• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27062
+
-

گردشگران خارجی‌ از سفر به ایران منصرف نمی‌شوند

بلیت برای خارجی‌ها گران نشده است و ایرلاین‌ها هنوز بازار مبدأ را در اختیار دارند

سفر
گردشگران خارجی‌ از سفر به ایران منصرف نمی‌شوند

سیدهادی شیرازی| کارشناس گردشگری:

گرانی بلیت ایرلاین‌های خـــارجی در ســفر گردشگران خارجی تاثیر منفی ندارد؛ مگر آن‌که برخی به علت گرانی ارز و برای جبران مافات، نرخ خدمات را به طرز سرسام‌آوری بالا ببرند.

درباره تاثیر افزایش نرخ بلیت در پروازهای خارجی که فرضیه کاهش تعداد پروازها و حتی حذف مقصد ایران از برنامه ایرلاین‌های خارجی را در بلندمدت مطرح کرده است باید گفت نرخ بلیت از نظر قوانین بین‌المللی ثابت است اما طبق قانون «یاتا» (انجمن بین‌المللی حمل و ‌نقل هوایی) در مسیرهایی که واحد ارزی دارد، وقتی مبنای محاسبه از ۴۴۰۰‌تومان به ۸۸۰۰‌تومان ارتقا می‌یابد، طبیعتا نرخ‌ها در آن مقصد افزایش پیدا می‌کند اما در ماهیت پرواز و نرخ ارزی آن‌ تغییری ایجاد نمی‌شود؛ بنابراین بلیت برای خارجی‌ها گران نشده است و ایرلاین‌ها هنوز بازار مبدأ را در اختیار دارند.


زمانی که ارز در ایران از مرز ۳ هزار تومان گذر کرد، ایرلاین‌های خارجی فروش کلاس‌های قیمتی پایین را در سیستم‌ها مسدود کردند، اکنون ممکن است با افزایش نرخ ارز در پروازهای خارجی، صندلی‌های ارزان دوباره روی سیستم‌های فروش قرار گیرند تا در کلاس‌های قیمتی تعادلی ایجاد شود و این بازار از دست نرود که البته این شرایط به نفع مسافر خارجی است چون وقتی در مسیری، پرواز ارزان پیدا شود حتما آن کشور را در برنامه سفر خود قرار می‌دهد. خوش‌بین هستم که مسافران خارجی از شرایط جدید ارزی کشور تاثیر منفی نپذیرند، هرچند که آن را به اقدامات بخش‌های خدماتی مشروط می‌دانم و اگر ایرلاین‌های خارجی به‌ویژه در مسیر اروپا ـ ایران صندلی‌های ارزان را دوباره به سیستم فروش برگردانند، طبیعتا مسافران خارجی بیشتری از آن سمت روانه کشورمان خواهند شد. بالا رفتن نرخ ارز نیز برای گردشگری خوب است، البته به شرط آن‌که در داخل قیمت‌ها به طرز سرسام‌آور بالا نرود، اگر این اتفاق نیفتد، قیمت سفر به ایران نیز رقابتی می‌شود و حتی ممکن است نرخ این سفر را کاهش دهد.


درباره اظهارنظرهای متفاوت بعضی تورگردان‌ها راجع به بی‌ثباتی‌ای که بازار ارز در گردشگری ورودی پدید آورده و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و این تناقض‌ها آژانس‌های خارجی را نسبت به طرف‌های تجاری ایرانی بی‌اعتماد کرده است باید گفت سیاست‌های اخیر دولت آینده‌ای را برای ما متصور شده است که بر آن اساس می‌توانیم مشکلات موجود را در بلندمدت تا حدی برطرف کنیم. اگر مبنای محاسبه ارز در سال آینده طبق اظهارات دولت رقمی در حدود ۸۸۰۰ تا 9 هزار تومان باشد، می‌توان در نرخ‌گذاری تورهای ایران به ثبات رسید و سفر گردشگران خارجی بیشتری را شاهد باشیم، البته همه اینها به شرایط امنیتی ایران منوط است.


درباره افزایش نرخ ارز در ایران و به تبع آن ایجاد انگیزه برای گردشگران خارجی و علت کاهش آمار اعلام آژانس‌های ایرانی از سفر خارجی‌ها  باید گفت متاسفانه شرایط سیاسی داخل ایران و تهدیدها و تحریم‌های آمریکا از سال گذشته تاکنون باعث شده آژانس‌های خارجی حجم کار خود را در بازار ایران کم کنند، در عین حال که بخشی از مردم جهان شیفته ماجراجویی و سفر به کشورهایی همچون ایران هستند، اما جمعیت گسترده‌تری همچنان به هشدارهای وزارت خارجه و مقامات کشورشان توجه دارند، برای همین با وجود هزینه ارزان سفر در ایران سیر نزولی ورود گردشگران خارجی را شاهدیم.

پیش‌بینی می‌کنم فصل دوم گردشگری ایران که از پاییز آغاز می‌شود همچنان روند کاهشی ۲۰ تا ۳۰ درصدی ماه‌های فروردین و اردیبهشت‌ را تجربه کند.
اما درباره تناقض آماری بین بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که افزایش ۳۰ درصدی ورود گردشگران خارجی در 3 ماه نخست امسال را نشان می‌دهد، موضوع این است که آمار تورگردان‌ها بیشتر به گردشگران فرهنگی و زیارتی مربوط می‌شود که با تور و از طریق آژانس به ایران سفر می‌کنند که در این بخش از سال گذشته روند نزولی آغاز شده و آمارها کاهش داشته است اما آنچه سازمان اعلام می‌کند آمار تمام مسافران ورودی به کشور از تاجر تا کارگر و مسافر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید