• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2680
+
-

پیگیری افشای اطلاعات مشترکان موبایل در گفت‌وگو با معاون وزیر ارتباطات

حیثیت اپراتورها در گرو حفظ اطلاعات مشترکان

افشای اطلاعات کاربران توسط اپراتورها
حیثیت اپراتورها در گرو حفظ اطلاعات مشترکان

وزیر ارتباطات هفته گذشته به‌صورت بی‌سابقه‌‌ای با به‌کار بردن لفظ «بیجا می‌کنند» از اپراتورها به‌خاطر افشای اطلاعات کاربران انتقاد کرد. این مسئله با تیتر «حراج اطلاعات کاربران موبایل» تبدیل به تیتر یک روزنامه همشهری شد. حسین فلاح جوشقانی،  معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر حفاظت از اطلاعات کاربران به‌عنوان اعتبار و حیثیت اپراتورها می‌گوید هنوز این سازمان به قطعیت درباره افشای اطلاعات از سوی اپراتورها نرسیده‌است.

وزیر ارتباطات به‌تازگی به شدت از اپراتورهای موبایل درباره افشای اطلاعات آنها انتقاد کردند. به‌نظرتان این مسئله چرا صورت گرفت؟

حفاظت از اطلاعات کاربران یک اصل است و تأکید جناب وزیر هم روی همین مسئله بوده است. به جز با دستور نهادهای ذی‌صلاح اطلاعات کاربران نباید به هیچ عنوان در اختیار کسی قرار بگیرد. این یک اصل است که اطلاعات کاربران محرمانه است و اپراتورها باید آن را حفظ کنند.

در بخش‌های حقوقی وزارتخانه هم لایحه‌ای آماده شده تا حمایت بیشتری از داده‌های کاربران شود. خطاب جناب وزیر به اپراتورها این بود که بی‌توجه به این اصل نباشند. اگر اپراتوری خدای نکرده در این رابطه تخلف کند برخورد کنیم. البته ما هنوز به قطعیتی در این رابطه نرسیده‌ایم.

 ولی شواهد مختلفی در این رابطه وجود دارد که این شائبه را ایجاد کرده است.

شواهدی وجود دارد که می‌شود برداشت کرد که اطلاعاتی نه از خود اپراتور بلکه دفتری درز کرده باشد. مثلا کسی که وارد شهرستانی می‌شود و در همان شهرستان اطلاعات برایش پیامک می‌شود، این شائبه را ایجاد می‌کند. چون اطلاعات موقعیت کاربر را اپراتور می‌داند. یا اینکه فردی پزشک است و می‌گوید اطلاعات پزشکی برایش می‌آید.

اطلاعات مردم صرفا از طریق اپراتورها جمع‌آوری نمی‌شود. در فضای مجازی به شیوه‌های مختلف اطلاعات جمع‌آوری می‌شود. ما با توجه به اهمیت ویژه‌ای که این مسئله دارد و با توجه به دستور مهندس جهرمی اگر به قطعیت برسیم که اپراتوری در این زمینه دست دارد، قطعا برخورد می‌کنیم.

ولی این مسئله که وقتی وارد یک شهر می‌شوید پیامک‌های آن شهر برای مشترک می‌آید مربوط به اطلاعات اتصال به BTS  است. این اطلاعات مگر فقط در اختیار اپراتورها نیست؟

اطلاعات موقعیت مکانی مشترک دست اپراتور است ولی شما عموما GPS گوشی‌تان هم روشن است. اما ما هنوز به قطعیت درباره افشای اطلاعات از سوی اپراتور نرسیده‌ایم.

 ما با چند شرکت بزرگ ارسال پیامک تبلیغاتی صحبت کرده‌ایم. دسته‌بندی که از اطلاعات کاربران دارند، خیلی فراتر از تصور است.

حقیقتش این است که من نمی‌خواهم چیزی را کتمان یا تأیید کنم. ما هنوز به قطعیتی در این رابطه نرسیده‌ایم و مشغول بررسی هستیم. این موضوع مهمی است و ما درباره آن مشغول کار هستیم. اپراتورهای ما خودشان روی این موضوع باید حساس بوده و به حفظ اطلاعات کاربران اعتقاد داشته باشند. باید ببینیم این اطلاعات چطور در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد. در مجموعه مدیریت‌های کلان اپراتورها به این اصل اعتقاد وجود دارد. شاید در بدنه خطاهایی صورت‌گرفته که اطلاع ندارند. ما هم باید بررسی بیشتری انجام دهیم که متوجه شویم ماجرا چه بوده است. ما این روشی که شما گفتید را هم امتحان می‌کنیم.

 به هر حال این اقدام نقض قانون است؟

بله، مشخص است اگر اطلاعات مشترکین از طریق اپراتور در اختیار اشخاص دیگر قرار گرفته باشد قطعا تخلف است. اطلاعاتی که در دیتابیس اپراتورها ثبت می‌شود به هیچ عنوان نباید در اختیار شخص دیگری قرار بگیرد؛ مگر با دستور مرجع قانونی. افشا یا لو رفتن اطلاعات کاربران به‌معنای از بین رفتن اعتبار و حیثیت یک اپراتور است.

 شاید اپراتورها باید نظارت بیشتری به بدنه میانی و حتی دفاتر فروش خود داشته باشند.

 یک نقطه ضعف اپراتورها که بارها هم به آنها گوشزد کرده‌ایم، همین دفاتر فروش است. باید نظارت و مدیریت بیشتری بر دفاتر فروش خود داشته باشند. البته خیلی وضعیت بهتر شده است. از پارسال که بحث احراز هویت شروع شده با تعداد زیادی از این دفاتر به‌خاطر تخلف قطع همکاری شده است.

برخی از این شرکت‌ها سیم کارت اعتباری تهیه می‌کنند و به کسانی که حتی دریافت پیامک تبلیغاتی را بسته‌اند پیامک ارسال می‌کنند.

ما سامانه ۱۹۵ را راه انداخته‌ایم. درصورتی که حتی شخصی از شماره‌ای ارسال پیامک می‌کند، کاربران می‌توانند از طریق این سامانه  گزارش کنند. مبنای ما اکنون شکایت مردم است. درصورت شکایت اگر مشاهده کنیم سیم‌کارتی به‌صورت انبوه اقدام به ارسال پیامک می‌کند، اقدام به بستن سرویس آن می‌کنیم. ما حفظ حریم خصوصی مردم را همیشه وظیفه خود می‌دانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید