوی جمعیت خودرویی نیست و چه بسا در آینده‌ای نه چندان دور جوابگوی جمعیت انسانی نیز نباشد. در این میان شرایط زیست‌محیطی و آلودگی هوا نیز روز به روز به وخامت می‌رود و به‌ویژه در نیمه دوم سال اقدامات موقتی برای کنترل وضعیت آن انجام می‌شود. در این شرایط هرچند وقت یک بار توصیه و دستورالعملی از جانب مسئولان صادر می‌شود که با خودروهای شخصی تردد نکنید و از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنید اما آیا این ناوگان متناسب با وضعیت خیابان‌ها و جمعیت کرج هست؟
با گذشت بیش از 12 سال از اجرای طرح، هنوز قطار شهری در دالان‌های زیرزمینی سرگردان است، اتوبوس‌ها کهنه و فرسوده شده‌اند و تعداد آنها در بیشتر مناطق متناسب با جمعیت نیست، برای راه‌اندازی خط بی‌آرتی که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته بود گل میخ‌هایی بر کف خیابان شهید بهشتی کرج کوبیده شد اما بعد این نتیجه به دست آمد که تن رنجور خیابان اصلی شهر توان حرکت این اتوبوس‌ها را ندارد همه و همه نشان از وضعیت دردناک ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی دارد.


حمل و نقل عمومی نامناسب

یکی از شهروندان قدیمی کرج می‌گوید: فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به وجود نیامده و در برخی خانواده‌ها به تعداد همه اعضا خودرو شخصی وجود دارد و هرکدام با یک خودرو  تردد می‌کنند.

«محمد تاجیک» می‌افزاید: شرایط و کیفیت ناوگان حمل‌ و نقل عمومی کرج به اندازه‌ای مناسب نیست که مردم به استفاده از آن راغب باشند مگر کسی که خودرو شخصی ندارد و مجبور است از این وسایل استفاده کند؛ در حالی که در اکثر جوامع پیشرفته حتی مدیران برای رفت‌و‌آمد به‌ویژه به محل کار از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کنند اما ابتدای صبح و غروب که زمان رفت و برگشت شاغلان به محل کار است با ترافیک شدید مواجه هستیم که بیشتر آن را خودروهای تک‌سرنشین تشکیل می‌دهند و این نشان‌ می‌دهد مردم از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی استفاده نمی‌کنند.

وی می‌گوید: در بیشتر مناطق و مسیرها تعداد اتوبوس‌ها خیلی کم است و جوابگوی جمعیت مسافری نیست و  به دلیل طولانی بودن زمان انتظار تا رسیدن اتوبوس، مسافران از آن استقبال نمی‌کنند.


اقدامات با اطلاعات زیربنایی انجام نمی‌شود

شهروند دیگری در کرج می‌گوید: سال‌هاست قرار است مترو در کرج راه‌اندازی شود اما فقط صحبت از بودجه و اعتبار و تعویض پیمانکار است و هنوز نتیجه‌ای حاصل شده است.
«سمیه فیروزیار» بیان می‌کند: چندی پیش در خیابان شهید بهشتی اقداماتی برای راه‌اندازی بی‌آرتی انجام شد اما بعد از مدتی گل‌میخ‌هایی نصب‌شده را جمع‌آوری کردند. ظاهرا حتی این اقدامات مهم هم با تحقیق و اطلاعات زیربنایی انجام نمی‌شود که نیمه‌کاره رها می‌شود.


ضرورت بهبود شرایط ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز می‌گوید: زیرساخت‌های حمل ‌و ‌نقل شهر کرج در حد کلان‌شهر نیست. مترو و خطوط اتوبوسرانی بی‌آر‌تی نداریم اما می‌توانیم سفرها را مدیریت کنیم. اجرای طرح‌های ترافیکی موفق در کرج نشان داده که بخشی از سفرهای درون‌شهری غیرضروری 
است.
سرهنگ «غلامعلی شرق» یکی از راه‌های کاهش خودروهای تک‌سرنشین را در معابر اجرای طرح‌های ترافیکی می‌داند و با تاکید بر اینکه باید مردم هم در این گونه مسائل مشارکت کنند، می‌گوید: اگر سیستم حمل‌ و‌ نقل عمومی ما در سطح گسترده راه بیفتد و مردم به این نتیجه برسند که هزینه سفر با حمل و نقل عمومی کمتر است و آسان‌تر و ایمن‌تر می‌توانند از آنها استفاده کنند به آن گرایش پیدا می‌کنند.
سرهنگ شرق با بیان اینکه خطوط اتوبوسرانی بی‌آرتی و قطار شهری باید خیلی قبل از اینها راه می‌افتاد، می‌گوید: با گسترش و راه‌اندازی وسایل نقلیه قطعا آمار تک‌سرنشینی به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته، معابر خلوت‌تر شده‌اند و در نتیجه آلودگی محیط‌زیست هم کمتر خواهد شد.


حال نزار اتوبوسرانی کرج 

مسئول ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری کرج می‌گوید: با توجه به اینکه عمر مفید و استاندارد اتوبوس‌ها 8 سال است و از سال 90 هیچ اتوبوسی به ناوگان کرج اضافه نشده می‌توان گفت اکنون همه اتوبوس‌های ما فرسوده هستند.
«محمدجلال سبزی» اضافه می‌کند: در 3 سال گذشته حدود 100 دستگاه اتوبوس با هزینه بسیار کمتر از خرید یک اتوبوس، به طور صددرصد بازسازی و برای 8 سال دیگر قابل استفاده شده است. بازسازی 100 دستگاه دیگر نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی می‌گوید: طبق آمار در حوزه تاکسی‌های درون‌شهری نیز تا 20 تیر حدود 138 دستگاه خودرو اسقاط و بازسازی شده است. با توجه به اینکه هر ماه حدود 60 دستگاه تاکسی اسقاط و جایگزین می‌شود، می‌توان گفت تاکنون حدود 200 دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج و تاکسی نو جایگزین شده است.
سبزی با بیان اینکه 450 اتوبوس در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند، می‌افزاید: به تناسب جمعیت شهر کرج در نقاط مختلف به هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم اما با توجه به کمبود اتوبوس برای خدمات‌رسانی بهتر با در نظر گرفتن زمان اوج تردد در برخی مسیرها از اتوبوس‌های دیگر مناطق استفاده می‌کنیم.

و فرجام سخن اینکه بی‌توجهی‌های فرهنگی از یک‌سو و محدودیت‌های حمل‌و‌نقل شهری از سوی دیگر کرج را در چهارراهی از تهدیدهای گوناگون هر لحظه با مشکلی جدی در حوزه‌های‌ زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی مواجه می‌سازد و تبعات آن  پاگیر نسل‌های آینده هم خواهد بود.


موکول شدن طرح بی‌آر‌تی به آینده

مسئول ارتباطات سازمان حمل ‌و ‌نقل شهرداری کرج درباره طرح بی‌آرتی می‌گوید: به دلیل کم بودن ‌عرض خیابان شهید بهشتی به‌ویژه در محدوده میدان کرج تا چهارراه طالقانی، این طرح با مشکلات و تبعاتی مواجه می‌شد که فعلا منتفی شده است اما تاکید مدیر سازمان حمل‌و‌نقل این است که این طرح با بررسی‌ها و تحقیقات کارشناسانه‌تری در آینده اجرا شود.
«محمد‌جلال سبزی» با بیان اینکه بر فعالیت اتوبوس‌ها نظارت مستمر می‌شود، می‌گوید: اتوبوس‌ها به طور مرتب در کارواش سازمان نظافت می‌شوند. چنانچه در بازرسی‌ها مشاهده شود اتوبوسی مشکل بهداشتی دارد، برای پاکسازی به کارواش منتقل می‌شود اما برخی اتوبوس‌ها به قدری فرسوده و کهنه هستند که ظاهر آنها چرک و ناخوشایند است و هر قدر هم تمیز شوند باز هم کثیف به نظر می‌آیند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید