• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26643
+
-

مرکزی قطب انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود

ساوه و کمیجان از لحاظ انرژی بادی، منطقه میقان از لحاظ انرژی خورشیدی و شازند از نظر انرژی آبی ظرفیت بالایی در تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر دارند

انرژی
مرکزی قطب انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود

مریم جباری| اراک- خبرنگار:

 این روزها کم شدن آب پشت سدها و کاهش تولید برق و به تبع مشکلاتی که دامان صنعت و مردم استان را گرفته، یک پیام دارد و آن این است که باید به سمت انرژی‌های تجدید‌پذیر برویم.

 این در حالی است که دشت‌های استان قابلیت ایجاد سایت‌های جذب انرژی خورشیدی را برای تولید برق دارند و از این ظرفیت می‌توان در جهت افزایش تولید برق سالم استفاده کرد. مرکزی به دلیل شرایط ویژه جغرافیایی و اقلیمی دارای ظرفیت مناسبی برای بهره‌گیری از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر است و با توجه به ظرفیت‏های موجود می‌تواند در آینده قطب تولید انرژی‌های پاک کشور شود. شهرستان‌های ساوه و کمیجان در انرژی بادی، منطقه میقان اراک در انرژی خورشیدی و شازند در انرژی آبی ظرفیت‌های مناسبی برای بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر دارند. بدون تردید با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و نو که پاک و ارزان هستند، استفاده از انرژی‌های فسیلی و آبی برای تولید برق کاهش می‌یابد و آلودگی محیط زیست نیز کمتر می‌شود.


کاهش مشکلات زیست‌محیطی با انرژی‌های تجدیدپذیر

کارشناس ارشد مهندسی انرژی در این باره به همشهری می‌گوید: تنوع جغرافیایی استان به ویژه اراک، امکان بهره‌گیری و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را بیشتر از نقاط دیگر کشور مهیا می‌کند. امروزه مرکزی مانند دیگر استان‌های کشور با مشکلات جدی در زمینه تأمین انرژی‌ مواجه است که مسئولان و برنامه‌ریزان باید از شرایط مناسب جغرافیایی برای ایجاد انرژی‌های تجدید‌پذیر نهایت استفاده را بکنند.
«ابوالفضل آقاسی» با اشاره به اینکه 300 روز آفتابی در تالاب کویری میقان وجود دارد، بیان می‌کند: این ظرفیت می‌تواند به راحتی برای تولید انرژی پاک از خورشید مورد استفاده قرار گیرد. این در حالی است که در تمامی شهرستان‌ها و نقاط استان ظرفیت‌های متنوعی برای هر کدام از انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد. در این زمینه جذب و تقویت سرمایه‌گذاری و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حضور بخش خصوصی بسیار تأثیرگذار است. با این اقدام قادر خواهیم بود انرژی‌های تجدیدپذیر را توسعه دهیم و این استان را به قطب انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر تبدیل کنیم.

این کارشناس ارشد مهندسی انرژی با اشاره به اهمیت ایجاد نیروگاه‌های تأمین سوخت و انرژی پاک و مزایای ایجاد این نیروگاه‌ها می‌افزاید: عمر مفید این نیروگاه‌ها حدود 100 سال است و برای تأمین خوراک آنها نیاز به پرداخت هزینه‌ نیست، اما عمر مفید نیروگاه‌های فسیلی در کشور حدود 30 سال است که علاوه بر هزینه‌بر بودن، آلودگی‌های زیست محیطی را نیز به همراه دارند.


نقاط بی‌نظیر استان از نظر تابش خورشید

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان نیز با اشاره به اینکه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در زمینه صرفه‌جویی اقتصادی و حفظ محیط زیست دارای اهمیت است می‌گوید: در استان برای ایجاد سایت‌های تجدید‌پذیر برق اقدامات بسیار خوبی انجام شده و تا کنون متقاضیان بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در این بخش اقدام کرده‌اند.
«محمود محمودی» بیان می‌کند: برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر خرید تضمینی وجود دارد و قرارداد به این شکل است که سرمایه‌گذاری که قرار است در این بخش سرمایه‌گذاری کند به «ساتپا» (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و نو ایران) مراجعه می‌کند و بعد مدارک توسط شرکت توزیع برق دریافت و ما بین سرمایه‌گذار و این شرکت قرارداد بسته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این قرارداد به صورت تضمینی و 20 ساله است. در حال حاضر تقاضاها را وصول کرده‌ایم، معرفی نامه صادر شده و سرمایه‌گذار باید پیگیری‌های لازم را انجام دهند. وی در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون اسامی این شرکت‌ها اعلام نشده، می‌گوید: به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها روند انجام اقدامات با کندی پیش می‌رود.
معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق می‌افزاید: مرکزی از نظر شرایط آب و هوایی و آمایش سرزمین یکی از بهترین نقاط از نظر انرژی‌های خورشیدی محسوب می‌شود و اولین نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی کشور نیز در این استان توسط دولت ایجاد شده که هم‌اکنون به بخش خصوصی واگذار شده است. مرکزی شروع‌کننده احداث نیروگاه خورشیدی در کشور بوده، اما هم‌اکنون این نیروگاه‌ها در استان‌های یزد، اصفهان و همدان نیز ایجاد شده است.

وی می‌گوید: نقاط مخصوص برای احداث نیروگاه خورشیدی در استان مشخص شده و اگر سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری مراجعه کند حاضر به همکاری کامل هستیم. استفاده از انرژی خورشیدی در زمینه جبران کمبود انرژی برق بسیار مهم و تأثیرگذار است. انرژی خورشیدی نسبت به سیکل ترکیبی زمان‌بر و دیر بازده است و زمان زیادی نیاز داریم تا بتوانیم از انرژی‌های ایجادشده در این بخش استفاده کنیم.


80 قرارداد خرید برق تضمینی 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان نیز می‌گوید: بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در استان فعال است. بر این اساس صنایع می‌توانند با همکاری و تعامل در این بخش تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر را برای صنعت برق خود تأمین کنند.
«محمد اله‌داد» با اشاره به اقدامات شرکت توزیع برق استان در زمینه ایجاد نیروگاه‌های مقیاس کوچک در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گوید: در زمینه بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی مختص مشترکین تا کنون 5 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 130 کیلووات تحویل داده شده که این تعداد نیروگاه با این ظرفیت 852/‌206 مگاوات ساعت انرژی به شبکه تزریق کرده است. در این بخش مبلغ 2 میلیارد و 99 میلیون ریال به حساب صاحبان نیروگاه واریز شده است، البته در این مراحل مبلغ 179 میلیون و 839 هزار ریال حق‌الزحمه شرکت توزیع برق استان بوده که از طرف سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری ایران به حساب این شرکت واریز شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان می‌افزاید: این شرکت تا کنون 80 قرارداد خرید برق تضمینی را برای اجرای پروژه‌های خورشیدی مختص مشترکین بر روی انشعابات، منعقد کرده که به معنی تولید 6/1 مگاوات برق است. 
اله‌داد اظهار می‌کند: در زمینه ایجاد نیروگاه‌های خارج از انشعاب این شرکت تا کنون 24 درخواست با ظرفیت بیش از 82 مگاوات در سامانه ساتپا ثبت شده و گزارش و مطالعات اتصال به شبکه آنها مورد بررسی قرار گرفته که از این تعداد برای 13 پروژه به ظرفیت 37 مگاوات تاییدیه اتصال شبکه صادر شده است. 3 پروژه نیز در مرحله قرارداد خرید تضمینی برق هستند.وی می‌گوید: در زمینه ایجاد نیروگاه‌های برقابی تا کنون 2 نیروگاه با ظرفیت‌های 4/3 مگاوات به مقدار 3/‌23782 مگاوات ساعت انرژی به شبکه تزریق شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید