• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23445
+
-

تبلیغات با طعم فرهنگ

رستم کوشکی| رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر خرم آباد:


بیلبوردهای تبلیغاتی و ساماندهی آنها از برنامه‌های توسعه فرهنگی و زیبایی شهری است. تا کنون هیچ تبلیغ فرهنگی یا اقتصادی که بتواند سطح فرهنگ مردم را ارتقا دهد یا شیوه شهر نشینی و کسب و کار را بالا ببرد، در شهر دیده نشده است. نبود محتوا در این بیلبوردها و تبلیغات موجب شده است کمتر نشانی از توسعه فرهنگی و اجتماعی، کارآفرینی، گردشگری و... وجود داشته باشد.
 مشکلات زیادی در عرصه فرهنگی و تبلیغاتی شهر خرم آباد وجود دارد. به همین سبب هر موردی که در حیطه شهرداری قرار است اجرا شود، باید با مصوبه شورای اسلامی شهر همراه باشد و چارچوب قانونی آن رعایت شود. زیرا فرهنگ، زیربنای تمام موارد و جنبه های رشد در شهر، استان و کشور به حساب می‌آید. در صورت رشد فرهنگی زمینه های رشد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... می‌تواند برجسته به نظر آید.

 تبلیغات در سطح شهر از جمله ابزارهای مهمی است که همواره با حس دیداری شهروندان شهرها ارتباط دوسویه برقرار می‌کند. ضمن آن که چنین ارتباطی می‌تواند نشانگر زیبایی‌ها یا زشتی های یک شهر هم باشد. تبلیغات ممکن است جلوه زیبا یا نازیبایی به منظر عمومی شهر ببخشد. بنابراین نبود آیین نامه تبلیغات در شهر سبب شده است تبلیغات شهری در مرکز استان لرستان یعنی خرم آباد، گاه از کارکرد فرهنگی خود فاصله بگیرد و بر عکس به نوعی معضل شهری تبدیل شود. به نحوی که زیبایی بصری مبلمان شهری را به نوعی دستخوش انحطاط قرار دهد.

 در عین حال تمرکز و انبوه کردن امکانات تبلیغاتی در چند نقطه خاص در درون شهر از چالش های اساسی تبلیغات شهری محسوب می‌شود. در صنعت تبلیغات انحصار و طراحی ‌محتوا دو پایه‌ مهم هستند، اما وفور سازه‌های تبلیغاتی، آن‌هم با محتوای نه چندان چشمگیر، این صنعت را در خرم آباد دچار مشکلاتی کرده است که به عقیده کارشناسان در این زمینه، کارگزاران و متولیان تبلیغات مقصر هستند. از این رو مقرر شده است تا هنگام تدوین آیین‌نامه ساماندهی تبلیغات، بیلبورد تازه ای در شهر خرم آباد نصب نشود.
 صدور مجوز بیشتر از ظرفیت، رعایت نشدن فاصله منطقی و صنفی، توجه نکردن به محتوا و همچنین داشتن طراحی ضعیف، رقابت ناصحیح کارگزاران و نگاه صرفا درآمدی به این موضوع موجب شده است تبلیغات شهری در زمره مشکلاتی قرار بگیرد که برطرف کردن آن به موضوعی مهم تبدیل شود.
در این زمینه، ضرورت دارد این جایگاه های تبلیغاتی پراکنش و توزیع مناسبی داشته باشد و از سوی دیگر، رویکردهای فرهنگی نیز در این زمینه لحاظ شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید