• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24920
+
-

مبارز راه آزادی

عهد التمیمی روز گذشته بعد از تحمل 8‌ ماه اسارت در زندان هشارون اسرائیل آزاد شد

گزارش
مبارز راه آزادی


سرانجام عهد التمیمی بعد از تحمل 8‌ماه اسارت در زندان‌های رژیم اسرائیل به همراه مادرش آزاد شد. دختری که به گفته شبکه الجزیره، درحالی‌که دستبند بر دست داشت اسرائیل را شکست داد. مقامات رژیم اسرائیل یک روز به تندی علیه این دختر فلسطینی سخن گفته و خواستار مجازات‌های غیراخلاقی برای این دختر 17ساله می‌شدند، روز دیگر اما از بازیگر بودن او و اینکه خانواده‌اش اصالتا اهل بوسنی هستند سخن می‌گفتند. در مقابل، طی این 8ماه، عهد التمیمی تنها برای لحظاتی کوتاه و آن هم در حاشیه دادگاه‌های غیررسمی، فرصتی برای رویارویی با رسانه‌ها داشت؛ فرصتی که معمولا با لبخندهایی ساده، نشان دادن علامت پیروزی و بیان جملاتی کوتاه به‌کار گرفته می‌شد. او در جریان آخرین جلسه دادگاهی که در جریان آن به 80‌ماه زندان و غرامت مالی محکوم شد خطاب به خبرنگاران رسانه‌های جهانی که برای دیدن وی در اطراف دادگاه حاضر شده بودند، گفت: عدالتی در اشغالگری وجود ندارد، ما در دادگاهی ناعادلانه حاضر هستیم، دوستتان دارم، خدانگهدارتان.


از مبارزی کوچک تا نمادی بزرگ
عهد التمیمی که اکنون به نماد جدید مقاومت فلسطین در سطح جهانی بدل شده، 8‌ماه پیش و به فاصله 12روز از انتشار فیلمی که در آن به سربازان اسرائیلی سیلی زده بود، شبانه بازداشت شد. البته این نخستین فیلمی نبود که از عهد منتشر می‌شد. این دختر نوجوان و خانواده‌اش سابقه‌ای طولانی از درگیری با نیروهای اسرائیلی دارند؛ سابقه‌ای که به تلاش این نیروها برای تخریب خانه‌های روستای کوچک نبی‌صالح در کرانه غربی و ساخت 3شهرکت صهیونیستی به نام‌های حلمیش، بنی تسوف و عطروت بازمی‌گردد. پدر و مادر عهد، هر دو از شهروندان فلسطینی هستند که برای دفاع از خانه و سرزمینشان بارها در مقابل چشم فرزندان خود بازداشت شده‌اند. عمه و دایی او نیز طی سال‌های گذشته در جریان راهپیمایی‌های اعتراضی به شهرک‌سازی‌ها توسط نیروهای نظامی رژیم اسرائیل به قتل رسیده‌اند. عهد از سال2009 به‌همراه پدر، مادر و 3برادر خود تقریبا در تمامی تجمعات اعتراضی ساکنین روستای کوچک نبی صالح علیه رژیم صهیونیستی حضور داشته است و بسیاری از تصاویر مشهور منتشر شده از عهد به درگیری‌های او با سربازان اسرائیل در جریان این تجمعات و درگیر‌ی‌ها مربوط می‌شود؛ درحالی‌که در بسیاری از این تصاویر، عهد دختری 10ساله است که تلاش می‌کند اعضای خانواده خود، ازجمله برادر یا مادرش را از دست نیروهای اسرائیلی نجات دهد. طی سال‌های گذشته رسانه‌ها با نماد جدید مقاومت حسابی آشنا شده‌اند، عهد به همراه خانواده‌اش به بسیاری از کشورهای منطقه و جهان، ازجمله لبنان، ترکیه، اردن و حتی آفریقای جنوبی سفر کرده و صدای ساکنان سرزمین‌های اشغالی را به گوش جهانیان رسانده است. در یکی از مهم‌ترین این نشست‌ها در آفریقای جنوبی، زمانی که حاضرین در واکنش به سخنان عهد گریه کردند، او گفت: ممنون بابت اشک‌هایتان، ما در فلسطین به‌دلیل گازهای اشک‌آور با اشک مأنوسیم و من چشم‌های خیس را دوست ندارم، به یاد داشته باشید ما قربانی نیستیم، ما مبارزینی برای آزادی هستیم. بحران رسانه‌ای که در پی بازداشت درازمدت عهد التمیمی برای رژیم اسرائیل به‌وجود آمد تا حدی بود که مایکل ارون، مسئول دیپلماتیک دفتر بنیامین نتانیاهو و همچنین سفیر سابق رژیم صهیونیستی در واشنگتن گفته بود: این دختر و خانواده‌اش محصول پروژه‌ای پیچیده برای ضربه به وجهه رسانه‌ای اسرائیل و اصالتا اهل بوسنی و هرزوگوین هستند! این در حالی است که مقبولیت عهد به درجه‌ای رسیده بود که حتی برخی سفرای اروپایی اصرار داشتند در جلسات دادگاه وی حضور داشته باشند. عهد‌التمیمی ساعاتی بعد از آزادی از زندان در جریان نشست خبری با حضور رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها صدای ما را به جهان رسانده‌اند و باید این کمپین برای تمامی اسرای زندان‌های اسرائیلی ادامه داشته باشد.

 او تأکید کرد: تصویب قانون دولت ملت یهودی در کنست، نشانه‌ای دیگر از آپارتاید بودن اسرائیل است. پدر عهد اما همچنان نگران است، حتی بعد از آزادی دخترش از طولانی‌ترین حبسی که در زندگی خود تجربه کرده است. او می‌گوید عهد اکنون نماد یک تاریخ است و نگرانم که بخواهند این الگو و نماد را از بین ببرند. پدر عهد اگرچه عضو جنبش فتح است اما با اطمینان می‌گوید دخترش هیچ‌گاه عضو هیچ حزب و گروه سیاسی نخواهد شد. به گفته او، هم‌اکنون مهم‌ترین دغدغه عهد این است که در کجا ادامه تحصیل دهد، درحالی‌که یونیسف حاضر است برای تحصیل این دختر نوجوان در رشته حقوق بین‌الملل در دانشگاه‌های انگلیس، بورس تحصیلی در اختیار وی قرار دهد.


   ممانعت اسرائیل از ورود کشتی «بازگشت» به غزه

روز گذشته نیروی دریایی رژیم صهیونیستی کشتی «بازگشت» را که حامل کمک‌های بشر دوستانه به غزه است و از فرمان آنها برای توقف سرپیچی کرد، متوقف کردند. به گفته فعالان حقوق بشر نیرو‌های صهیونیستی این کشتی را در کمتر از ۶۰ مایل دریایی از ساحل منطقه محاصره و متوقف کردند. این کشتی حامل ۲۲فعال از کشور‌های استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، مالزی، نیوزیلند، نروژ، اسپانیا، سوئد، اوتئارو، انگلیس و آمریکا بود. این اقدام اسرائیل مورد انتقاد دیده‌بان حقوق بشر قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید