• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24154
+
-

شهرک‌های صنعتی به دنبال جذب سرمایه‌گذار

بیش از ۳۳ هزار فرصت شغلی درشهرک‌های صنعتی فارس با جذب ۲۰ میلیارد ریال ایجاد شده است

صنعت
شهرک‌های صنعتی به دنبال جذب سرمایه‌گذار

فاطمه هاشمی| شیراز - خبرنگار:


صنعت و تولید به عنوان مهم‌ترین زیرساخت‌های تــوسعــه اقتصادی کشورهنگامی که از سرمایه انسانی با توان علمی بالا، تخصص، خلاقیت و دیدگاهی همراه با نوآوری برخوردار باشد زمینه ساز رشد و بالندگی، توسعه صنعتی و به وجود آورنده اقتصادی پویا و تولید محور می‌شود. 
جایگاه استراتژیک فارس با ویژگی‌هایی نظیر قرار گرفتن در محورهای مواصلاتی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، همجواری با منطقه انرژی پارس جنوبی، نزدیکی به آب‌های نیلگون خلیج فارس، داشتن تنوع آب و هوایی و شرایط ویژه اقلیمی و مطرح بودن استان به عنوان مهم‌ترین قطب محصولات کشاورزی کشور، وجود مراکز برجسته علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی نظیر دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی و نیز دهها مراکز آموزش عالی و دانشگاهی، سابقه قابل ملاحظه تجاری و وجود مراودات تجاری به ویژه با کشورهای حاشیه خلیج فارس توجه ویژه‌ای را به 2 مقوله مذکور یعنی استفاده از نیروهای متخصص و متعهد و ارتقای توان منابع انسانی در حوزه صنعت و نیز رشد و توسعه زیرساخت‌های صنعتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توان بالقوه استان می‌طلبد که سعی و تلاش جهت تحقق این اهداف از عمده برنامه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی فارس است.


نقش شهرک‌های صنعتی

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در خصوص اهمیت این شرکت و نقش آن در شکوفایی اقتصاد فارس می‌گوید: با توجه به راهبرد توسعه صنعتی در فارس که در دهه اخیر مورد توجه جدی مدیریت ارشد استان قرار گرفته است، توجه به بخش‌های پیشرو در تولید، امری ضروری و غیر قابل است.
«احد فتوحی» با اشاره به اینکه از زیر‌بناهای اصلی تولید، فراهم شدن زیر‌ساخت‌های لازم برای استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی است، می‌افزاید: این مهم با ایجاد شهرک‌های صنعتی محقق شده است؛ بنابراین بخش عمده‌ای از اهداف تحقق توسعه صنعتی در استان مربوط به شهرک‌ها و نواحی صنعتی است و شهرک‌های صنعتی بهترین بستر را برای این منظور فراهم می‌آورد.

وی با تاکید براینکه هم اینک در فارس با ایجاد ۶۱ شهرک صنعتی فعال، بستر مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری، استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی و در نتیجه اشتغال زایی و افزایش سرانه صنعتی فراهم شده است، اضافه می‌کند: شهرک‌های صنعتی دراستان با جذب ۲۰ میلیارد ریال سرمایه در قالب ۵۷۰۰ قرارداد و ۲۸۰۰ واحد صنعتی، تولیدی و کارگاهی فعال، بیش از ۳۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. امیدواریم این مهم در آینده نزدیک با بهره برداری بخش زیادی ازواحدهای صنعتی در حال ساخت که در حال حاضر افزون بر ۲۹۰۰ واحد تولیدی، صنعتی، صنفی و کارگاهی را شامل می‌شود، جهش مناسبی در تولید، صنعت و اشتغال ایجاد کند.


اقدامات برای جذب سرمایه‌گذار

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی با اشاره به اینکه بنا براهمیت اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال جزو اولویت‌های اصلی کشور محسوب می‌شود، می‌گوید: برنامه ریزی مناسبی در زمینه تقویت و حمایت از صنایع مستقر و رفع موانع و مشکلات آنها با هدف حفظ اشتغال موجود واحدهای صنعتی و نیز توسعه کیفی شهرک‌ها انجام شده است.
فتوحی با اعلام اینکه اجرای پروژه‌های عمرانی به عنوان اولویت‌های ویژه در دستور کار قرار گرفته است، ادامه می‌دهد: با اختصاص مشوق‌های ویژه سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کم تقاضا محور که برای نخستین بار انجام شد، شاهد جهش مناسب در میزان جذب سرمایه‌گذار و انعقاد قراردادهای منعقد شده با سرمایه‌گذاران بوده‌ایم.

وی اضافه می‌کند: از مهم‌ترین الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در شهرک‌های صنعتی، جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با تسهیل روند سرمایه‌گذاری، توسعه شاخص کسب و کار و رفع موانع موجود است که موفقیت دراین زمینه، همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های متولی را می‌طلبد.
فتوحی می‌افزاید: از این رو در شرکت شهرک‌های صنعتی استان با تشکیل کمیته‌های ویژه در بخش‌های تسهیل امور و تسریع در روند واگذاری‌ها، کاهش بوروکراسی، شفاف‌سازی در ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای و نیز ارائه بسته‌های تشویقی، فرایند جذب و حمایت از سرمایه‌گذاران را سرعت بخشیده‌ایم که رشد 2‌برابری قراردادهای منعقد شده با سرمایه‌گذاران درسال ۱۳۹۶ مصداق این موضوع است.


جذب سرمایه‌گذاران خارجی

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اشاره به اینکه در زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی بسترها در شهرک‌های صنعتی فراهم است، می‌گوید: از این سرمایه‌گذاران نیز در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و قوانین و مقررات کشور حمایت می‌شود که در سال گذشته شاهد جلب سرمایه‌گذار خارجی در شهرک صنعتی تنگ حنای نی‌ریز بودیم که یکی از این طرح‌ها نیز به بهره برداری رسیده است. «احد فتوحی» معتقد است: جذب سرمایه‌گذار و تکیه بر ظرفیت‌های بخش خصوصی، قسمت مهمی از گفتمان اقتصاد است که در این زمینه هم دولت و هم بخش خصوصی باید نقش خود را به بهترین نحو ایفا کنند تا شاهد رشد و شکوفایی بخش‌های تولید صنعت و اشتغال باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید