• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22747
+
-

خانه باغ ملک را دریابید

یادداشت
خانه باغ ملک را دریابید

سودابه رنجبر| خبرنگار:

خانه و باغ «ملک» یکی از آثار به جا مانده تاریخی در شهرری است. این خانه تاریخی به جای اینکه تاریخ دوران قاجار و سبک زندگی شاهزادگان آن روزگار را به نمایش بگذارد امروز به شکل یک خانه باغ ویران درآمده است. حتی در مواردی وجود این خانه امنیت محله را نیز تهدید می‌کند. یکی از کاربری‌های مهم این خانه باغ وقتی بود که خاندان و شاهزادگان قجری برای زیارت صحن و سرای حضرت عبدالعظیم(ع) به شهرری می‌آمدند و برای چند روز در این خانه رحل اقامت می‌افکندند تا زیارت بعدی. بنا به گفته اهالی محله هیچ‌وقت یک خانواده به‌صورت ثابت در این خانه باغ زندگی نکرده است. به همین دلیل اطلاعات کامل و موثقی از افرادی که در این خانه بودند در دست نیست اما معماری این ساختمان که به دوران قاجار برمی‌گردد قابل ملاحظه است. این بنای تاریخی سال 1382 با عنوان خانه باغ ملک در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است. 

نمای خانه و باغ ملک به گونه‌ای است که درختان کاج بخشی از نمای نیمه تخریب ساختمان مخروبه را پوشانده است اما همچنان ستون‌های بالای خانه این ساختمان مخروبه از لابه‌لای شاخ و برگ درخت‌ها، خود را به نمایش می‌گذارد. 

خانه ملک با کمی توجه می‌توانست امروز به باغ‌موزه تبدیل شود و حتی می‌توانست به‌عنوان پاتوق فرهنگی و محلی برای جوان‌های محله در نظرگرفته شود. اما تا همین چند سال پیش محل تجمع کارتن‌خواب‌ها و معتادان چند محله آن طرف‌تر بود. البته با طرح شکایت‌های اهالی محله چند صباحی است که نگهبانی برای این ملک ویران شده در نظرگرفته شده. این خانه باغ در تملک بنیاد مستضعفان قرار گرفته است. به قول اهالی خیابان شهید فدایی، شکل و نمای تخریب شده این ساختمان نه تنها نمایش یک اثر تاریخی را به ذهن متواتر نمی‌کند بلکه نمای کوچه باغ ملک را نیز با آشفتگی روبه‌رو کرده؛ خانه‌ای که در جنوب حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و خیابان شهید فدایی واقع شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید