• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26812
+
-

حرف‌های جدید مدیرعامل خانه کتاب درباره طرح تابستانه کتاب

تخفیف 15درصدی برای کتاب ترجمه 25درصدی برای تألیف

آغاز طرح تابستانه کتاب از ۳۰مرداد، حمایت از مؤلفان ایرانی، حذف کتاب‌های درسی از دریافت یارانه و نظارت بیشتر بر طرح حمایت از کتابفروشی‌ها از خبرهای تازه مدیرعامل خانه کتاب است. 

نیکنام حسین‌پور به ایسنا، گفته: «سیاست‌مان در طرح تابستانه کتاب که از ۳۰مردادماه آغاز می‌شود این است که مناطق کم‌برخوردار و کتا‌بفروشی‌های کوچک را بیشتر ببینیم. دولت یارانه می‌دهد، می‌تواند یارانه را مهندسی کند و یارانه را براساس آن خط‌مشی‌، هدفمند کند.» 

مدیرعامل خانه کتاب در بخش دیگری هم اعلام کرده: «طبق گزارش عیدانه، ۴۶درصد از یارانه را 4 استان قم، خراسان، اصفهان و تهران جذب می‌کنند؛ به همین دلیل در طرح تابستانه تصمیم گرفتیم براساس سرانه جمعیت استان‌ها یارانه تخصیص بدهیم.» 

وی افزوده است: «در طرح تابستانه بین کتاب‌های ترجمه و تألیف تفاوت تخفیف وجود خواهد داشت. به‌احتمال زیاد کتاب‌های ترجمه با ۱۵درصد و کتاب‌های تألیفی با ۲۵درصد تخفیف به فروش می‌رسند؛ یعنی اختلاف ۱۰درصدی برای کتاب تألیفی قائل خواهیم بود. این تفاوت تخفیف در طرح‌های بعدی هم اعمال خواهد شد. شاید تخفیف زیاد نباشد اما رویکرد ما نشان می‌دهد که به پدیدآورندگان ایرانی توجه می‌کنیم. از طرفی هم نویسندگی شغل محسوب نمی‌شود و حق‌التألیفی که به نویسنده پرداخت می‌شود بسیار اندک است؛ بنابراین نویسنده انگیزه‌ای برای نوشتن ندارد. به‌نظر می‌رسد در سیاستگذاری باید به‌صورت کلان به بحث تألیف بپردازیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید