• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 7 مرداد 1397
کد مطلب : 24782
+
-

استیو بنن؛ فردی که ترامپ را به ریاست‌جمهوری رساند

جهان‌نما
استیو بنن؛ فردی که ترامپ را به ریاست‌جمهوری رساند


بسیاری «استیو بنن» را معمار پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016آمریکا می‌دانند. تحلیلگران معتقدند او بود که درواقع یک غیرممکن را ممکن کرد. این برداشت از نقش بنن در پیروزی ترامپ اما یک مخالف بزرگ داشت و آن خود ترامپ بود. بنن هم البته برای تغییر این برداشت تلاش چندانی نکرد و این خوشایند ترامپ نبود. ترامپ هیچ دوست نداشت که زیر سایه بنن دیده شود و به همین دلیل، چندماه پس از پیروزی در انتخابات، «استراتژیست ارشد» کاخ سفید را اخراج کرد. روزنامه هاآرتص چاپ تل‌آویو در گفت‌و‌گو با بنن شناخت بهتری از او و تفکراتش ارائه داده است:

قرار گذاشتن با استیو بنن کار ساده‌ای نبود؛ او فوق‌العاده بی‌نظم است و تعیین وقت ملاقات با او در ساختمان روزنامه بریت‌بارت که نام آن را «سفارت بریت‌بارت» گذاشته‌اند، چندین روز زمان برد. بنن فرزند سوم از یک خانواده 7نفره است که ریشه آنها به ایرلند بازمی‌گردد. مادرش خانه‌دار بود و پدرش تکنیسین مخابرات. والدین بنن او را به یک مدرسه کاتولیک فرستادند اما او خود را وابسته به فرهنگ «یهودی-مسیحی» می‌داند؛ فرهنگی که به اعتقاد بنن با دیدگاه‌های اسلام مخالف است.

بنن همزمان با ماجرای گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران در نیروی دریایی خدمت می‌کرد. او افسر یکی از ناوچه‌های رزمی بود که ناوهای هواپیمابر آمریکایی را در خلیج‌فارس حفاظت می‌کردند؛ بنابراین شاهد شکست عملیات نجات گروگان‌های آمریکایی در دولت جیمی کارتر بود و همین باعث شد که برخلاف دیدگاه‌های خانواده‌اش به سمت جنگ‌طلبانی همچون رونالد ریگان تغییر نگاه دهد. این نخستین برخورد او با ایران و مسائل آن بود. بنن می‌گوید کشف بزرگ او در انتخابات چیزی بود که حتی سازمان‌های اطلاعاتی هم به آن بی‌توجه بودند.

درحالی‌که دمکرات‌ها روی اقلیت‌ها و نژاد افراد تأکید داشتند، بنن تمرکز تبلیغات انتخاباتی ترامپ را به سمت اقتصاد جامعه و ملی‌گرایی اقتصادی برد؛ چراکه به اعتقاد او نژادگرایی مسئله مردم آمریکا نبود. او می‌گوید: «ملی‌گرایی اقتصادی به نژاد، رنگ پوست، دین، جنس و عقاید شما کاری ندارد. ملی‌گرایی اقتصادی فقط روی یک چیز متمرکز است؛ اینکه شما یک شهروند هستید. بنابراین اولویت‌مان را ملی‌گرایی اقتصادی با تمرکز بر شهروندی افراد قرار دادیم و بر دمکرات‌ها پیروز شدیم.» به اعتقاد بنن، دمکرات‌ها تنها به زبان نخبگان سخن می‌گفتند اما ملی‌گرایی اقتصادی با کاهش درآمد مردم آمریکا بر مبنای 2عامل مهاجرت و قراردادهای تجاری با چین و دیگر کشورها مبارزه کرد و در نهایت پیروز میدان شد. به گفته او، این مبارزه میان ملی‌گرایی با جهانی شدن، اتحادیه اروپا، داووس و بین‌الملل‌گرایی است. او می‌گوید: «اینها روی جیب آمریکایی‌ها اثر می‌گذارد و ما این را درک کردیم و پیروز شدیم.» بنن می‌گوید: زمانی که ترامپ مکزیکی‌ها را «متجاوز» نامید، آنقدر رسانه‌ها علیه او موضع‌گیری کردند که به یک نامزد جدی در انتخابات تبدیل شد.

او سپس روی موج‌هایی از این دست، نامزد پیشتاز انتخابات هم شد. به گفته بنن در تمام این مدت، او و تیمش آتش‌بیار معرکه بودند.  بنن در پاسخ به این سؤال که سیاست‌های تجاری ترامپ متحدان آمریکا را به دردسر انداخته، می‌گوید: «ترامپ در حال تغییر قاعده بازی در جهان است. این قاعده برای همه یکسان است و اروپا و غیراروپا نمی‌شناسد؛ مثل موتوری که گرم شود بهتر کار می‌کند، این مسائل هم حل می‌شود و دیگران با سیاست جدید آمریکا هماهنگ خواهند شد.» او دفترچه‌ای از کیفش بیرون می‌آورد و در یکی از صفحه‌ها مثلثی می‌کشد. او ایران، ترکیه و چین را در 3رأس این مثلث قرار می‌دهد و می‌گوید: اینها محور شرارت هستند و در میان آنها ترکیه از همه بدتر است. به عقیده او اردوغان به‌دنبال ایجاد یک خلافت در قامت خلافت عثمانی است. استیو بنن در واکنش به اتهاماتی که در مورد ارتباط میان تیم ترامپ و روسیه مطرح شده به این جمله بسنده می‌کند: «این چیز پیچیده‌ای نیست؛ زمانی خود دمکرات‌ها سراغ سفیر شوروی در واشنگتن رفتند و از او برای کمک به پیروزی کارتر در مقابل ریگان کمک خواستند.» او می‌گوید: «روسیه بخشی از فرهنگ یهودی- مسیحی است. ما به جنگ با روس‌ها نیازی نداریم.

جنگ سرد تمام‌شده است؛ درست شبیه زمانی که کیسینجر و نیکسون با هدف منزوی کردن روسیه به‌دنبال بهبود روابط با چین بودند، ما هم‌اکنون با هدف منزوی کردن چین به‌دنبال بهبود روابط با روسیه هستیم.» بنن اخراجی تیم ترامپ بود اما می‌گوید: همچنان هوادار تفکرات او است. او می‌گوید: از بیرون کاخ سفید از انقلاب پوپولیستی ترامپ حمایت‌ می‌کند. به اعتقاد او دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، دوره تغییر است و آمریکا دیگر به زمان پیش از ریاست‌جمهوری او باز نخواهد گشت. او می‌گوید: از زمانی که از کاخ سفید اخراج شده هیچ‌چیزی تغییر نکرده و انقلاب پوپولیستی با سرعت تمام در حال حرکت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید