• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2696
+
-

آشنایی با دو کلیسای تهران در آستانه سال نوی میلادی

دو کلیسا در یک خیابان

کلیسا
دو کلیسا در یک خیابان

در تهران حدود ۱۵کلیسا وجود دارد که 2تا از آنها در محدوده خیابان سی‌تیر یا همان خیابان ادیان، جای گرفته‌اند؛ یکی کلیسای مریم ‌مقدس و دیگری کلیسای پطرس بزرگ. در اینجا به شکل مختصر با این اماکن مذهبی هموطنان ارمنی و تاریخچه آنها آشنا می‌شویم.

کلیسای مریم مقدس س

کلیسای مریم مقدس(س) که در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان میرزاکوچک‌خان جنگلی واقع است در سال۱۳۲۴ با هزینه شخصی فردی خیر به ‌نام رومان عیسی‌یان بنا شده و معمار آن نیکلای مارکف بوده است. این کلیسا نخستین کلیسای جامع ارامنه تهران بین سال‌های ۱۳۲۴ تا ۱۳۴۹ بوده و بناهای مربوط به دفا‌تر اداری خلیفه‌گری ارامنه تهران و محل سکونت اسقف اعظم نیز در محدوده آن قرار داشته است. بعد‌ها به علت انتقال این دو واحد به محوطه کلیسای سرکیس مقدس، ساختمان‌های مزبور کاربرد فرهنگی یافته‌اند. ساختمان این کلیسا روی صفه‌ای بنا شده است و جهت ورود به آن، باید از پله‌های پهن واقع در مقابل ورودی‌های آن استفاده کرد. این اثر در تاریخ ۱۲بهمن ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۲۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. کلیسا دارای 3در ورودی‌است. در اصلی که در منتهی‌الیه دیوار غربی ساختمان و مقابل محراب واقع شده، یک سردر بزرگ با 2ستون نیز دارد. پس از عبور از این سردر و ورود به داخل بنا، در دو طرف، اتاقک‌های کوچکی به‌صورت قرینه قرار دارد که این قسمت از بنا را به‌صورت راهرو درآورده است. در قسمت بالا نیز بالکنی هست که زیر ناقوسخانه قرار دارد.

کلیسای پطرس‌کبیر

کلیسای انجیلی پطرس مقدس در خیابان جمهوری، خیابان سی‌ تیر قرار دارد. این کلیسا در سال۱۸۹۱ میلادی توسط میسیونرهای پروتستان که در تهران مستقر شده بودند بنا شده است. بنای این کلیسا تلفیقی‌است از سبک معماری اروپایی و ایرانی و دارای پلان بازیلیک مستطیل‌شکل با ابعاد ۲۵در ۵متر که در جهت شمال به جنوب قرار دارد. محراب هم که پلان ذوزنقه‌ای‌شکل دارد، در سمت جنوبی بنا قرار گرفته است. دیوار‌ها به ارتفاع ۱۱متر بنا شده‌اند و مصالح به‌کاررفته در آنها شامل آجر و خشت است؛ البته دیوارهای داخلی، با گچ پوشانده شده است. پوشش خارجی سقف کلیسا نیز شیروانی‌است. کلیسای پطرس بزرگ دارای نورگیرهای متعددی روی تمامی دیوارها جز دیوار شمالی‌است. این کلیسا 2ورودی در دیوار غربی و یک ورودی در دیوار شرقی خود دارد. برج ناقوس کلیسا هم در قسمت غربی، بنا نهاده شده و در مجاورت دیوار خارجی محراب قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید