• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22738
+
-

نیازآبی شهر اصفهان 3برابر ظرفیت آبی زاینده‌رود است

خبر‌
نیازآبی شهر اصفهان 3برابر ظرفیت آبی زاینده‌رود است


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره خشکسالی آب زاینده‌رود و کمبود آب در اصفهان گفت: نیازهای شهر اصفهان به سه‌برابر ظرفیت زاینده‌رود می‌رسد. در شیراز و دیگر شهرها نیز همین اتفاق افتاده است، چراکه آمایش سرزمین اتفاق نیفتاده و محیط‌زیست همواره در حاشیه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری با اشاره به وضعیت ناگوار تالاب‌های کشور، افزود: در دولت این موارد تا حدودی بهتر شده است ولی قوانین، دستگاه‌های اجرایی را بامشکل مواجه کرده است؛ برای مثال، بنا بر قانون برنامه ششم در ۹۵درصد محصولات کشور باید خودکفا شویم و در این صورت باید ۳۶ میلیون مترمکعب آب دیگر برای بخش کشاورزی تأمین کرد؛ درحالی‌که چنین ظرفیتی وجود خارجی ندارد.

معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌‌های خود گفت: با توجه به خشکسالی‌‌های یک دهه گذشته پیش‌بینی می‌شود این وضعیت تا ۲۰ سال آینده ادامه داشته باشد و تالاب‌ها، نخستین قربانی خشکسالی هستند. وی برداشت بیش از حد رودخانه‌‌ها را موجب خشکی تالاب‌‌های کشور دانست و تصریح کرد: بیش از ۸۰درصد تالاب‌‌های کشور فاقد آب هستند یا در وضعیت بحرانی شدید به ‌سرمی‌برند. کلانتری با بیان اینکه حقابه زیست‌محیطی باید برای تالاب‌ها اختصاص یابد، تأکید کرد: وزارت نیرو در 3دهه گذشته هیچگاه حقابه زیست‌محیطی برای تالاب‌ها تعیین نکرده و هم‌اینک حدود ۱۲‌میلیارد مترمکعب حقابه برای تالاب‌های کشور تعیین شده است، اما سازمان حفاظت محیط‌زیست مدعی است این حقابه ۲۵ میلیارد مترمکعب است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه با بهره‌وری موجود، فقط می‌توانیم برای ۵۰ میلیون جمعیت غذا تولید کنیم و مابقی آن را وارد می‌کنیم، افزود: جمعیت کشور به ۸۰ میلیون نفر رسیده است و متأسفانه همچنان فشار می‌آوریم که غذای خود را به هر قیمتی داخل کشور تولید کنیم؛ بنابراین به حقوق طبیعت تجاوز می‌کنیم. در نهایت دریاچه ارومیه و تالاب‌های جنوب کشور قربانی همین سوء‌مدیریت‌ها شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید