• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22737
+
-

موفقیت طرح مبارزه با پشه ناقل بیماری

طرح آزمایشی مبارزه با یک نوع پشه ناقل بیماری از طریق عقیم کردن پشه‌های نر در استرالیا موفقیت‌آمیز بوده است.

پژوهشگران استرالیایی توانسته‌اند با عقیم کردن چند هزار پشه نر ناقل چند بیماری خطرناک برای انسان و رها کردن آنها در محیط طبیعی جمعیت این نوع پشه را در یک شهر این کشور تا ۸۰ درصد کاهش دهند.

به گزارش بی‌بی‌سی، پشه آیدس ایگیپتی (Aedes aegypti)  ناقل بیماری‌های خطرناک تب دنگ، زیکا و چیکونگونیاست که با گزیده شدن توسط ماده این نوع پشه به انسان انتقال می‌یابد و هرساله باعث بیماری چندین میلیون نفر و مرگ چند هزار تن در جهان می‌شود. زیستگاه این پشه مناطق استوایی و مرطوب گرمسیری است.

در طرح آزمایشی مبارزه با این پشه که توسط یکی از مؤسسات علمی استرالیا و با کمک مالی شرکت آلفابت، صاحب مؤسسه گوگل انجام شد، پژوهشگران دانشگاه جیمز کوک چند هزار پشه نر را با نوعی باکتری آلوده کردند که آنها را عقیم کرد. پشه نر گزنده نیست و عامل بیماری نمی‌شود و هدف از این طرح جلوگیری از باروری پشه‌های ماده و کاهش جمعیت این نوع پشه بوده است.

پشه‌های ماده با گزیدن انسان برای مکیدن خون او، عامل بیماری را در واقع به انسان تزریق می‌کنند. مبارزه با آفت‌ها از طریق عقیم کردن نوع نر قبلا در آزمایشگاه انجام شده بود اما برای اجرای چنین طرحی در محیط طبیعی لازم است تعداد قابل توجهی از آفت‌های مورد نظر عقیم‌سازی و در محیط مورد نظر رها شوند تا طرح تأثیرگذار و موفقیت‌آمیز باشد.

قرار است از نتیجه این آزمایش در طرح مبارزه جهانی با تب دنگ استفاده شود و برای این منظور شرکت تحقیقاتی وریلی، که با سرمایه شرکت آلفابت ایجاد شده، براساس آزمایش انجام شده در دانشگاه جیمز کوک، امکانات جدیدی را برای پرورش، جداسازی نر و ماده، عقیم کردن نرها و رهاسازی آنها در محیط فراهم آورده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید