• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 6 دی 1396
کد مطلب : 2452
+
-

بادیگاردهای خبرساز

موسوی: کشورهای منطقه در زمینه حفاظت از هواپیماها از ما درخواست آموزش دارند

امنیتی
بادیگاردهای خبرساز

ماجرای «بودن یا نبودن حفاظت از شخصیت‌ها» که از هفته گذشته رسانه‌ای شده بود، روزگذشته بار دیگر خبر ساز شد. محافظانی که مردم به آنها بادیگارد هم می‌گویند.

سرداراحمد حق‌طلب، فرمانده اسبق سپاه حفاظت انصارالمهدی(عج)، از عدم‌مرز بندی‌های سیاسی در حفاظت از شخصیت‌ها سخن گفته است. سپاه انصارالمهدی مسئولیت حفاظت از شخصیت‌ها را برعهده دارد.

او در گفت‌وگو با تسنیم گفته: ما از چپ­‌ترین افراد تا راست‌ترین افراد تا به حال حفاظت کرده‌ایم تا جایی که شخصیتی بوده که محافظان تا در زندان اوین او را تحویل دادند و بعد از آزادی از زندان اوین دوباره او را تحویل گرفتند و دوباره حفاظتش کردند.

شنبه هفته گذشته علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفته بود: باید بساط حفاظت از شخصیت‌ها را برچید. او گفته بود: هم‌اکنون در کشور هیچ تهدید امنیتی متوجه هیچ مسئولی نیست و در دهه60 بود که منافقین شخصیت‌ها را ترور می‌کردند امروز نمی‌توانند ترور کنند.

روز یکشنبه هم غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه گفته بود: من خودم با داشتن محافظ مخالف هستم و این موضوع را چندبار مکتوب هم به اطلاع مسئولان رسانده‌ام. او گفته بود حفاظت از شخصیت‌ها در بسیاری از موارد باعث دوری مسئولان از مردم می‌شود و حتی روی روابط خانوادگی آنها هم اثر می‌گذارد.

 سخنگوی دولت اما روز گذشته در این‌باره اظهارنظری نکرد و باید منتظر نظر دولت در این زمینه هم بود. دیروز اما مناسبت خبر‌سازی‌ دیگری هم داشت که بی‌ارتباط با این مسئله نبود. 5دی‌ماه ۳۰سال پیش سپاه حفاظت هواپیمایی به‌دستور امام راحل تشکیل می‌شود و از آن تاریخ به بعد هیچ هواپیماربایی موفقی در کشور صورت نگرفته است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سپاه در زمان جنگ تحمیلی در مراسم سی‌وسومین سالگرد تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی از نامه‌نگاری‌اش با امام درخصوص حفاظت از هواپیما‌ها سخن گفت. رضایی گفته: روزی حاج احمد‌آقا فرزند امام با من تماس گرفتند و گفتند، هیچ هواپیمایی بدون پاسدار جایی نرود.

من این موضوع را به فرمانده سپاه تهران ابلاغ کردم و پس از استقرار سپاه در فرودگاه‌ها 12مورد هواپیماربایی در آسمان و 8مورد هواپیماربایی در زمین جلویش گرفته شد.

وی تأکید کرد: پس از این موضوع عده‌ای در سال67 می‌گفتند که حالا که جنگ تمام‌شده سپاه در فرودگاه‌ها چه می‌خواهد، ازهمین‌رو من نامه‌ای به حاج احمد آقا نوشتم و گفتم که این مسئله را به امام بگویید و خواستار این شدم که ایشان مأموریت حفاظت از هواپیماها را کتبا به سپاه اعلام کنند. حضرت امام نیز طی نامه‌ای با تشکر از زحمات پاسداران گفتند سپاه همچنان در فرودگاه‌ها باقی بماند.

ماجرای گروگان‌گیری منافقین در آسمان

سردار احمد حق‌طلب، فرمانده پیشین سپاه حفاظت هواپیمایی هم از ناگفته‌های هواپیما ربایی توسط منافقین سخن گفته است. او می‌گوید: در یکی از این عملیات‌ها 5 نفر از منافقین شرکت داشتند، یک زن با 4مرد. در ارتفاع 20، 30هزار پایی و با هواپیمای پر از مسافر. آنها مجهز به اسلحه و نارنجک بودند. منافقین اسلحه می­‌کشند و درگیر می‌­شوند. بچه‌های امنیت پرواز 4نفر از اینها را در هواپیما می‌­کشند و نه یک تیر به هواپیما  می‌خورد و نه یک تیر به یک مسافر اصابت می‌کند. اینها را می‌­گیرند و هواپیما برمی‌گردد.

فیلم معروف ابراهیم حاتمی‌کیا با عنوان «ارتفاع پست» رشادت یکی از همین محافظان هواپیمایی را به تصویر می‌کشد. حاتمی‌کیا فیلم دیگری هم با عنوان بادیگارد ساخته است که روایت از جان‌گذشتگی یک محافظ  برای حفاظت از یک دانشمند هسته‌ای است.

 

درخواست کشورهای منطقه از ایران

سردار صفرعلی موسوی، فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی هم در حاشیه مراسم گرامیداشت سالروز تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی در جمع خبرنگاران گفت: با گذشت ٩‌ماه از سال با تلاش دستگاه‌های امنیتی و نظارتی، هیچ مشکل و اقدام تروریستی در بخش هواپیمایی نداشتیم.

وی با بیان اینکه در بخش حفاظت هوایی در میان کشورهای منطقه جایگاه بسیار خوبی داریم، گفت: کشورهای منطقه در این زمینه از ما درخواست آموزش دارند.

سردار موسوی با بیان اینکه در طول سال گذشته تمام تجهیزات ما به‌روز شدند، اظهار کرد: دشمن از به‌روز شدن تجهیزات ما آگاه است و جرأت تجاوز ندارد. او گفته است اقدامات ما پیوسته است و چک و کنترل مسافران به‌صورت پیوسته ادامه دارد.

محافظان شهید

برخی از محافظان شخصیت‌ها و مسئولان عالی رتبه نظام در این سال‌ها نامشان بر سر زبان‌ها افتاد. نامشان بر سر زبان‌ها افتاد چون از جان خود گذشتند و به شهادت رسیدند.

 10اردیبهشت‌ماه سال گذشته روابط عمومی کل سپاه از شهادت سرهنگ دوم پاسدار حسن اکبری یکی از افسران سپاه ولی امر (عج) و محافظ رهبر انقلاب خبر داد. وی حین انجام یک مأموریت آموزشی به‌دلیل نقصی که در سلاحش به‌وجود آمده بود به شهادت رسید.

شهید عبدالله باقری هم پاسدار محافظ محمود احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم بود که همزمان با شب تاسوعای سال94 در محور حلب سوریه به شهادت رسید.

 سومین شهیدی که امسال تصویرش برای مردم آشنا شد هم شهید جواد تیموری از پاسداران سپاه حفاظت انصار المهدی(عج) بود که خرداد امسال در حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی به شهادت رسید.

 

  خنثی‌سازی ۱۲۶ عملیات پیچیده هواپیماربایی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول سال‌های بعد از انقلاب در عملیات‌های مقابله با هواپیماربایی موفقیتی کامل داشته و توانسته در حوزه فعالیت‌های خود، موفقیت 100درصدی را به ثبت برساند. تسنیم گزارش داده که در این سال‌ها، نیروهای امنیتی سپاه موفق شده‌اند، 26مورد اقدام به هواپیماربایی و مداخلات غیرقانونی را خنثی‌سازی‌ کنند.

غیراز این، بیش از 100مورد اقدام به هواپیماربایی روی زمین نیز تاکنون توسط نیروهای سپاه پاسداران، کشف، خنثی و عوامل خرابکار توسط نیروهای امنیتی سپاه حفاظت هواپیمایی بازداشت شده‌اند. عملکرد سپاه حفاظت هواپیمایی در این سال‌ها توجه سازمان‌های بین‌المللی را نیز به‌خود جلب کرده است به‌طوری که سازمان بین‌المللی هواپیمایی (ایکائو) در سال‌های 1386 و 1391 امتیازات بالایی به بازرسی‌های امنیتی سپاه در فرودگاه‌های کشور داده است. سپاه حفاظت هواپیمایی هم‌اکنون در 64فرودگاه کشور حضور مستقیم دارد و مسئولیت حفاظت از پروازها را برعهده دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید