• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23450
+
-

آزار در بازار

فروشندگان با کشتار طیور در بازار، تصویر غیر قابل تحملی در محل کسب خود ایجاد می‌کنند

گزارش
آزار در بازار


حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار:

شهدا و بابا‌طاهر 2 خیابان اصلی همدان هستند که بازارهای شهر در آنها قرار دارند. تجمعی از مغازه‌های سبزی، صیفی و مرغ و ماهی‌فروشی را می‌توان در این خیابان‌ها دید که با گرم شدن هوا بوی بدی در آنها منتشر می‌شود. همچنین مغازه‌ها اقدام به سد راه عابران پیاده می‌کنند. مخاطبان روزنامه در تماس‌هایی که با دفتر تحریریه داشتند، از این موضوع گلایه کردند. 


گلایه شهروندان

حسین شکری یکی از شهروندان همدانی می‌گوید: مرغ‌فروشان برای آنکه رنگ مرغ‌ها از زردی به سفیدی برگردد و بازار‌پسند شود و وزن آن را اضافه کنند، روی مرغ‌های داخل یخچال خوابیده خود آب می‌‌‌‌‌‌‌ریزند. آنها همچنین مرغ‌های گرم بسته‌بندی شده را از داخل کیسه‌هایشان بیرون می‌آورند و در مغازه تکه تکه می‌کنند که بعد خونابه آن در محیط مغازه یا بیرون از آن پخش می‌شود. مغازه‌دار هم برای اینکه مقابل مغازه‌اش تمیز باشد، آن را می‌شوید و آب را در پیاده‌رو می‌ریزد که این کار بوی بدی در ابتدای خیابان‌های شهدا و بابا‌طاهر ایجاد می‌کند. 
عبد‌الله مهرابی هم می‌گوید: بیشتر پروتئینی‌فروشان (صنف مرغ و ماهی) یخچال خود را بیرون مغازه می‌گذارند. کنار این یخچال شکافی وجود دارد که خونابه مرغ و ماهی را وارد پیاده‌رو می‌کند و زیر پای مردم می‌ریزد. عبور از این معابر شهری در این هوای گرم با این کار اشتباه اصناف غیر‌قابل تحمل می‌شود و بوی تعفن بازار را بر‌می‌دارد.

ضمن اینکه بیشتر مرغ‌ و ماهی‌فروشان درِ یخچال خود را باز می‌گذارند و کلی مگس توی یخچال‌هایی که خاموش است، پرواز می‌کنند. اگر این یخچال روشن باشد، محیط سرد آن هم بوی بدی ایجاد نمی‌کند و هم اینکه مگس جمع نمی‌شود. همین‌طور ابتدای خیابان باباطا‌هر مغازه‌‌داران کبوتر و مرغ سر می‌برند و خونابه آن را زیر‌ پای مردم و لب جوی خیابان می‌ریزند که بوی ناخوشایندی ایجاد می‌کند. سیما مرادی هم می‌گوید: من فکر می‌کنم فروش مرغ قطعه‌قطعه‌ شده در مغازه‌های پروتئین‌فروشی غیر‌قانونی است. باید مرغ‌های یخ‌زده یا گرم مستقیما از داخل یخچال به مشتری تحویل داده شوند و تاریخ مصرف داشته باشند. اگر ماده‌ای پروتئینی مانند مرغ یا ماهی بوی بد دارد نشان‌دهنده آن است که در محیط سرد و مناسب نگهداری نشده است، پس چرا وقتی مرغ بسته‌بندی را از سوپری یا فروشگاه محل می‌خریم و مدتی هم تا مصرف شدن داخل یخچال می‌ماند، این بو را ندارد؟ در این هوای گرم مغازه‌داران برای آنکه قبض برق کمتری بپردازند، به این کار مبادرت می‌کنند و نبود برق بهانه است. برخی از آنها هم یخچال خود را بیرون از مغازه و زیر گرما می‌گذارند که این هم اشتباه است. اگر مغازه مرغ‌‌فروشی دارند پس چرا یخچال آنها داخل پیاده‌رو است و راه مردم را بسته است. 


رسیدگی به تخلف‌ها

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان و پرندگان زینتی همدان با یادآوری اینکه در همدان 400 واحد با 8 رسته زیر نظر این اتحادیه فعالیت می‌کنند، می‌گوید: در خیابان‌های باباطاهر و شهدا در سال‌های گذشته مواردی مانند آنچه در گزارش آمده است، وجود داشت که رسیدگی شد و حالا مشکلی از این نظر در این معابر نداریم. با صحبت شما و گلایه مردم مجددا موضوع را بررسی می‌کنیم و اگر تخلفی مشاهده کنیم، ضمن تذکر دادن به مغازه‌های مربوطه از آنها می‌خواهیم که قوانین را رعایت کنند. آنها اگر به تذکر‌ها توجه نکنند برای رسیدگی تخلف به واحد تعزیرات یا دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شوند.

جواد عاشوری می‌افزاید: بازرسان محسوس و نامحسوس اتاق اصناف مدام مراکز تحت نظر این اتحادیه را کنترل و بر آنها نظارت می‌کنند. اگر یخچال واحدی از این صنف در معبر قرار دارد، باید واحد سد معبر شهرداری رسیدگی کند و ارتباطی به این اتحادیه ندارد، هر چند به اصناف تاکید کرده‌ایم وقتی مجوز از اتحادیه می‌گیرند باید ضوابط را به طور کامل رعایت کنند. تخلفی هم مشاهده کنیم با آن برخورد خواهیم کرد. وی ادامه می‌دهد: آب ریختن روی مرغ تخلف است و هیچ واحدی اجازه ندارد این کار را انجام دهد. یخچال مرغ‌فروشان همه روشن است و این درست نیست که مرغ‌ها را در یخچال‌‌های خاموش به مردم می‌فروشند. عرضه مرغ قطعه‌قطعه شده (گرم) هم بر اساس تقاضای مشتری و در حضور او باید باشد و نباید خونابه‌ای در محیط اطراف پراکنده شود. برای پیشگیری از کشتار مرغ یا کبوتر به پرنده‌فروشی ابتدای خیابان بابا‌طاهر تذکر داده‌ایم و دوباره هم تذکر می‌دهیم. 


انتقال پرنده‌فروشان

عاشوری توضیح می‌دهد: قانون ملاک کار اصناف است و انتظار داریم آنها احترام بیشتری برای آن قائل شوند. نمی‌توانیم تخلفی را نادیده بگیریم و در نظارت‌های مشترک با سایر نهاد‌ها برخورد می‌کنیم. مرغ‌های منجمد باید در یخچال‌های با دمای زیر‌ صفر درجه نگهداری و به مردم عرضه شوند. مرغ گرم باید حتما در یخچال روشن به مردم عرضه شود و تاریخ تولید و انقضای آن مشخص باشد. 

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان و پرندگان زینتی همدان اضافه می‌کند: برای پیشگیری از فروش مرغ و پرنده به صورت سیار در ابتدای خیابان باباطاهر در روز‌های آینده این افراد به طور موقت به انتهای خیابان اکباتان در مجاورت پایانه این قسمت از شهر منتقل می‌شوند تا محل دائمی آنها در مجاورت میدان امام حسن‌(ع) آماده بهره‌برداری شود. حدود 5/3 هکتار فضا برای این کار در نظر گرفته‌ایم که در مرحله دریافت سند است و به زودی هم ساخت آن را آغاز می‌کنیم.


رعایت بهداشت

ص. ق، یکی از مغازه‌داران مرغ و ماهی‌فروشی، به همشهری می‌گوید: من نمی‌دانم بقیه همکارانم چطور مرغ می‌فروشند اما اینجا ذره‌ای بوی مرغ در مغازه نیست چون هم یخچال‌ها روشن است و هم اینکه در ورودی مغازه حشره‌کش برقی نصب کرده‌ایم. درب ورودی هم همیشه بسته و به توری مجهز است. مرغ نباید هیچ بویی غیر از بوی طبیعی خود داشته باشد و اگر بو می‌دهد، شرایط آن نامناسب است. مرغ گرم را هم در صورتی که مشتری بخواهد در حضور خودش روی میز کار که زیر آن فضایی برای تخلیه خونابه داریم، قطعه قطعه می‌کنیم و سریع هم آن را می‌شوییم. اگر خونابه مرغ و ماهی بیرون مغازه‌ها وجود دارد دلیلش این است که یا یخچال بیرون از مغازه است یا مجرای فاضلاب در مغازه وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید